Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2016

Melodikrysset v 41, 2016

Av Kvasthilda - 15 oktober 2016 10:56

Väntar på en melodisnutt i snabbgenomgången för att få huvudet runt hur den lät. Hör o har sett att första snön hittat ner på backen i södra delar av landet. Vi har en ovanligt varm höst i Kiruna och än lyser snön med sin frånvaro. Rätt skönt om du frågar mig. 


Så i motsats till det.... började vi med vårkänslor idag. Första vackra da'n i maj. En av Cornelis många sånger. 


Göteborgs symfonietta tar oss ut på en liten promenad, tillsammans med Fredman. Hans Sång nr 21 börjar lunka vi så småningom... 


The Final Countdown med Europe hörde vi sen. Den har hängt med ett tag nu! 


Lilla söta Fröken Fräken, ifrån Fryken... Härliga Sven-Ingvars. Vi hörde inte Sven-Erik o gänget idag, utan en version med Trio con Tromba. Hmmm. 


Men underbara ljuvliga Mamma Mia! Från filmen med ABBA-musik plockade Eldeman ut Take a Chance on me

'Cause you know I've got So much that I wanna do, when I dream I'm alone with you, It's Magic... Just de orden sjöngs av Colin Firth, en av tre presumtiva pappor i filmen. 


I grekiska övärlden finns inga röda små stugor. Där är det mestt blått och vitt. Röda stugor tåga vi förbi


I Skåne finns det väl inte överdrivet många små röda stugor heller. Mest gul o vitrappade stenhus. O nu generaliserar jag vilt. Vår mest kända skånepåg sjöng sin mest kända skånevisa, Jag har bott vid en landsväg. Musiken skrevs av Alvar Kraft


En sak är säker
en sak är sann
Trummor över trummor
och bas överallt
Det är allt jag vet
Jag ville bli och blev
säker på en sak
Hur dom än håller kvar
ska jag ta mitt sista steg
men jag tittar inte ner
för du vet


Hur dom än försöker ta oss ner på jorden
Hur dom än vill se oss gå med tunga steg
Ska jag göra det fast ingen verkar tro mig
För den enda vägen uppåt nu är ner

Oskar Linnros


Sen fick vi en av Eldemans många finska skivor. Pate Mustajärvi sjöng Tuli Polttaa. O vad är nu det? En av de skönaste låtar jag vet. I munnen på Home Free. Annars var det Johnny Cash som gjorde den - o google gav den till Bob Dylan.... Voffödådå? För att han fått Nobelpris? Just det, ska kanske ta titeln också. Ring of Fire


Men nästa melodi passar betydligt bättre den här veckan. Tove Janssons fina Höstvisa. Vackra Linda Lamppenius spelade. 


Spring för livet. Tiden går. I höst ska man visst springa från clowner. *usch*

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka det är det inte värt
Du kan inte förändra
Du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå

Sara Varga tävlade i Melodifestivalen 2011. 


Les Paul sen. Han spelade en underlig version av Duanes Eddy's Goofus. Den är ju och har varit signaturmelodi till Ring så spelar vi i en herrans massa år - alla? Ordniarie programledare där idag är Lisa Syrén så hon fick hamna i kryssplanen idag. Bättre i än bakom... 


Åsså slutar vi i ett PS. P.S Sista sommaren för att vara exakt. Tommy Nilsson och Tone Norum sjöng Allt som jag känner


O med det klappar jag ihop kryssplanen för den här veckan och håller tummarna att nästa vecka inte rusar förbi mig som denna gjort. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards