Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 maj 2017

Av Kvasthilda - 13 maj 2017 16:36

Oj, så trött jag blev! Ögonen orkar knappt stanna öppna. Kanske måste gå o ta en lutare så jag orkar se ESC ikväll. Får bara nån timmes sömn innan det bär av ner till Svappavaara på morgonkulan. Tur nog får vi sova därnere på den här turen. 

Den där jävla huvudvärken gör ju sitt till för att skallen spränger. 

Nä. Så får det bli. En lutare. 

Av Kvasthilda - 13 maj 2017 15:16

Jag hade en bok att läsa ut på hemvägen och ville ta itu med den innan jag tog mig an melodikrysset idag. Ja, jag hade pass hem så boken lästes ut i lugn o ro - så lugnt det nu är med den galna huvudvärk jag dras med. Men lösningen på krysset gnagde jag mig igenom mellan tre stationshåll. Med lite problem, då det var svårt att hoppa tre minuter o inte tjugo per gång. Men så här fick jag ihop det idag: 


Vi började som i himmelen. Ja, det är ju titeln på filmen där Helen Sjöholms Gabriellas sång är med. 


Från himlavalven tar vi oss ut över vattnen. 

Känn att inkräktaren bara vill veta
om dina bröst bli som malvornas blom
var gång du känner min tanke sej leta
hem från sin vakt vid mesanseglets bom;
Känn att det blott är din gosse som sänder
hälsningen att han som bärgad kapten
landar en gång under Backafalls stränder
- allt medan månen går vakt över Ven.

Roland Cedermark spelade. 


Amanda Jenssen sjöng sin tolkning av GES fotbollslåt i Så mycket bättre och alla tyckte melodin fick sig en nystart. 

Till alla flickor vi har försakat
Till alla er som trott
På allting som vi gjort
Vill ni följa med oss västerut?


Till alla dom som korsat Atlanten
Visat att det går
Världen tittar på
Ändå från New Delhi till Moskva
När vi gräver guld i USA

Vi tog oss över Atlanten för att försöka gräva guld. 


"Nån från förra veckan brukar sjunga den här". Ja, Thore Skogman hade Jämtgubben på repertoaren. 

Nu vill jag ha medicin, medicin, medicin meddetsamma
Jag vill bli bra så jag kan höra dragspelsmusiken
Nu vill jag ha medicin, medicin, medicin meddetsamma
Jag vill bli bra förkylning gör ingen människa glad

Simons spelade, ett av våra många dansband. 


Från Thore Skogman till James Bond. Diamonds are Forever. Diamantfeber. O diamanter kan man nog hitta i ett eller annat smycke. Londonfilharmonikerna dirigerades av Carl Davis. 


Diamonds are a Girl's best friend, det sa Marilyn Monroe. Om hon var en snäll flicka diskuterades vilt. Amy Winehouse var det inte. En fantastisk artist, men hon drogs till annat som förkortade hennes liv med många år. Tråkigt nog. You Know I'm no Good


Liberace på det. Han satt vid sitt piano och spelade As Time Goes By, från Casablanca. Play it again, Sam. Den klassiska frasen som aldrig sades. 


Över till nåt helt annat. Små färgglada figurer i en ny barnfilm. Troll! Eller Trolls som den då heter i original. Justin Timberlake gjorde en av låtarna ur filmen; Can't Stop the Feeling

Nothing I can see but you when you dance, dance, dance
Feeling good, good, creeping up on you
So just dance, dance, dance, come on
All those things I shouldn't do
But you dance, dance, dance.....

Försök sitta still till den du! 


Från troll i galna hårfärger till en saga av Astrid Lindgren. Förmodar att det var Dana Dragomir som spelade på sin panflöjt, den fina Mio, min Mio


Upp på berget, där låg Riddar Katos borg... Tror inte det var det han tänkte sig, Robert Wells när han satt o filade på sin sång. 

Sitter framför pi-ia-a-anot
Försöker att få 'hop en ny sång
Storstadens puls förför mig
vill göra tusen saker på en gång
Jag flyr iväg så jag får lugn o ro

 

Upp på berget
genom skogen
upp på berget
över floden
upp på berget
vill ja' spela
upp på berget


O därifrån tar vi oss ner till Hagasessornas lilla paradis. Fjäril'n vingad syns på Haga. Det är originaltiteln som gjordes om med text på "transpiranto". Aeroplano Papiljotta kallades den då. Herre gud. 


Vi slutar med mer piano, kanske inte Liberace, men väl Lars Roos. Han tog sig an Wilhelm Åströms Hjärtats saga idag. 


O just Fairytale hette en vinnarlåt ett år. Vem står för vinsten i år? Ikväll är det final i Eurovision Song Contest. Tittar ni? Jag jobbar i ottan i morgon men ska försöka se i alla fall. Får sova där min tur tar paus :) 



Av Kvasthilda - 13 maj 2017 09:00


Tema nr 354 Vårfärg

133/365


Kan komma fler bilder från trippen senare, men här lämnar jag Skånes vårfärger för att åka norrut igen.


iPhonefoto

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards