Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 juli 2017

Av Kvasthilda - 8 juli 2017 16:52

Anders Eldeman är tillbaks från semestern - o det gör han rätt i. Vecka 27 kan man inte vara ledig. Dock har de väl haft bättre, eller varmare väder än vad vi har i norr. Regn o rusk. Fast det regnade på Gotland så det skvalade i radion. 


Turistens klagan. Ja, det måste man väl säga då. Regn o rusk. O kallt. Norskarna som campar kring Pajala o marknaden där har klagat på att det är kallt. Cornelis Vreeswijk sjöng för oss för dagens första kryssadress. 


Sen tar vi ut en riktning - åt höger. Kanske inte bokstavligen då? Almedalen var det... Lennart Palm spelade o jag höll på att bli galen innan orden trillade på plats. Håll till höger Svensson! Låten som lanserades av The Telstars i samband med trafikomläggningen från vänster-, till högertrafik. En tävling utgick med nån form av koppling till höger och vänster o de vann med sin låt om vänsterprassel. 


Eftersom Eldeman befann sig live i Almedalen handlade en stor del av dagens kryssövningar om politik. Nästa bidrag var en knepig en. Tredelad fråga för tre bokstäver. Ett namn på tre bokstäver, uppdelat på tre rutor. Eldeman har skapat ett nytt rekord i konstigheter. Vem pratade om sin gamla mormor? Endelig, sa min mormor Magnhild. Jo, det var ju Jan Björklund. Den var jag tvungen att googla. Vissa röster är så svåra att känna igen. 


Vi går vidare och hamnade i Mellon. Ace Wilder som var upptagen med att göra ingenting. Ungefär som många tycker att politikerna gör. Busy Doin' Nothin'


Politisk satir på det. Vår mest kända satiriker var Karl Gerhard o han hade många politiska texter. Vissa så vassa att de förbjöds i Tyskland. Den ökända hästen från Troja är en av många. 


Åsså klämmer han in lite Lelle Printer i mellansnacken. Lite här o där kommer han in, med nyheterna från På håret. 


Vi tar oss in i Töreboda kyrka och lyssnar till en melodi som ska ta oss till en symbol för ett riksdagsparti. Vi hör The Rose, melodin om Janis Joplin. En ensam röd ros är Socialdemokraternas logo sen många år. 


Det går bättre och bättre dag för dag. Tja, allt är relativt. BAO hade med sig Helene Sjöholm och Tommy Körberg när de spelade och sjöng den i alla fall och en annan revykung är välkänd att framföra den på scenerna, Ernst Rolf. 


Sen kom en röst ingen kan ta fel på. Jag har hört den i en telefonhögtalare hos en kompis. Inte varje dag man hör Carl Bildt i telefonen, var min kommentar. Jo, svarade Mia. Hans fd fru. Carl bräkte ut Fyra Bugg och en Coca Cola


Änglamark, en miljöpolitisk melodi säger Eldeman. Evert Taube skrev den för HasseoTages Äppelkriget 1971. Junior sjöng idag, en mycket yngre SvenBertil än vi hör idag. Jag har också blivit äldre, som uppskattar SvenBertil idag. Tyckte mest han var pompös när jag var yngre. Miljöpartiets språkrör av idag heter Isabella Lövin och Gustav Fridolin. 


Åsså smet Lelle Printer in igen med lite satiriska nyheter. 


Ingen kommer undan politiken. Också en röst man känner igen. Marie Bergmans. O för krysset räcker det med hennes initialer. MB alltså. 


Vi slutar i nåt som lämnar mig med, ja vad...? En underlig känsla. Jag avskyr karl'n o allt han står för politiskt. Det nya sjukvårdspartiet?? My @$$. Men spela klaviatur kan han. Uppenbarligen. Dolda talanger. Edin Ådal skrev sista melodin för att väcka kyrkorna. STIM-pengarna går oväntat nog, med tanke på pianisten till Projekt för flyktingar. Killen som spelade så vackert till Bedårande Barns sång i Jag tänker be för Sverige, var ju Jimmie Åkesson. Du skojjar? 


Måste säga att Pop och Politik tillhör ett av de roliga programmen i radion, men Melodikrysset och Politik? Mja. Blir lite för politiskt. O bara för att, lite motvalls sådär - o som motsats till mina tidigare inlägg. Här kommer hela texten till Änglamark.

 

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill,

jorden vi ärvde och lunden den gröna.
Vildrosor och blåklockor och lindblommor och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna.

 

Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm,
leka tittut mellan blommande grenar.
Låt fåglar flyga och sjunga för oss sin psalm,
låt fiskar simma bland bryggor och stenar.

 

Sluta att utrota skogarnas alla djur!
Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa!
Låt sista älven som brusar i vår natur
brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur!

 

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna.
Vildrosor och blåsippor och lindblommor och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna.



Av Kvasthilda - 8 juli 2017 11:08

Det blir lite sent idag. Jobbar o har precis pratat bort hela krysstimmen :) Ibland behöver man det också. Får inte åka hemåt förrän om cirkus en timme så jag bara gör mig sedd här tills jag har tid att verkligen lösa veckans melodikryss.

Av Kvasthilda - 8 juli 2017 09:00


Tema nr 61 En doft av sommar

189/365


Våra häggar må tillhöra de osnabba i landet, men vintern klamrade sig fast längre än nånsin i år (not, sammalika varenda år). Häggen står i full blom o det är så fantastiskt. Det är sommar för mig! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards