Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2017

Melodikrysset v 32, 2017

Av Kvasthilda - 12 augusti 2017 11:20

Lördag igen. Veckorna o semestern rusar förbi. Måg o barnbarn har åkt hem, dotra o jag är kvar några dagar till. Jag har ju trots allt två veckor kvar på min semester. 

Dagens kryss då? Vi började med BAO o Benny själv på dragspel - och uppenbarligen Björn Skifs på trumpet. Fast jag vill minnas att jag hört det nån gång tidigare. Melodin var i alla fall Födelsedagsvals till Mona

Lill-Babs tog sig an Lars Forssell och hans Anna Stark


Frälsningsarméns blåsorkester i London spelade The Beatles Let it Be


Jerry Lee Lewis sjöng om giftig kärlek, Poison Love

For your poison love has stained the life blood
In my heart and soul dear
And I know my life will never be the same
For my pleading has all been in vain
For you and you alone dear
And you know that you are guilty of the same


Ja. Det var så roligt jag måste skratta.... Nä. Men Rolf Lassgård sjöng i alla fall det. 


Nästa melodi skrevs o spelades in av Mats Pålsson och Håkan Hellström har gjort en framgångsrik version. Dana Dragomir spelade på sin panflöjt idag och melodin var Pålssons Visa vid vindens ängar. Vi plockar några ord ur första textraden: 

Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.
Jag ville sjunga om Katarina,
till träklangsflöjter och alcymbal
men vindens toner blir sommarns sånger,
jag bara lyssnar i björklövssal.


Sen tar vi oss från Dover till Calaïs tillsammans med Style. 1986 tävlade de i Melodifestivalen. Tiden går! 


Jag har en liten melodi
som jag är så förtjust uti
och jag kan inte låta bli
att sjunga den för dej.
Nån schlager inte alls den är
nej, den låter bara just så här.
Man sjunger den när man är kär
och jag är kär i dej.

En av Kaj Gullmars favoritmelodier sägs det. Ebbe Jularbo spelade dragspel idag och vi fick ju inte höra texten. 

 

Lite Miss Li på det. My Heart Goes Boom Boom Boom

Cos when I´m with you baby (oh I am)
I am feeling less confused
And my heart goes boom boom boom

Tja, det var inte så lite det. 


Sen en sedvanlig Eldemandubbel med noll o inget gemensamt. Tror aldrig det nämndes vilka som spelade. Men visst var det Sunny Girl, den första? Hep Stars gamla dänga. Den andra melodin var i alla fall Dolly Partons underbara I Will Always Love You. Hörde den häromdagen med en kille i nåt talangprogram. Ståpälsvarning! 


Jerome Kern stod bakom nästa melodi, men vi hörde den på svenska med Gunilla Öberg. Var det den texten Beppe Wolgers hade skrivit? Var lite mycket surr omkring mig :) Hur som haver är det Kerns original vi söker, ur filmen Swing Time med Fred Astaire och Ginger Rogers, The Way You Look Tonight


Vi slutar storslaget med arian ur Turandot. Nessum Dorma. Den är så underbar. Oslos radioorkester spelade. Kringkastingorkestern. 


O där kom solen fram. Härligt! Ha en skön lördag! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards