Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 februari 2017

Av Kvasthilda - 25 februari 2017 10:57

Har en superkort helg, men ett kryssinlägg ska man väl få ihop i alla fall. 


Håkan Hellström ska väg ut på turné i sommar igen. En av hans nya låtar heter Lämna mig inte i det här skicket. Hans fans lär nog inte lämna honom i något skick utan att gråta. Han har stor fan-skara o faktum är att han vunnit en del av mig också. Det härligaste jag vet är att ändra inställning och tankar om någon - när det går mot det positiva. 


Jag har ingen aning om vad bandet heter som spelade boliviansk folkmusik, men texten jag fick i huvudet var Cornelis Inatt jag drömde. Hep Stars gjorde den mest känd, men det var Cornelis som översatte från engelskan. 


Vi åker från Sydamerika till Vietnam och lyssnar till Niklas Andersson och Malena Laszlo som sjunger duett ur Miss Saigon

A song
Played on a solo saxophone
A crazy sound
A lonely sound
A cry that tells us
Love goes on and on
Played on a solo saxophone
It's telling me
To hold you tight
And dance
Like it's the last night
Of the world


Lennart Palm då. Han spelade You can call me Al


Han spelar vad som helst, i ny kostym. Byter kostym gör även nästa melodihuvudrollsinnehavare.

Jag är en sorts kameleont, jag vet ej vad jag vill
Först blir jag röd sen blir jag blå, jag kan ej sitta still
Jag tycker si jag tycker så om konst och politik
Och är du blå så blir, jag blå för jag vill vara lik

 

Jag är en sorts kameleont, en blandning av kamel och dront
Jag är en sorts kameleont, en drontkamel eller nåt sånt
Jag är en sorts kameleont, en blandning av kamel och dront
Jag är en sorts kameleont, en drontkamel eller nåt sånt

Electric Banana Band tävlade i Melodifestivalen 2006 med den. 


Sen spelade Göteborgs symfonietta mer Cornelis, även den utan text. Men bara titeln kan göra vem som helst utmattad. Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta Fröken Cecilia Lind. Ur den raddan plockar vi ut herr Åkare. 


Dresde stadskapell ackompanjerade Ana Netrebko och Rolando Villazon i deras duett O Soave Fanciulla, hämtad ur en Puccini-opera, La Bohème


Sen spelade Eldeman en finsk melodi o allt jag hörde var sexi kexi. The Pointed Sisters gjorde den på åttiotalet o då hette det I'm so excited. Ger mig inte in i all försöka tyda vad finskan heter, när knappt Eldeman kunde uttala hennes namn. 


Teveserier på det. House of Cards. Hoppas hinna få tid över att se den - också. 

Evert Taube hittade nästa visa i Sydamerika och gav den en svensk text som handlade om Den Sköna Helèn (Flickan i Peru). SOS sjöng, Sven Olof Sandberg


Vi slutar med något som säkert många längtar till, även om många gladeligen lever loppan i skidbackar för tillfället. Vi hörde Pippis sommarsång och ska plocka ett par brunbrända ben ur texten. 

Och jag vill också sjunga
att fjärilar är bra,
och alla söta myggor,
dom vill jag också ha,
och jag är brun om bena
precis som det ska va,
och därför vill jag sjunga
att bruna ben är bra.
Och jag har nya fräknar
och prickigt sommarskinn,
och därför vill jag sjunga
att sommaren är min.


Det är ett tag dit. SysterYster har just kommit hem från några dagars semestrande på Gran Canaria. Inte avundsjuk. Nej. Eller jo, jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuk... 

Ikväll står ett gäng nya förväntansfulla artister på en scen i Skellefteå. Får se vem som tar sig vidare idag? Jon Henrik? Loreen? Wiktoria? Les Gordons? Axel eller Alice? Den som lever får se. 



Av Kvasthilda - 25 februari 2017 09:00


Tema nr 187 Kort i rocken

56/365


Jag når inte riktigt upp att fotografera Gandalf - och Gandalf.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards