Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 december 2017

Melodikrysset v 49, 2017

Av Kvasthilda - 9 december 2017 10:29

Halvlek o jag sitter med pannan i veck. Ett sån't berömt hjärnsläpp. Det ger sig, men just nu är det tomt. Lördag morgon o jag är piggare än vad jag borde vara. Har fått sova halva natten i egen säng, i stället för nån timme på vår överliggning. Skönt. Så nu sitter jag hemma o kryssar. Hur går det för er? 


Vi började med en Edlemandubbel och söker två ord ur, den ena ett radioprogram, Ulf Elfvings Upp till tretton, det andra iofs också ett radioprogram, men melodin har inget med det att göra även om herr Eldeman gillar The Beatles och det fanns ett tävlingsprogram som heter Yesterday, där en av deltagarna tävlade just om dem. 


Joakim Thåström sen, med Bellmans Epistel nr 81, Märk hur vår skugga


Sen far vi till varmare breddgrader med Stig-Helmer och Ole. Sällskapsresan. Regisserade gjorde Lasse Åberg

Stig Rolands spelade Mjölnarens Irene


En annan tjej är Linda Therese från Borlänge, mer känd som Miss Li. Hon sjöng duett med Lasse Winnerbäck i den fina Om du lämnade mig nu


Nästa melodi illustrerades av Lennart Palm och hämtades ur dansbandsvärlden. 

ge oss år tillbaka när livet var som bäst
När vackra drömmar drömdes och det var kärlek mest.
När du fanns runt omkring mig och behövde du en vän
så fanns jag alltid hos dig min vän det gör jag än.


Underbara Sven Melander. Han gjorde en av sina galna karaktärer, Steve med Lloyden. Steve från Gällivare. Han som har en fru vid namn Berit men hon är så bombad så han kallar henne Beirut. Herre gud. Kanske tur han inte valde det ljudklippet utan tog det om rörläggaren i stället. 


Jan Åkes dragspelskapell spelar Taube för oss sen. 

Min lilla gran så grön och fin,
du luktar gott som terpentin !
Vill ingen ha dig får ja' la ta dig,
som rövat bort dig ur skogen din.

Knalle Juls vals heter melodin. 


Vad heter låten som ska förknippa oss med en katt? Det kanske ger sig, men just nu drar jag en blank. Den andra Eldemandubbel-låten är Vill va' som du, King Louis o hans apor sjunger i Djungelboken


Ettusen, tvåtusen, tretusen... Eller One Mississippi. Zara Larssons nya låt. 

One Mississippi, you're here
Lovin' me with your whole heart
And two Mississippi, we scream
To watch each other fall apart
Three Mississippi, you're gone
Sayin' that you're done, you don't want it no more
And four Mississippi, you're home
Like nothin' ever happened at all


Ja, de ska va Gött å leva! Det säger Galenskaparna & After Shave o man kan ju inte annat än hålla med dem!

Det ska va' gôtt å leva
Annars kan det kvitta
Fint å leva
Annars kan det kvitta
Lätt å leva
Annars kan det kvitta
Spring inte runt och vela
Då sabbar du det hela
Spring inte runt och veva
Det ska va' gôtt, gôtt, gôtt
Gôtt å leva!

Lennart Palm spelade för andra gången idag. 


Vi slutar i rockens tecken. The Boys are back in town. Thin Lizzy. Gruppen som är så poppis hos en gammal polare att han döpte sin äldsta son till Lynnot. Ljuv musik. Om man gillar sån't. O det gör jag! 


Glöm nu inte. Det SKA va gôtt o leva! Om man nu hinner mellan alla turer med snöskyffeln. Må väl!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards