Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 februari 2017

Melodikrysset v 7, 2017

Av Kvasthilda - 18 februari 2017 11:35

En strålande vacker - men blåsig lördagmorgon har det varit. Ett oherrans väder under tidiga morgontimmar och E10 är fortsatt stängd kring Riksgränsen. *burr* Krysset var ju en halvtimme sent idag, pga skidåkning. Nåväl. ...And you're going to see a lot of love. You're going to see a lot of love. OK? Thank you. 


En hel armé av kärlek. Army of Lovers sjunger Give my Life. En av herrarna i gruppen, mannen med kortbyxorna heter Alexande Bard


Niebelungens ring heter ett maffigt verk av Richard Wagner. Visst var dagens musik hämtad därifrån? Wiener-filharmonikerna spelade i alla fall. 


Don't Look Back in Anger. Bra tips från Oasis. Bröderna heter Noel och Liam Gallagher och det var Noel som skrev de allra flesta låtarna till gruppen. 


Evert Taubes Nocturne stod näst i tur med Göteborgs symfonietta. 

Sov på min arm! Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm snart du drömmer
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.

Hörde du någon som släppte ut en snarkning


Sedan hörde vi en visa om Kungens lilla piga. Det, kanske något omaka paret som spelat in den är Lasse Åberg och Göran Ringbom. 


Hette pigan Johanna, kanske? Medevi brunnsorkester spelade Kan du vissla Johanna


Danska Köge skolorkester stod för nästa illustration. Staden är inte dansk, inte ens europeisk. New York, New York


Vi stannar i USA o besöker Andrew Lloyd Webbers Sunset Boulevard tillsammans med Myrra Malmberg


Om Nocturne ovan har gjort sitt, kanske vi faller i sömn trots allt? Calle o Ebbe Jularbo gav oss Drömmen om Elin.  


Flanagan och Allen o deras Underneath the arches blev nåt helt annat på svenska och handlade då om öl


I'm singing in the rain. Just singing in the rain. What a glorious feelin', I'm happy again... Om man nu inte bara dansar runt o låter sig bli blöt i regnat kanske man vill dra på sig en regnrock


Dagens sista är en gammal svensk Melodifestivalare - på finska. Originalet sjöngs av Claes-Göran Hederström. 

Det börjar verka kärlek banne mig
Sånt står i böckerna ja tänka sig
Jag fattar ingenting jag är väl lite ding
Så för all del jag kan ha fel

Claes-Göran vann svenska uttagningen 1968 med den. 


Ja, det var ett tag sen. En av kvällens deltagare var inte med i just den tävlingen, men någon annan för femtio+ år sen. Ikväll gör han mellocomeback, 87 år gammal... Owe Thörnqvist. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards