Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 juli 2017

Av Kvasthilda - 1 juli 2017 12:12

Festival dag 2. Idag spelar: 

1900 Broken Ribs

2000 Wiktoria

2100 Sofia Jannok

2200 Magnus Uggla

2300 SEEB

2400 Royal Republic 


Gårdagen var skoj. Eller gårkvällen. Som inte ens är ett ord. Yrslade som vanligt runt med kameran o fotade högt o lågt. Träffade en massa folk man mest bara ser under festivalhelgen. Som jag sa till några av dem, nu är festivalen komplett. Älgwok i magen och snack med kvartetten, Ture o Anders med sina goa fruar. 


Däremot missar jag Katarina o Johan. De är i stan på blixtvisit. Eller var. Drog vidare under gårdagen och far söderöver idag igen. Kyrkjägare. 


Har inte ätit frukost än. Inte för nån annan anledning än att jag melodikryssat (vaknade två minuter över tio o världen gungade ännu) o kikat på lite annat. Är inte ens hungrig. Än. Törstig däremot. Kopierat fotona från fredagen. Ska lägga dem på en extern också innan jag raderar dem från minneskortet. Minst två fungerande kopior innan det tas bort.  


Nåja. Ska gå o slänga på en panna kaffe o bre' nån macka. Solen skiner. En härlig lördag idag! Som sagt. Vi hade i alla fall tur med vädret :) Festivalväder. Var är min MyggA? 

Av Kvasthilda - 1 juli 2017 10:42

Börjar väl så smått att skriva medan Hootenanny Singers avslutar den långa dikten. Unga grabbar. 


Hold On börjar vi med idag. Nanos låt som inte vann Melodifestivalen men däremot folkets hjärta. 


Tomas Blank o Göteborgs symfonietta på det. De spelade Povel Ramels Ta av dig skorna

Sköna kvinnor tar av sig skorna
I dunklet under ett bord
Tog soldaterna av sig skorna
Så blev det inga mord
Uh! Fantastiskt

Dröm om min förvåning
Den är fruktansvärt stor
Jag såg hela FN
Alla saknade skor


New York-filharmonikerna sen, som tillsammans med den store Luciano Pavarotti framför 'O Sole Mio


Kristina från Duvemåla tog sig över Atlanten hon. Anders Eljas med Malmö Musikteaters orkester. 


Se farfar dansar gammal vals, se sån stil han har. Ernst Rolf gjorde den, bland andra. Inte idag dock. 


Vi tar de tre första bokstäverna där för nästa artist, John Farnham som sjöng sin You're the Voice

You're the voice, try and understand it
Make a noise and make it clear
Oh-wo-wo-wo, oh-wo-wo-wo
We're not gonna sit in silence
We're not gonna live with fear
Oh-wo-wo-wo, oh-wo-wo-wo


Nästa uppgift fick vi aldrig. Vi kom rätt in i melodin Som stjärnor små av Evert Taube med SvenBertil och Miriam Bryant från Så Mycket Bättre. Underbart! 

Som stjärnor små
Som stjärnor små
på himlen blå
de blinka till varann,
som stjärnor små
på himlen blå
de blinka till varann,
så gör du och jag, min vän, för kärleken,
för kärleken, emellan mig och dig.


Mannen som sades ha sålt sin själ till jävulen för han spelade fiol som ingen annan och skrev sina första verk redan som sexåring, var Nicolo Paganini


Åsså till det jag nämnde i inledningen, Hootenanny Singers. De var mycket unga då, Björn Ulvaeus o gänget. De framförde en av Dan Anderssons tonsatta dikter, Per Ols Per Erik. Sorglig historia det där. 


Owe Thörnqvist skrev texten till nästa Melodifestivalbidrag för dagens kryss. Monica Zetterlund sjöng den i Mellon 1961 och spelade sen in den på skiva ett år senare. När min vän heter den. 

När min vän sökte min kärlek
en morgon slöjad i grönt
När min vän sökte min kärlek
då doftade blommorna skönt
När min vän vandrade från mig
i solens flämtande glöd
När min vän vandrade från mig
var himlen så flammande röd


Monica hade blå ögon. Om en brunögd flicka sjöng Van Morrison några år senare, 1967. 

Hey, where did we go
Days when the rains came ?
Down in the hollow
Playing a new game,
Laughing and a-running, hey, hey,
Skipping and a-jumping
In the misty morning fog with
Our, our hearts a-thumping
And you, my brown-eyed girl,
You, my brown-eyed girl.


Ett amerikanskt marschband spelade för sista kryssadressen. Deras melodi lät oss veta att det är långt till Tipperary eller om vi tar det på engelska då: It's a long way to Tipperary

It's a long way to Tipperary,
It's a long way to go,
It's a long way to Tipperary,
To the sweetest girl I know!
Goodbye Piccadilly! Farewell Leicester Square!
It's a long, long way to Tipperary,
But my heart's right there!


O med det avslutar jag dagens kryssande och förbereder mig för dag två av Kirunafestivalen. Nästa vecka är Eldeman tillbaks i etern, i direktsändning. 



Av Kvasthilda - 1 juli 2017 09:00


Tema nr 89 Forsande

182/365


Herre gud. Liksom Rautasälvens forsande här, har första halvåret rusat förbi. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards