Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 april 2017

Av Kvasthilda - 8 april 2017 10:49

En tradition avviker jag inte från, när jag kan och det är att lösa Melodikrysset. Så har jag gjort även idag. Jag har min favoritsida sparad på datorn men det tog en stund innan jag hittade "Lyssna"-knappen ändå. 


Vi började med Maria Maruska. Hon besjöngs av Harry Brandelius. Hans namn bara försvann från hjärnan och jag fick fylla i det senare. Jisses. Den rösten kan man inte ta fel på men att hitta namnet var inte helt enkelt... 


Nästa var lite enklare att dra ut ur minnesbanken. Povel Ramels: 

Bara en enda ros på ett evigt klänge,
så är livet,
trist varar länge,
men underbart är kort, alldeles för kort


I Wanna Be Influence säger Tove Lo


Sen kom då titlarna som är lite läskiga just idag... Leonard Cohen's First we Take Manhattan, (then we take Berlin) har översatts till svenska och Totte Wallin sjöng in Först tar vi Lilla Essingen. Nu handlade det inte om det som hände igår på något sätt så vi lägger det åt sidan med en rysning. Manhattan ligger i New York


O mer rysningar kom det sen. Lennart Palm illustrerade Christer Sjögrens läskiga bidrag till Melodifestivalen 2008 med blå svanfjädrar o konstigheter. I Love Europe. Den Europaflirten gick inte hem i svenska stugor. Tack o lov. 


Di Få under Bordi. Parodier på parodier. 

Vi stog stilla i natten
Hörde raggarnas sång
Fyllevrål o krossade glas.
Domus vita vimplar
I solnedgång
Drunknar i ett moln av gas
När du kom som i extas

 

Vi såg på varann, medan bildäcken brann.
När vi möttes mellan Domus-Paleys.
Ögonen rann, oj mascaran den försvann
Någonstans emellan Domus-Paleys.

Så galet kul. Originalet gjordes i Melodifestivalen 1986, då med Style och det var förstås Dover-Calais


Mer Mello, nu årets tävling. Låten som jag inte klarar av början på, men som tar sig när refrängen kommer igång. Ace Wilder är ett Wild Child


En Eldemandubbel på det. Något stort ur växtriket. Typ. Träd kan vara rätt stora. Sandor Hajosi spelade Där björkarna susa och Tony Eriksson Under ekars djupa grönska


Sen söker vi en komedienne och Hennes namn är Mia Skäringer. 


Dagens andra Eldemandubbel. Harrison Ford nämnde han. Harrison var med i Brave (tack för påpekandet!) Blade Runner, som Vangelis gjorde musiken till och den andra musiken hämtades ur filmserien om Rambo


Harmony Sisters sjöng rock i helt annat tempo - på finska. Rock Around the Clock


Åsså slutar vi med en gigant inom musiken och hennes mest spelade och inspelade låt. The Shoop Shoop Song - It's In His Kiss. Cher förstås. 


O med det säger jag tack för den här veckan - och Håll er säkra därute. Kram till alla som behöver ♥ 



Av Kvasthilda - 8 april 2017 09:01

Herre gud. Dagens 365a kom som ett brev på posten. Typ. Alla behöver nån form av stöd i livet och de senaste veckorna har det hänt mycket i vårt lilla land som kräver stöd i livet. 

Sex barn och åtta vuxna. Förbannade fega idiot. Uzbekistan? Ett land som en gång i tiden tillhörde Sovjetunionen. Körde en snabbsökning och det som dök upp när jag skrev in uzbeki... var förstås landets namn, men andra träffen var "uzbekistan religion"... Va fan? Religionen har fortfarande inte ett skit att göra med att det finns idioter. Islam är inte synonymt med terrorism. Fan, varför dog Rosen-... vad heter han, den där fantastiska mannen som förklarade allt med de där svarta flaggorna på ett sån't underbart pedagogiskt sätt. Vi hade behövt honom idag - att luta oss mot. Livet är inte rättvist. 

Lotta i P4Extra säger ett barn och åtta vuxna. Några har lämnat sjukhuset. 


Sen är jag förbannat sur över att min mobil har tappat fotona igen. Har en hiskelig massa mappar liggandes på den o senaste uppdateringen av fotomappen (för den nu alltså) hade sorterat dem logiskt och bra. Nu fattas en jävla massa foton från det jag fotat under veckan som gått. Tog bilder på barnbarnet igår o de syns inte - på datorn. På datorerna. Provade med Lapptoppen också. De finns i telefonen, men fan inte i utforskaren. GUUUUD förbannat vad jävla leds jag blir på allt skit som händer - nära o långt bort. 


Nä, klockan närmar sig tio (blir sittande o letar den där professorn jag inte får fram namnet på o hamnar i annat.... "Jag ska bara") o jag ska leta fram Melodikrysset i datorn. Det sänds bara online idag. 


JÄVLA TERRORISTER. Dra ända in i pipsvängen. Trivs ni inte med er själva där ni bor, ge då fan i att förstöra för såna som inte gjort er ett skit. Men du får mig ALDRIG att bli SD-are. Never. Ever. Not ever. Aldrig. 

Av Kvasthilda - 8 april 2017 09:00


Tema nr 310 Stöd i livet...

98/365


En trött snögubbe på en bar av is - med en kudde under huvudet. Ett rum fullt av trötta snögubbar, med kuddar kring väggar och golv. Kuddar av snö. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards