Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under november 2017

Av Kvasthilda - 13 november 2017 09:00


Tema nr 210 Matplats

317/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 12 november 2017 10:09

Konrad och Kurt har namnsdag idag. Många namn i almanackan härstammar från fyrtiotalet. Hans, Bertil, Hubert, Sverker. Några av de konstigaste pojknamn Svärmor visste var Oskar, Karl, William, Wilhelm, Viktor och annat. De hörde till tandlösa gamla gubbar tyckte hon, inte söta små babypojkar i sparkdräkt. Hon hade en gammal farbror som hette Oskar. En kompis till mig har tre söner som heter just Karl, Oskar och Viktor. De var bebisar på nittiotalet. Idag börjar de där namnen från 30- o 40-talen komma tillbaks i barnhagar o dagis. Kurt och Bertil är såna namn jag tycker hör en äldre generation till men som dagens mammor anammar. Deras farfars o morfars namn. Barnbarnsbarnen ärver dem. Flicknamn i samma kategori borde vara Ingegerd, Asta, Lillemor, Eugenia (o nu tittar jag bara på namnen i november som råkar hänga öppen bredvid mig). Det är rätt intressant att se hur cyklerna går o modet väljer namn till "dagens" barn. Dagens barn med den meningen, var i tiden man befinner sig. Kungabarnens ungar har ju fått moderna namn också. Också. Nån av dem har ju gamla ärvda kunganamn. Viktigast att få "rätt" namn är väl de som en dag ska ärva kronan. Det hade nog varit lite konstigt med Zlatan I, eller Björn I, med tanke på att barn ofta får namn från sportstjärnor. Eller andra stjärnor. Robin I. Är det en kung eller drottning? Fast det spelar ju egentligen ingen roll vad de heter. Alla har haft ett "första" namn nån gång, även om just Carl, Oscar, Gustaf är övervägande vanligt. Kvinnliga regenter är inte så ofta förekommande men då är det det klassiska Elizabeth man kanske tänkter på. Viktoria. Äh. Intressant är det i alla fall. O en av alla tankegångar denna söndag förmiddag. Hej på Er! 

Av Kvasthilda - 12 november 2017 09:00


Tema nr 197 Laddat!

316/365


Vintern är här. Vedförråden ska fyllas på.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 11 november 2017 14:50

Det är väl en smaksak. Hur man stavar stopp? Fast i mitt fall tog det ju stopp. Har ingen bild idag. Dags att leta i arkiven igen. Mobilen ligger intill mig i väntan på eventuellt samtal. Börjar jobba om fem minuter. Skulle ju ha gubben med mig till Narvik idag, men tåget är ju inställt... Undrar om LS visste det, då han inte skrev nåt hyttillstånd? 

Går o väntar på att Rusta ska fylla hyllorna. Facebookgruppen väntar med spänning. En del kul o en hel del okul. 

Måste ge mig ut i pokéa lite. Vill inte missa dagsstreaket. Dag fem idag tror jag. Blir jag inte utringd kanske jag tar det kring midnatt så kan jag ta två på en gång :D Det verkar som om intresset för spelet har minskat med snömängden. Har varit på fyra legendarraider - o fått EN. Skithund,. Simon har enligt uppgift fått 6 av 6. Jag hade ju gärna tagit min tredje. Den var nog en hundring. Den jag fick var långt under 80. Skithundar. Lätt att få ner, omöjlig att fånga. O än mer omöjlig när man inte far på nån raid. O får ingen Mewtwo-invite heller. Vilket givetvis hänger ihop med antalet raider man går på. Ingen i Kiruna fick nån invite den här gången. Får hoppas de (Niantic) fortsätter med det till sommaren. Men varför de släpper nya generationer mitt i vintern? Varför? Bättre att göra det under sommaren. Nåja. Det är väl sommar nånstans i världen. Fast Japan ligger ju nånstans på jordens midja. *bah* 

Nä, ska väl göra ett arkivdyk då. Kanske äta nåt. O hålla tummarna att alla som jobbar faktiskt gör det. Puss på er! 


Av Kvasthilda - 11 november 2017 10:51

Jaha, Lennart Palms sista toner rullar ur i etern och krysset är klart. Lite Gott o Blandat idag. 


Vi började i en teveserie, som ursprungligen skrevs av Judith Krantz. På svenska heter den Mistrals dotter. Nana Moskouri gjorde titelsången, Only Love


Hon har väl en mamma, nånstans.

Kära Mor! Nu tror jag dina ord:
"Lyckan finner man ej på vår jord".
Men ändå jag stundom lycka känt
varje gång min tanke hemåt vänt.

Vi stoppar in mamma i krysset. Eller mor då. 


It's a Shame hörde vi sen, med First Aid Kit


Polisoktetten - han har då alla möjliga orkestrar på skiva, herr Eldeman - spelade Taube för oss. Kärt barn har många namn, och så även Taubes visor. Kom i min famn

Kom I min famn och låt oss dansa här en vals, min Rose-Marie.
Natten är ljuv, le blott och dansa!
Lekfullt och lätt du svävar än som fjäril väckt av sommarvind,
än som den skygga hind.
Stödd mot min arm du böjer nätt ditt huvud och ditt gyllne hår,
lyser av ungdom och doftar vår.
Tvekande ler du åt de bevekande tonerna,
lätt och lekande valsen går.


Sen tog vi Kristina i hand o for till det stora landet i väster med stora drömmar om en ljusare framtid, men Tommy Körberg berättade att Guldet blev till sand


Det är inte alltid man får som man vill. Nästa musikstycke handlade om en kille som i hela sin skoltid var ett mobbat barn. Av sin familj, av skolkamrater, av lärare. Men han o hans kompisar visade alla var skåpet ska stå. Harry Potter. Musiken var från första filmen, The Philosophers Stone. Cincinatti Pops spelade Harry's Wondrous World


Årets Karamellodiktvinnare, Lisa Nilsson sjöng Sången om oss.

Men sången om oss,
vi sjunger den än
Sången om oss,
igen och igen
Sången om oss,
för vad den kan va värd
Sången om oss,
och dom vi verkligen är

Lisa skrev den tillsammans med Peter Fransson. 


Rosor och karameller. Är det vad man vinner? Nä, ett stipendium. Men en ros får man kanske. The Rose spelades av Mr Acker Bilk. 


Stand By Me, inte den gamla låten med Ben E. King, nej en nyare version med gruppen Oasis. En Eldeman-favorit. 


Toffelhjältarna var Juldagsmorgons-underhållningen i mellandagarna 1984. Per Dunsö och Ola Ström och deras härliga karaktärer. En väv av legender heter melodin. 


Lesley Garret efter det. Lite genrebyte. I Could Have Danced All Night. Den kommer ur musikalen My Fair Lady


Vi slutar med Paul Simons låt i händerna på Lennart Palm. You can call me Al


Ikväll blir det väl Så Mycket Bättre igen. Eric Saade står i fokus. Väl Mött! 



Av Kvasthilda - 11 november 2017 09:00


Tema nr 194 Frusen kärlek

315/365


Mitt favoritträd. Det som talar om för mig att sommaren äntligen kommit. Det är lång tid dit.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 10 november 2017 19:06

Skönt att man kan föda familjen o de far hem övermätta i magen. När jag vaknade i morse kände jag att det var dags för lite köttsoppa. Sagt o gjort. For o handlade rotsaker efter frukost. Mumselibubba. Tjejerna kom hit i Dotra fick i vanlig ordning uppdraget att slog ihop en klimpsmet o koka denna i - ja klimpar.  Skickade med henne lite soppa i en burk o fick henne att ta lite extra av köttbuljongen, snarare än den som rotsakerna kokat i. Allt för att få lite hull på ungen. Vår unge. Inte hennes. Dvs hon själv. Hon ser ut som en utsvulten sparvunge. Älskade barn. Hon försvinner. 

Av Kvasthilda - 10 november 2017 09:00


Tema nr 262 Rund

314/365


Bollen är rund. Månen var också rund, häromnatten. Det här är natten innan den var helt rund - o ett frihandsfoto i mörkret gjorde den inte speciellt klotrund.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards