Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 30 december 2017

Melodikrysset v 52, 2017

Av Kvasthilda - 30 december 2017 10:50

Ännu en lördag, årets sista inledd och med den årets sista Melodikryss. Tycker det är kul att han lovar fortsätta ett år till. En sån klassiker som Melodikrysset lägger man ju inte bara ner :) 


Detta året dock, lägger vi snart till handlingarna, men först firar vi in nyåret. Benny Andersson och Björn Ulvaeus har skrivit en klassiker för jul- o nyårstid, Happy New Year. Givetvis har ABBA spelat in den. 


Vi stannar i helgandan en stund och lyssnar till Tommy och Sissel i en annan klassiker. John Lennnon och Yoko Ono skrev originalet men Py Bäckman tog dåvarande maken Dan Hylander o skrev en svensk text till den. Har suttit en stund med en blogg o skrattat lite åt hans tolkning av texten. Nåja. Strunt samma, om det finns nån rim eller reson bakom texten till Låt julen förkunna. Jag gillar den i alla fall. 


Zarah Leanders signaturmelodi Vill ni se en stjärna, se på mej....! Hasse Tellemar och Walter Eriksson drog den på dragspel. 


Från Melodifestivalen 2016 hämtade Eldeman en skön låt, Håll mitt hjärta hårt med trenne äldre herrar och popstjärnor... Jo, det får man väl kalla dem, Tommy Nilsson, Uno Svenningsson och Patrik Isaksson. Den senare har inte varit med i Så Mycket Bättre. Än.  


Det har däremot låten vi hörde sen, fast inte i den versionen. Magnus Svensson spelade Bra Vibrationer på elorgel. I Så Mycket Bättre hörde vi Eric Saade tolka Kikkis gamla dänga.

Vart har du varit någon stans
Jag vet ju att du fanns, innan jag fick se dig
Och alla andra i mitt liv, va bara tids fördriv, innan du va med mig

 

Sen idag, kände jag, något som jag aldrig känt
Jag kan se, det är nått mer, nått som hänt

 

Du ger mig bra vibrationer
Varje gång jag har min mun mot din
Och varje gång du ler så får jag bra vibrationer
När vi gör de ingen annan ser
Å jag vet att känslorna är på väg
Jag vill ha mer

Bra eller inte? Jo, det tycker jag nog. Den fick lite nytändning från Kikkis schlagerton. 


Everything I do (I do it for You) är en av Bryan Adams många hitlåtar. Den skrevs till en film om den första superhjälten. Har ett barnbarn som älskar superhjältar men då handlar det om Marvel och DC Comics. Det här är en äldre hjälte. Robin Hood, Prince of Thieves


Vi fortsatte krysset efter nyhetspausen med Edvard Persson som också sjunger in det nya året. Ett Gott Nytt År heter passande nog melodin. 


En nyutsläppt välgörerska. Jaja, Det var också en ledtråd. Molly Sandén satt i glasburen på Rådhustorget i Umeå en vecka för Musikhjälpen och gjorde ett superbra jobb, tycker jag. För krysset hörde vi en av låtarna från hennes senaste album, som sjungs helt på svenska, Rygg mot rygg


Det blev kvar från förra veckans kryss, önskan om att ha Chris Rea som svar även denna vecka. Mellandagsrea? Vi var på stan igår, Dotra o jag o i Centrumhuset har julmusiken som snurrat i december bytts mot just Chris Rea. Fool (if you think it's over). Vad julen? Nä, den varar ju ända till påska. 


Sen fick vi signaturen till en amerikansk teveserie. En jag hoppas hinna se ikapp snart nog. Som första gången sändes på sextiotalet, Hawaii Five-O. O o-et står för en nolla. 


Hey Hey Hey med Katy Perry hörde vi sen. Den skrevs av poporaklet Max Martin

Hey, hey, hey
You think that I'm a little baby
You think that I am fragile like a Fabergé
You think that I am cracking, but you can't break me
No-o-o-o-oh, no way
No-o-o-o-oh, no way
No-o-o-o-oh, no way
You think that I am cracking, but you can't break me (uh-uh)


Tre hey leder till vår sista uppgift för i år. 

Min hatt den har tre kanter

Tre kanter har min hatt

O har den ej tre kanter

så är det ej min hatt

Fast vi hörde aldrig texten som börjar med min


O med det avslutar jag Melodikrysset för i år och önskar alla ett Gott Slut och ett Fantastiskt Gott Nytt År! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards