Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 31 december 2016

Melodikrysset v 52, 2016

Av Kvasthilda - 31 december 2016 11:22

Väl mött i årets sista Melodikryss! Nyårsafton o man har väl annat att göra än att sitta parkerad i en skrivbordsstol, men det här ska också göras. Inte heller en tradition man ruckar på. Nyårsfirandet är inte lika viktigt. Har några ripor och en orre som ska stekas till middagen o det hinns. 


Årets sista kryss första uppgift... Jaja. Många befinner sig kanske där idag, med nyårslöften o allt. Vid en korsväg. Det var Håkan Hemlin med sitt Nordman


Vid en korsväg. En knutpunkt. Knutby? *bah* Hon kallades Kristi Brud en gång. Åsa M Waldau. Känns konstigt att ha henne i krysset, men det var ju inte hennes fel att den där pastorn gjorde det han gjorde... Jag ger dig allt heter hennes melodi. 


Vi lånar in Lennart Palm en stund. Han spelade Då tar vi tagelskjortan på. Eller munkkåpor som de bär. 

Då tar vi tagelskjortan på,
då tar vi tagelskjortan på
att man vill synda då och då,
det kan ju var och en förstå.
Själen den är ful och grå,
ända från hjässan och till tå
då är det skönt att gå med tagelskjortan på.


Wake up little Susie. Paul Simon och Art Garfunkel. 


Åsså går vi på musikal. Jag såg den i London 1980 under en skolresa. Inte den här versionen för Eija Kantola sjöng, på finska. Agnethas version på svenska är fin.

Vart skall min kärlek föra?
Säg vad kan jag väl göra?
Kan jag nå hans hjärta då?
När han såg på mig blev allt förbytt,
Jag är ej längre jag.

Elaine Paige har sjungit I don't know how to love him. Kommer givetvis ur musikalen Jesus Christ Superstar


De har väl gjort sig en fin slant allihop, till skillnad mot figurerna i själva musikalen. Roby Lakatos spelade något som kanske gjorde honom rik? Om jag hade pengar, eller If I were a rich man. En spelman på taket

Det hettar till. Ebba Grön o deras 800 grader är ett exempel på svensk punkrock


Så går vi på opera o ser Carmen. Eller lyssnar till ouvertyren i alla fall. Bayerns stadsorkester (ger mig inte på stavningen känner jag) under ledning av Giuseppe Sinopoli. 


Så mycket bättre. Årets sista bidrag därifrån kommer från förra årets serie. SvenBertil Taube tolkade Miriam Bryant så inget öga var torrt. Det var väl en lyckoträff att han valde den låten? Serendipity


Jag är ute när gumman min är inne. Ernst Rolf-schlager i en kort instrumental version. 


Sen blir det klassiskt så det förslår.

Heaven, I'm in heaven
And my heart beats so that I can hardly speak
And I seem to find the happiness I seek
When we're out together dancing cheek to cheek

Det gjorde Ella Fitzgerald men i filmen Top Hat var det Fred Astaire som sjöng till Ginger Roberts medan de dansade. 


Vi slutar med något helt annat. Lennart Palm i Lerum fick äran att ge oss sista uppgiften för i år. Hämtat ur serien om Ronny o Ragge hörde vi Rara söta Anna, fast utan grabbarnas snus- och pilsnerfyllda röster. 


O det var det. Vi hörs nästa år igen! Gott Slut och Gott Nytt 2017!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards