Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 april 2017

Av Kvasthilda - 1 april 2017 14:12

Som många lördagar förut har jag idag löst krysset på järnvägen. Tack o lov utan tunnlar den här gången så inga störande avbrott i ledtrådar o annat. Så här har jag fått ihop det idag: 


Vi började storslaget. Slaget om planeterna. Alla de stora världarna ute i rymden. Star Wars. Eller Stjärnornas krig då, eftersom det var svenska titeln vi skulle ha idag. 


Därifrån till andra slagplatser. ESC 2006. Belgien tävlade med Je t'Adore, men de blev utslagna i semifinalen redan. Sångerskan heter Kate Ryan


Edvard Persson på det. Han påstod att Alla är vi sjömän på livets stora hav. Alvar Kraft skrev musiken till Charles Henrys text. Melodin är hämtad ur filmen En sjöman till häst


Från Kungen av Skåne till en annan, sa han Eldeman. Kung då. Kingen själv. Vars hem var ett av morgonens svar i Ring så spelar vi. Det svaret var Graceland och mannen vi sökte till MelloX-et var förstås Elvis. Ett annat svar i morgonens program med Lisa Syrén handlade om han, Pilarm. Spetsig lem? Sa hon det? Pilarm vad mer han då heter, är ju en Elvisimitatör av rang. Eller... Ja. Nåt. Han ska visst ut på turné igen. Nåja... 


Äh, vi tar nåt helt annat i stället. Lars Roos spelade Björn Skifs. Vi bygger oss en båt. Som så småningom sjösätts och angör en brygga... 

Vi bygger oss en båt
och seglar vind för våg
igenom tid och rum
i dröm och fantasi
bygger vi vår båt.


2008 såg vi dem åka på däng redan i första omgången av Andra Chansen i Kiruna med sin One Love. Carola och Andreas. Eller Häggkvist o Johnson. Nordman slog ut dem - och gick så småningom till final i Melodifestivalen. 


New York Pops på det. De spelade Raindrops keeps falling on my head. På svenska handlar det om ett ösregn


Så går vi på bio igen, den här gången för att se Ghost Busters. Jag minns inte ens att den hade en svensk titel, men på den tiden översattes ju alla titlar till svenska. Spökligan


Tomas Blank dirigerade Göteborgs symfonietta för nästa kryssadress. De tog oss ut i skärgården på västkusten, där Herr Fredrik Åkare dansade kind emot kind med söta fröken Cecilia Lind, till tonerna av dragspel o bas från logen på Öckerö. 


Den första gång jag såg dig, det var en sommardag... Inte precis vad jag kopplar ihop Ernst-Hugo Järegård med, men han har gjort en del visor - inte bara läskiga mordhistorier. 


Vart ska du gå, min lilla flicka?
Jo jag ska gå och hämta dricka.
Åt vem då, min lilla tärna?
Åt vår get som heter Stjärna.

 

Får jag följa med?
Får jag följa med?
Ja, det får du gärna!


Vi avslutar dagen i Mello. 2007 den här gången. Regina Lund tävlade med Rainbow Star. Det gick ju inte så superbra för henne. Hon kom sist i sin deltävling... 


Att angöra en brygga ja.... Dagens stora svenska nyhet är väl att Gösta Ekman gått ur tiden. Tråkigt. Vila i frid! 



Av Kvasthilda - 1 april 2017 11:11

Melloinlägg kommer. Står jobb på schemat idag.
Under tiden har norrbottensradion gått ut med nyheten om uppdaterade fartkameror.... De fotar förare som även ökar farten efter kameran. Bakom detta står Fartverket.
Hej på Er!

Av Kvasthilda - 1 april 2017 09:00


Tema nr 242 Schyssta lökar

91/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards