Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under november 2016

Av Kvasthilda - 6 november 2016 22:34

Fy fan vad jag fryser. Det blir alltid värre framåt natten. Usch. Har eldat värmeljus en stor del av dagen o knappt märkt av det - men nu huttrar jag rent. Nån har kört ner ett rivjärn i halsen på mig. Eller ett supergrovt sandpapper. Fortfarande - eller snarare igen, slemmig i halsen och med det där riviga innandömet, är det fan inte kul att hosta. Trodde jag fått bronkit häromdagen - lätt hänt att hostan går över i det o framför allt sen jag drabbades för några år sen. Nu vetefan vad jag ska kalla det. Influensa kanske? Får se hur jag mår i morr'n. Har ett inte alltför jobbigt skift, men natten därefter blir det stendrygt om man inte är helt frisk. Mår jag så här när jag vaknar i morgon blir det sjukskrivning. Vill inte. 

Gubben ringde - han hade pratat med Kråk o hon säger visst samma sak. Det är slut med klanen. 

Nä huff. Värma sig en kopp te kanske. Eller krypa under täcket. 

Nä, just ja. Söndag idag. Midnattssol. Har ju glömt dert. Också. Missade Så mycket bättre igår men drog igång Tv4Play o såg hyllningarna till Freddie Wadling. Nu ska jag se Midnattssol med bögpropaganda som nåt nöt uttryckte det. Kärlek är kärlek. Det var väl fan.


En kompis tyckte jag skulle ta mig lite ingefära mot förkylningen. Sagt o gjort: 


Av Kvasthilda - 6 november 2016 09:00


Tema nr 260 Semesterminnen

311/366


♥ ♥ ♥



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 5 november 2016 10:55

Ett kanske inte helt lätt kryss idag. Allt är dock ifyllt. Klappat o klart. 


Vi började med en melodi och ett instrument som Anders Engberg inte ens har i sitt dansband, Klarinettpolka


Det räcker inte med att Björn och Benny är fenomenala text- och musikförfattare, till Mamma Mias svenska scenuppsättning skrev Niklas Strömstedt texten till åtminstone Dancing Queen. Damerna som sjöng den är Gunnilla Backman, Charlott Strandberg och Sussie Eriksson. 


Sen tog vi oss ut till en Dans på Sunnanö och herr Rönnerdahl igen. 

Där går en dans på Sunnanö
där dansar Rönnerdal
med lilla Eva Liljebäck
på pensionatets bal
och genom fönstren strömmar in
från skärgårdsnatten sval
doft av syrener och jasmin
i pensionatets sal
doft av syrener och jasmin
i pensionatets sal


Så byter vi genre. 

Torn up, busted, taken apart
I've been broken down
Left with a broken heart
But I'm stronger
Strong enough to rise above
This is a woman's world!
This is a woman's world!

Det är en av Chers senaste låtar. 


Jerker Johansson med Göteborgsmusiken tog vid sedan. De illustrerade detta för oss: 

Där stod Ada och Beda och Kristin,
Margareta och Asta och Katrin.
Korna bölade och kråkorna dom skrek i högan sky,
när vi trallade och marscherade förby.
Kaparn visslade "Halta Lottas krog",
pållen gnäggade "bä" och bakåt slog.
Det var bom bom bom,
det var Bohus bataljon,
som drog ut med byssa och kanon.

O de som marscherade förbi till alla flickors förtjusning var förstås militärer


Stefan Sundström fick Nog han. 


Det fanns inte så mycket järnväg ute på Saltkråkan men flickorna sjöng om Mamma lok som var snäll. Tågresan, eller Det stora lokomotivet

Det stora lok'motivet är en mamma snäll

som säger till små vagnbarnen: "Inget gnäll.

för vi ska fara till kungens stad, 

så ställ er nu uti en vacker rad."


Nirvana tillhör en av de grupper Eldeman gärna spelar och idag var det Smells like Teen Spirit.

With the lights out, it's less dangerous
Here we are now, entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now, entertain us
A mulatto
An albino
A mosquito
My libido
Yeah, hey, yay

Sångaren hette Kurt Cobain. 


Ovan där randas morgonen,
och därhemma samlas helgonen.
Vi skall då förtälja om vår resa här.
Vi förstår Hans vägar bättre ovan där.


Vi fortsätter i kyrkans tecken och hälsar på nunnorna i Sound of Music. De sjunger om Maria, the Nun. Det räcker dock med en nunna till krysset. 


Izabella Scorupco var ju med i en Bondfilm på nittotalet och jag kommer ihåg hur glada alla kineser och japaner blev som var med för att göra en statistscen till Solstorm med just Izabella. De visste inte vem hon var, vem känner till små svenska skådespelare? - förrän de hörde om GoldenEye. Ahaa, Det är hon?!? Filmmusiken till GoldenEye gjordes av Tina Turner. Idag fick vi inte höra henne utan "bara" London-filharmonikerna med Carl Davies. 


O vi ska Never forget you. Vi slutar med Zara Larsson


O med det knyter vi ihop rosetten för den här veckan. 



Av Kvasthilda - 5 november 2016 09:00


Eget tema nr 39 X

310/366


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 4 november 2016 14:03

Oj, vad katten har härjat inatt. Hon ska prompt följa med in i sovrummet men eftersom jag varit borta hela dagen ska hon första trampa trampa trampa som en galning innan hon far iväg o klättrar på hyllor o skåp. Hon har ju sovit hela dagen när ingen varit hemma å klart som fasen att der drar i busnerverna när man kommer hem. Det går någr aminuter o man somnar NÄSTAN, då ska hon ut igen. Åsså somnar man o vaknar av ett skrapande på dörren o lite pip. Nä vet du vad. Har ingen lust att vakna hundra gånger för att släppa in o ut henne ur sovrummet. "Men lämna dörren öppen då". Mmmm. Det är bara det att det är svalt o skönt i sovrummet. Står dörren öppen, släpper vi in värmen från resten av lägenheten - eller ut den kallare luften om man så vill. Funkar ju att sova men det är skönare när det är svalt. 

Av Kvasthilda - 4 november 2016 09:00


Tema nr 325 Tända

309/366


En lite mindre låga än i gårdagens tema, men ljusen är tända och Blossa 2016 ska avsmakas ikväll. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 3 november 2016 12:31

Tobias hade namnsdag igår - som alla andra 2a november sen tidigare. Han delar dag med mig. Hade hoppats få tag i just en Tobias. Alsford. Det är en kille från Integrity. O mitt andra val var Ollie Lawson. Ollie som jag egentligen avskyr, för att jag inte tål hans svaga hakparti men årets konventkillar var helt out of this world. Han låg i min varuvagn på morgonen men jag iddes inte skicka iväg beställningen då. O det visade sig ju vara korkat. Tobias var borta direkt de släppte de som blev över, men Ollie fanns igår morse. Inte på kvällen. *suck* Skickade dem via Broder Tuck för att slippa den värsta frakten. 

O där tappade jag tråden. Radion surrar på intill mig och nyheter och aktuella o mer eller mindre intressanta inslag tar över varandra hela tiden. Hade en del i hjärnbalken att vädra, men det drog nån annanstans. 

Ska strax åka o jobba. En sväng till norska kusten. Var ett tag sen. En vecka kvar till ledigveckan. Usch. Det är långt emellan. Visserligen hade vi inga alls hos vår tidigare arbetsgivare, men det kändes som om vi var mer lediga ändå. Sammanhängande ledigheter. Längre helger. Nåt var det. I alla fall på slutet. 

Nåväl. Ska väl ta reda på de där kycklingvingarna jag värmde i ugnen också. O ta en påtår. Har varit en slö morgon och förmiddag så jag har bara hunnit dricka ern kopp kaffe än! 

Av Kvasthilda - 3 november 2016 09:00


Tema nr 246 Rejäl

308/366


Här var det abslout rök från eld. En rejäl brasa. Gammalt skrot brinner. Under överinseende av brandmän och andra brandvakter. Lite höststädning. Men många intresserade förbipasserande. Sensationslystnaden bland vanligt folk är lika rejäl den. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards