Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2017

Av Kvasthilda - 6 februari 2017 14:04

Idag har jag lördag. Fast utan Melodikryss. Maken sitter bakom ryggen o hostar o nyser. Han var ju i Luspen o hjälpt Knutte dra ner några tallar i helgen. O det tog knäcken på honom helt. Febern slog ut honom helt igår. Det känns som lördag, när vi är hemma båda två. Även om det är måndag. Ledigvecka. 

Huvudet har varvat ner lite och det är inte sådär galet bankande och svarvande som det varit hela helgen. Lite lugnare. Mer som ett dovt zimmer i bakgrunden. Glasögonen... O i teven piper det. Heeeeela tiden. Alla dessa program om Alaska o fiske o guld o gud vet vad. Svordomarna haglar. O amerikaner är totalt allergiska mot svordomar. 

Kattlådan är ren o fin. Gjorde en rejäl utrensning av gammal sand och kattpiss. Offrade ännu en diskborste, eftersom alla jag tagit ner i källaren är svarta o stinker av nåt oljigt och äckligt rengöringsmedel av den högre graden. Inget jag ens vill sätta i kattlådan. Hon ska ju trots allt vara i lådan en stund när hon gör sina behov o det kan inte stinka av bil- o motorkemikalier där då. Ge fan i mina diskborstar. Men Luna är svinsur på sin mat. Hon krafsar på skåpet intill. Äckligt säger hon. Katten gillar inte den där dyra kattmaten. Iams. Nä. O inte gillar hon Whiskas. O inte de dyra Gourmét-patéerna, fast hon älskade dem som kattunge. Världens bästa Mjau fnyser hon åt. O gud nåde om hon får lax, i vilken form som helst. Det som oftast går ner utan knot (förutsatt att det inte är ovan nämnda lax) är Pussi. Helst med sås, men gelé duger också. Finsmakare. 

Av Kvasthilda - 6 februari 2017 09:00


Tema nr 20 Barnasinne

37/365


Morbror o Lillkläppen hjälptes åt att bygga världens häftigaste lastbil.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 5 februari 2017 20:04

En lång helg är äntligen till ända. Skallen sitter kvar på halsen, det är då ett som är säkert. Wärkmästar'n har inte flyttat ut, utan jobbar på i galen takt.

Fick en fråga om krysset o varför kryssplanen inte ligger ute. Kort svar. Har inte hunnit. Jobbet och återhämtning har kommit emellan. Startade inte ens en dator igår när jag kom hem o jag har jobbat hela dagen idag. Så är det vissa helger. Jag jobbar varannan men det är inte alla som är knökfulla som den här. Det beror lite på hur jobben ligger i tid. 

Nu är jag i alla fall ledig en vecka och hoppas ta igen lite vila och göromål som blivit liggande för länge. Om bara den där bråkstaken flyttar ut. Han svarar inte på nåt. Har försökt mota ut honom med ibumetin o ibuprofen. O acetylsalicylsyra. Näppeligen. Koffein har han inte fått. Kanske därför han är sur. 

Av Kvasthilda - 5 februari 2017 09:00


Tema nr 323 Tre

36/365


^ ^ ^



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 4 februari 2017 14:08

I väntan på hemgång kanske jag i alla fall kan börja skriva inlägg. Har fel glasögon med mig så det är besvärligt att se nåt. O den där huvudvärken gör ju sitt till att synen bänglar. Hur som haver. Löste krysset sen jag kom hit o det var väl inte större svårigheter idag. Jag var i alla fall tvungen att googla på ett svar, även om jag anade vad det skulle vara. Nåväl, såhär ser det ut hos mig idag:


Vi började med en Bad Moon Rising. Creedence Clearwater Revival. O det där med rent vatten är väl nåt fiktivt snart. Alternativ fakta... Nåja.


Vi drar in i fablernas värld och hälsar på Askungen på vinden. Ja, vad är väl en bal på slottet?

Din dröm ger åt tanken vingar
Den blir verklig då
I drömmen du allt betvingar
Och allt du vill ha kan du få

 

Och om du på lyckan väntar
Så ska du finna den en gång
Fastän ditt hjärta kanske gråter
Så kommer drömmen åter
Med kärlekens vackraste sång


Sen titelspåret ur min favorit-Bondfilm, Skyfall. Adele gjorde den.


Walter Scholz spelade så vackert på sin trumpet, Ave Maria.


Den jeg elsker, elsker jeg. Så lät det med Sanne Salomonsen. Jag har aldrig hört den på engelska som The Real Group sjöng idag.


Nån som letade ledtrådar till helt andra händelser var Agatha Christies finurlige detektiv, Hercule Poirot.


Mot Alla Vindar, klarade han sen av alla sina utredningar och tog fast mördaren. Nä. Det blev fel. Men rätt. Six Ribbons heter signaturen till teveserien, som handlade om deporterade engelsmän, eller irländare i det här fallet. Som straffånge skeppades man till Australien. 1978 gick serien. Tiden går! De borde vara frisläppta vid det här laget :) Jon English gjorde skrev titelmelodin som slog i hela världen och Ingmar Nordströms spelade idag. 


Så mycket bättre då att ta oss ut till Gotland. Miss Li tolkade Olle Ljungström. Nåt för dom som väntar. På Mellon kanske? Det drar igång idag. Sägs det.

Gud, uppfinn nåt nytt
Som gör det lätt
Att hålla ut
Nåt för dom som väntar
Dom som orkar vänta mer


Love Story var ett kärleksdrama från 1970 med Ali McGraw och Ryan O'Neal i huvudrollerna. Ledmotivet till filmen vann både Oscar och Golden Globe. Kompositören var Francis Lai.


Innan du och jag, en av Orups många låtar.

Jag har ramlat runt på stureplan
Druckit tills långt in på dan'
Ta't dagen som den kommit och natten som den gått
Bekymmerlösa, långa dar
Av dom finns bara minnen kvar
Nu får jag knappast inte längre sova nåt'

 

Här finns människor jag behöver
Och jag vet dom behöver mig
O dom vill jag aldrig svika
Dom betyder allt för mig
Men då och då
Jag tänker på
Dom ansvarslösa dagarna som var
Men det var innan du och jag


Pompadour låter väl pampigt och pompöst? Hon var rätt pampig, donnan som sjöng den här låten också då, en gång för länge sedan. Vill ni se en stjärna, se på mig! Sarah Leander.


Ett par andra tjejer tog över sen. Båda med lite sköra röster. Den ena vann mitt hjärta efter hennes deltagande i Så mycket bättre. Lisa Ekdahl. Med sig i låten Främmande fågel hade hon Eva Dahlgren.

Den flickan är en främmande fågel
Som fallen från skyarna, född på en annan planet.
Den flickan är en främmande fågel
Hon bär en sorg i sitt leende och en välbevarad hemlighet

 

Och hon vet vad hon vet
Hon vet att bevara sin hemlighet
För hon vet att den som vet får betala med ensamhet


Vi slutar i Disneys värld igen. Eller Kiplings. Sista låten är hämtad ur Djungelboken

Försök inte lura mej gosse, jag inga konster tål.
Att känna till, hur eld blir till är mina drömmars mål.

Din hemlighet vill jag veta, seså, säj hur det går till.
För då blir jag visst en man till sist, och det är vad jag vill! oh!

Det är Apans sång där vi (inte) hör King Louies sång till Mowgli där han ber pojken lära honom hur man gör upp eld


Allt lullull omkring får jag klämma in senare. Nu ska jag snart åka hem. The End.



Av Kvasthilda - 4 februari 2017 12:38

Men se där. Lite fagvill dagvill. Veckovill. Det är ju den 11e Eldeman är i Luleå.

Av Kvasthilda - 4 februari 2017 09:00


Tema nr 178 Kapad

35/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 4 februari 2017 08:14

Förhoppningsvis snart på väg till Norge för att hämta hem ett tomtåg... Melloinlägg kommer när jag hinner. Vet inte när jag hinner lösa det idag.

O som Svigermora en gång sa. "Snorig näsa? Den följer nog med dig, dit du ska."  Surt o sant som hon sa det, är det... O så är det alltså med huvudet också. Aj aj ont. Mår jävulskt illa. Bläääää. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards