Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 april 2017

Av Kvasthilda - 15 april 2017 14:16

Fick äntligen skrivet klart kryssinlägget. Ibland tar det tid - o finns inte tiden är det lite smått besvärligt. Idag har jag wärkmästare på besök igen. Bådar inte gott för natten om jag åker på jobb. Vilket inte är helt omöjligt... Om jag räknat ut följderna av vad Pf sa häromdagen. Fast det verkar vara inställt... Knock-on-Wood.  


Köpte en av Stephenie Meyers nyaste böcker för ett tag sen o har börjat läsa den. Det tar en stund att vrida skallen runt hennes berättelse. Det är nämligen nåt vi läst förut, fast med ombytta roller. Oerhört frustrerande att komma in i den när handlingen o till stor del texten är densamma som i Twilight, men vampyren är en tjej med bronsfärgat hår och människan är en kille med ljusblå ögon. Fråga mig inte vad han har för hårfärg för det har inte fastnat - om det står nånstans. Hon fick i uppdrag att göra nåt till tioårsjubileet av Twilight, hösten 2015 och hade Midnight Sun i bakhuvudet, men den har hon ju släppt taget om för länge sen, först pga att den läckte ut på internet. Då blev hon sur o paranoid o la ner hela projektet. Midnight Sun börjades skriva med utgångspunkt från Edwards perspektiv. Vilket förstås E.L James tog fasta på i sin boksvit, Fifty Shades of Grey som bygger till en del på Twilight. En skrämmande man med rödaktigt hår och en brunhårig tjej han inte riktigt förstår sig på. Hon gjorde första boken igen utifrån Christians synvinkel. Hur som haver. Twilight. Eller Life and Death: Twilight Reimagined. Den handlar om Beauford (Beau) och Edyth. Alla karaktärernas namn börjar på samma bokstav som i originalet, men de har alla bytt kön, utom Charlie och Renée, vilket Meyer förklarar med att "Beau är född på åttiotalet och det var ovanligt för män att ha ensam vårdnad om barnen då, om mamman hade en fast tillvaro med jobb och hem". Bella växte ju upp hos sin mamma och Beau skulle alltså ha vuxit upp med sin pappa, medan mamma jobbat som polis i Forks o det funkar inte riktigt. 


Meyer säger i sin intervju att hon gärna hade lagt till Kristen Stewarts kommentar på baksidan, hade hon bara vetat om det innan boken gick till tryckning: People wouldn’t be asking these questions if I were a boy who’d done all the same choices. You’d be talking about what a brave thing it was for him to give it all up for love. Så nu är historien vänd ut o in. 

Av Kvasthilda - 15 april 2017 13:37

Hittade lite tid att skriva kryssinlägg, så här kommer mitt förslag på dagens MelloX. 


Ingen gör det bättre, Lotta på Bråkmakargatan? Nä, Det var Carly Simon med titelspåret Nobody Does it Better ur The Spy Who Loved Me/Älskade spion. En av många Bondfilmer. Ian Fleming skrev böckerna. 


Sen en eldemansk dubbel som ledde till samma svar, att placeras på två ställen i krysset. Vi hörde en melodi ur teveserien The Brothers, förmodligen titelspåret men det var så länge sen den gick att jag helt glömt den. Vad jag däremot kan berätta, är att jag har klippdockor på många av karaktärerna i serien. Den andra melodin var Chilla ner med Arvingarna. O det var ju även svenska namnet på teveserien från 70-talet. 92 avsnitt gjorde de! 


I was Kaiser Bill's Batman. Ehh. det var också en titel. Whistling Jack Smith visslade sig igenom hela låten, men den fick en text på svenska o handlade då om tre tjejer, Ina & Nina & Stina. Den gemensamma nämnaren där petar vi in i krysset, Ina


Hon var med i en Bondfilm. Och jag har varit med o spelat in film med henne :) Henne? Hon är Izabella Scorupco och sjöng idag en av de låtar hon spelat in, I Write You a Love Song


Sen fick vi höra Malena Ernman sjunga tyska. Eftersom tyska inte alls ligger i mina hörnerver tappade jag namnet på låten som urspungligen gjordes av Marlene Dietrich. I Sverige lanserades den förstås av Zarah Leander. Ah, googlade runt lite o det var Marlenes mest kända melodi: Ich bin von kopf bis fuss auf liebe eingestellt. En av de första melodierna som blev känd genom en film, sades det i en minidokumentär om filmen Blå Ängeln


Vi håller oss utomlands, fast i Sverige. Galenskaparna och After Shave, fast i Lennart Palms tappning. 

Pappa jag vill ha en italienare!
Uppfödd på pizza och pasta
Pappa jag vill ha en italienare!
Alla andra kan du kasta
Pappa jag vill ha en italienare!
Fixa nån som är ledig
Pappa jag vill ha en italienare!
Annars flyr jag till Venedig
Åh du gamla och du fria
Detta blir en pizzeria
Redan döpt till Mama Mia
Oh Sole Mio...

Vi slänger således in en italienare i kryssplanen. 


Vi drar vidare o firar April in Paris


Eva Dahlgren vill inte gråta längre. Inga tårar mer


Nästa kryssbidrag var instrumentalt men vi har hört Svante Thuresson sjunga Burt Bacharachs melodi som på svenska hette Du ser en man


Nästa röst kallade på Gubbarna på kortvågssändar'n i Hööörby!. Det var Pekka Langer i radioserien Nattuppen


The Producers stod för nästa inslag. Melodin handlade om nåt i mina öron omöjligt, "Deutschland is happy and gay". Det våras för Hitler hette filmen på svenska. Nåja, Mel Brooks var en mästare på parodier. 


Här bodde Morfar och Morfars gamla mor,
Morfars Farfar och Morfars Farfars bror,
Farfars Farfar, men även Farfars Far,
Farfars Morfars Far och Morfars Farfars Mor,
Morfars Svärfar, som reste till och från,
Morfars Faster och Farfars Mosters son,
Svärmors Farfar och Morfars Fars kusin,
och så Farmors Mormors Morfars Farfars svåger

Melodin heter förståeligt nog Släkthuset och sjöngs i duett av Gunwer Bergkvist och tungvrickaren som skrivit den, Povel Ramel


Ja. Har ni inte hämtat er från det sista så har ni en vecka på er.... hej o väl mött nästa lördag! 



Av Kvasthilda - 15 april 2017 09:00


Tema nr 322 Transparent

105/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards