Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

Melodikrysset v 2, 2018

Av Kvasthilda - 13 januari 2018 10:58

Ännu en lördagmorgon lagd till handlingarna. Veckorna fortsätter rusa förbi. Knut idag o julen ska ut. Så många häromkring har redan plockat ner allt vad jul heter. Vår gran står kvar än, utan dekorationer och ska plockas ner, bara jag skrivit klart det här. Och det här... så här ser min lösning ut idag: 


Vi började med filmaktuelle Ted Gärdestad och hans Jag vill ha en egen måne. Dock utan sång, tillsammans med Deje dragspelsklubb. 


Josh Groban sjöng You Raise Me Up från 2003. 

You raise me up, so I can stand on mountains
You raise me up to walk on stormy seas
I am strong when I am on your shoulders
You raise me up to more than I can be


O lite Povel Ramel på det, med en pastisch på Birger Sjöberg. Sommartrivialiteter handlar den, liksom Birgers visor om Frida. 

Humlans surr blir alltmer mumlande,
den synes rumlande,
liksom beskänkt av ädelt vin.
Flugans stolta gång blir sneande
av DDT-ande
kring tyllgardin.
Där går Frida lustigt sprutande
och visslar plutande
med rosenläpp, den muntra ton
som herr Armstrong framför tutande
I stereon.


De sökte nån de kunde dansa med, mer än att prata med, Someone Who Can Dance, Icona Pop, de fantastiska. 


Up Where We Belong, det är ledmotivet ur filmen An Officer and a Gentleman. Vi hörde inte melodin med Joe Cocker och Jennifer Warnes för att inte få texten, utan Londonfilharmonikerna spelade. 


Intressant info man kan få i Melodikrysset. Nästas svar handlar om en man, vars enda museum finns i lilla Voxna, i Hälsingland dit amerikanerna reser för att besöka det. Lämpligt nog heter Jim Reeves melodi I Won't Forget You. Nä, ett museum är ju ett sätt att inte glömma bort och även lokalen den ligger i. Tänk att lilla Woxna (som det då hette) hade ett eget järnvägshotell. 


Vi går på bio igen, tillsammans med Jonas Gardell o ser hans Pensionat Oskar från 1995. Det här kan väl ha varit en av dagens svåraste uppgifter, men ett dansk-svenskt samarbete och vi söker en regissör. Danmark har en sådan som varit inblandad i flera av Jonas Gardells filmer, Susanne Bier. Åsså var det den där femman. 


Andrea Bræin Hovig sjunger en  lågmäld melodi, på sitt hemlands språk, norska. Melodin heter Inatt men i original är det Moon River


Om det är den vackraste visan säger jag inget, men det var vad vi hörde sen. Putte Wickamn och Ivan Renliden spelade. 


Så kom en av Eldemans dubblar igen. Vi hörde Rosanna med gruppen Toto, tätt följd av Zara Larsson som säger I Can't Fall in Love Without You


O tur att jag slapp höra nästa i original. Lars Roos spelade De sista ljuva åren. Man får vara tacksam för det lilla. 


Vi avslutar med Sacha Distel som på franska sjunger nåt som vi annars känner igen som Regnet det bara öser ner


Ha det nu så bra därute så kanske vi ses om en vecka. Orkar jag bara upp efter fredagsskiftet kryssar jag i realtid igen. Tjabba! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:00


  Tema nr 297 Stubbe 111/366   "Visst är man lite fånig" sa grannen när hon la en hatt på en stubbe i höstas och dekorerade den med lite rönnkvistar. "Fånig får man visst vara", svarade jag då. Den är jättegullig med den lite trötta hatten ov...

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards