Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 juli 2017

Av Kvasthilda - 19 juli 2017 22:46

Så heter en bok jag lyckades läsa ut på näst sista stoppet hem idag. Köpte den på vinst och förlust för en billig peng på Ö&B. De har en pocketlåda med billiga böcker innanför kassan o det lockar alltid inför sommaren - vare sig jag har en säck med olästa pocket sen innan eller inte. Det handlade om mord i Arjeplog. I ARJEPLOG!! O flera mord på det. Vem kan lämna en sån bok i lådan? Måste undersökas.

Kan ju säga att jag hakade upp mig på några detaljer. Lite kändes smått bekant från teveserier, som Rizzoli & Isles, nåt inspirerat ur nån annan författares alster, nåt ur nån film osv. Men det som störde mig mest... Säger de verkligen BUSET i Norrbotten??? Det är kallt så buset håller sig lugna ikväll. Eh, va?? Sen höll han på att ge mig en total nämenvafanmenardumeddet? Det handlade om en kamera med film som skulle framkallas..? Vem fan fotograferar med vanlig 35-mmfilm idag? O läste vidare på nästa sida för att där se att NOAx Katja Lyss undrade samma sak. Vi kom aldrig till klarhet i den saken. Jo, vem som fotograferade analogt visste vi ju, men inte varför. Batterier dör i motorkameror också, likväl som i digitala monster med oändliga minneskort. Jämförelsevis. 

Köld. Det är kallt i Arjeplog i januari. I alla fall om man nu får tro Jakob Mjöbring som skrivit (skriver) trilogin om Katja Lyss, kriminalare i Umeå, men som inofficiellt officiellt jobbar under NOA. 


 Det är midvinter och kölden har lagt sig över det norrländska samhället Arjeplog. Ett brutalt mord blir startskottet för polisen Katja Lyss, från specialenheten NOA, som tvingas försöka hantera både extrem kyla och oförklarlig ondska. Mordet är spektakulärt och brottsplatsen märkligt renstädad. När ett andra mord äger rum börjar Katja misstänka att någon med insikt i polisarbete kan vara inblandad i brotten.



 Mina pekpinnar till trots gillar jag boken! Nån skrev att den håller 120 genom hela boken - o det gör den. Det händer hela tiden nånting. Nånting skoj. Nånting pirrigt. Nånting spännande. Nånting läskigt. I like. 

Ska nog försöka få tag i andra delen också. SNÖ heter den. Tredje har inte kommit ut ännu. Vad heter den? TÖ? MIDVINTER? MIDSOMMAR? Nåja, den som lever får se. 

Av Kvasthilda - 19 juli 2017 09:00


Tema nr 141 Hällregn

200/365


Ett signum för denna sommar.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards