Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2016

Melodikrysset v 33, 2016

Av Kvasthilda - 20 augusti 2016 10:52

Det var vitt skilda genrer i dagens kryss, men när nu snabben spelas igenom är allt klappat o klart o omknutet med en rosa rosett. 


Vi börjar i tufft land, Hard Country med Kikki Danielsson. Hon har inte haft det alltför lätt genom åren, men är nu tillbaks med full kraft. 


För att klara av nästa melodi behöver vi ett par åror. Blir lite svårt att ro annars. 

Vem kan segla förutan vind?
Vem kan ro utan åror?
Vem kan skiljas från vännen sin
utan att fälla tårar?


Brita Borg är tillbaks i etern, idag i duett tillsammans med fabror Evert. Som i Taube. De sjunger hans Invitation till Guatemala


Nästa melodi har varit melodin för dagen hos oss, de senaste dygnen. Regntunga skyar. Den var med i Swing it, Magistern! en gång i tiden, och då med Alice Babs. Sen har AnneLie Rydé och Robyn spelat in den. Idag var det en av Eldemans gitarrgrupper - The Loddnicks, som framförde den. 


Mycket vatten under broarna. Det kan det mycket väl bli efter såna regn. Water Under the Bridge. Adele


Fläskkvartetten på det. De spelade signaturmelodin ur filmserien om Kurt Wallander. Teveserien om Henning Mankells buttre kommissarie. 


Jules Sylvain bjöd in oss att titta in i hans lilla kajuta


Hjälp! Help med The Beatles. Var ett tag sen han spelade nåt med baggarna. 


Nig och kuta runt. Det är också en titel... Att hänga i julgranen? Nä, kanske i midsommarstången. Äh. Men en ringleksdans är det. Folke Lindesjös orkester spelade melodin av Ulf Peder Olrog.   


Fina Lasse Winnerbäck. Eller Lars då. Tillsammans med Miss Li o de ville inte riktigt lämna varann. 

jag skulle sitta på ett tåg mot Paris
och låta Stockholm va
jag skulle få den tiden över för mig själv
som jag sagt att jag vill ha
jag skulle unna mig att drömma
hundra mil genom Europa
om en främling
lika tillitsfull som du
jag skulle pröva mina läppar mot nån annan
om du lämnade mig nu


En dag jag seglar i hamn. Ja,de där sjömännen lämnar sina kärest..or lite här och där - och återvänder till dem efter dagar och år på sjön. Pajala-Hasse. Inte mycket till stora hav kring Pajala! 


Isbrytare ja. Ymer och Frej heter två av våra stora fina brytare som också far världen runt på de sju haven. Icebreaker. En mycket underlig melodi som var Norges bidrag i årets ESC. Tempoändringar de luxe. Kanske som en isbrytare måste röra sig genom ismassorna. Ibland går det lite lättare och fortare. 


Marlene Dietrich plockade fram en såg idag hon. Lite annat läte än hennes egna mörka röst. Rosa eller såga


Jag säger Aloha, så ses vi en annan vecka. Nästa vecka kryssas det i stugan. Ha en härlig dag! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards