Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 januari 2017

Av Kvasthilda - 7 januari 2017 11:10

Årets första kryss löstes inte i snabbgenomgången. Knappt i direktsändningen. Var alldeles för trött för att hitta alla svaren snabbt o smidigt, men de trillade på plats till slut ändå. 


Så vi säger väl God Morgon då, fast det var andra svaret idag - o tiden har passerat morgon för de flesta. För mig hade det gärna varit natt nån timme till idag. Åtminstone en. En som i Uno som ju var första svaret. Uno och Irma tävlade i Mellon 2007 och kom till Andra Chansen. Likaså gjorde Jessica Andersson med Kom

God morgon!
Det här är våran stad
God morgon!
Mitt i en mäktig parad
God morgon!
Tänk att få hitta dig här igen
Och vinka åt solen
Och kyssa dig sen


Den ena kan jag ta nu, den andra icke så. Vila vid denna källa. Bellman sjunger (allltid) om vin och i sambatakt hör vi Tea for Two. Så vi skriver in vin och te i krysset. 


Tyskorna föll som furor för Christer Sjögren och de gjorde en massa turnéer i Tyskland. De, som i Der Vikinger. Idag bad han Marie om sommaren. På tyska. På svenska heter den Du är min sommar Marie

Du e min sommar Marie,
lova du stannar för alltid,
det e du (det e du)
det e jag (det e jag)
det e dig (det e dig) - jag vill ha (jag vill ha)
det finns ingen jag älskar som Marie.

O det är långt till sommaren. Still Got the Blues For You.... Bluesgitarrens mästare, Gary Moore

Used to be so easy to give my heart away
But I found out the hard way
There's a price you have to pay
I found out that love was no friend of mine
I should have known time after time

 

So long, it was so long ago
But I've still got the blues for you


Hoppet blev stort till Roland Cedermark o hans galna dragspel. Goofus. Lät ungefär så. Goofy... Signatur-melodin till Ring, så spelar vi


Vi slutade första halvlek med lite sitarspel och sång från Indien


Nästa halva började med en japansk grupp som kallar sig Double U. W? O varför heter det dubbelt u, när det är ett dubbelt v? Nåja. De sjöng Für Elise. På japanska. 


Vi kallar på Marie igen. Eller Mary. En vill ha sommar, den andra en jul. Jerry Lee Lewis kan inte fira jul utan henne. Bra att de kan dela på det. Can't have a Merry Christmas Mary, without you


Sen ska vi identifiera en radioröst. Lotta Bromé hade henne som gäst i ett program och hon pratade om en av mina favoriter i radion. Christian Olsson. Den mannen kan göra vilken tråkig match som helst till radiokonst. Underbart. Men nu var det inte honom vi sökte, utan Anna Charlotta Gunnarsson som följde med honom och en pilot upp i en Viggen en gång i tiden, för ett reportage. Ni, vet, hon med Pop och Politik, som brukar kunna avlösa Melodikrysset när det är säsong för det. 


Åsså en gitarrgrupp. En svensk sådan. The Riders? Sa han det? Vad de spelade var Guldet blev till sand ur Kristina från Duvemåla. Gulds kemiska formel är AU så det skriver vi i krysset. 


Melodifestivalen igen, fast den stora, ESC. Vi hörde Congratulations med Cliff Richard. Året var 1968 och han placerade sig på en andra plats. 

Congratulations
And jubilations
I want the world to know I'm happy as can be
I want the world to know
I'm happy as can be


Vi slutar i sagornas värld. Snövit och de sju dvärgarna. 1968 dubbades den svenska filmen om, med röster av Anna Lotta Larsson och Bruno Wintzell som Snövit och Prinsen. 


And That's All Folks! 


Av Kvasthilda - 7 januari 2017 09:00


Tema nr 222 Mörkerfoto

7/365


Hemma på min gata i staaa'n...



Tog en ny bild inatt på förekommen anledning... 
Blåste som f.. så det var svårt att få en "osuddig" bild. 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards