Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 september 2016

Av Kvasthilda - 23 september 2016 11:42

Har suttit o googlat lite på morgonen. Letat information om flera olika saker. Helt skilda saker - som inte har ett smäck med varann att göra. Undrar varför fler människor inte kan använda denna enkla funktion för att hitta den information de behöver? Eller som en fd personalchef som envisades med att ringa respan för att fråga efter ett telefonnummer. Svaret blev oftast E -N - I - R - O. Leta själv alltså. En receptionist sitter inte alltid med facit o måste göra exakt samma sak själv. Folk skriver o frågar tusen o en frågor-. Vad är det här? Känner nån igen det här? Finns det nåt väörde i det? Nåt som irriterar mig är just dessa värderingsfrågor. Vad man än säger, kommer endera nån annan o säger nåt annat. Svarar man inte kommer inga motsvar heller. Svarar man kommer det oftast nån som säger nåt helt annat. Eller så blir frågeställaren sur för att svaret inte var vad de hade trott eller hoppats. Eller så tror de helt enkelt att man ljuger. För ett tag sen var det nån som ville ha en värdeuppgift på en samlardocka. Jag sa som det var, att de sjunkit enormt i värde serdan de först såldes och folk kastar dem efter andra på olika forum. O det i sin tur föll inte alls i god gjord o människan blev sur. I Sverige får vi alltid betala så idiotiskt galet mycket mer pengar än vad de kostar i original. Vi pratar dubbelt o trippelt så mycket som priserna i USA. I många fall får svenska butiker betala mer i inköp än vad de kostar till kund i butik i USA. Det i sin tur skapar en snedvridning av värdena på sakerna. Även om du importerar något o får betala tullar o skatter blir det billigare än att köäpa dem i en liten svensk butik. O sen kommer folk tjugo år senare o tror att de ökat i värde, när även originalen gått ner kopiöst. 

Det är så besvärligt att få folk att förstå att ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala. De tror de sitter på guldgruvor men oftast är det inte så. Alls. Åsså blir vi som sätter ett pris på grejerna skurken i det hela, för att våra svar inte motsvarar förväntningarna. Moment 22. 

Åsså var det det där med bokstavskombinationer. T - R - Ö - G som kompisen brukar säga om sig själv. Om man är lite trög kan det i sin tur bero på en annan bokstavskombination. ADD. Utan H-et i det här fallet. Hyperaktiviteten är utesluten. Ja, det stämmer förmodligen. Koncentrationssvårigheter. Glömmer saker. Lättdistraherad. Allt det stämmer. För personen i fråga är det nog skönt att ha fått en diagnos, men mer tror jag för folket i närmaste omgivningen. I don't care much, för, för mig är männ'skan lika go o gla' o besvärlig och frustrerande vare sig med eller utan diagnos, men det har fått vederbörande att känna sig lite mer accepterad. Diagnosen är definitivt inte klar än, för väntetiden att göra en rejäl undersökning är upp till två år. Jobbigt för en person med just den diagnosen kanske... Tid är något abstrakt. Och det hinner glömmas mycket innan tiden infaller. Inklusive tiden för läkarbesöket. 

Nu tar jag helg. (o var tänker du ta vägen med den?). Ingenstans. Nu ska jag bara vara. Eller kasta ut kartonger. Eller nånting. Hej på er! 

Av Kvasthilda - 23 september 2016 09:00


Tema nr 128 Impad

267/366


Jag blir alltid lika imponerad när jag ser fågelsträck - om de så består av en flock svanar, eller här, fyra skränande tranor. Deras koordination i v-formation är så läcker att skåda. Än mer impad blir man ju av militären när de kör sina uppvisningar med två eller fler plan, med tanke på hastigheterna men fåglarna är roliga att studera. Impad, blev jag dessutom av mig själv, att jag hann fånga dem på bild, där de flög över Ryggen. Mycket träd i vägen! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards