Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 februari 2018

Av Kvasthilda - 3 februari 2018 16:12

Mellolördag! Melodikrysset befinner sig i Karlstad som är första anhalt av Melodifestivalen 2018. Denne innebär också att krysset är lite enklare idag, då folk sitter på plats och löser i direktsändning. Inte en massa dubbeluppgifter. Men vi börjar med en sådan. 


Karlstad. Värmland. O vad är mer värmländskt än Sven-Ingvars? Fast nu var det Sven-Erik Magnusson själv vi sökte. Två mörka ögon

Två mörka ögon, och leendet du gav mig
Och ingenting var längre som förut
Den varma känsla, som bor nånstans inom dig
Förändrade mitt liv på en minut

 

Två mörka ögon, och kärlekslågor tändes
Som värmde mig och lyste upp min väg
Den blick du gav mig, så underbar den kändes
Den sommaren för länge sen, då jag fann kärleken


Lennart Palm gav oss nästa uppgift i en "svensk säsongsklassiker" som han kallade dern. Tja, gruppen som en gång gjorde den passar nog bättre hos oss, Snowstorm, o melodin Sommarnatt

Rosa lack och kromad list i '59 års modell
Jag öser på för fullt i stan som en 50-talsrebell
Jag sveper över landsvägar ja jag
sveper genom natten
Och tar det cool till Clarion's sound med en
säker hand på ratten.

 

Sommarnatt, när jag svävar fram i mörkret, aha
Sommarnatt, ger en skön highway feelin.
Sommarnatt, när jag glider fram på gatan, aha
Sommarnatt i min jättemaskin.


Gunnar Sandevärn sedan på piano med en annan gammal klassiker. Jag har nog missat filmen den var med i, där Edvard Blom sjöng den, men den passar honom hur som helst. Sandevärn själv kommer från Burträsk - vad är det känt för? Någonting att äta...  Västerbottensost. 


I morgon är en annan dag - och Tomorrow kommer ur Annie


Nästa uppgift var nåt som Eldeman också kopplade till film. Satellit. Filmen är förstås den om Ted, med efternamnet Gärdestad. Inte Ted som i den läskiga nallebjörnen. Han tävlade i Mellon 1979! Ett tag sen. 


Vi stannar i Melodifestivalen men med toner av Ingmar Nordströms. Björn Skifs Michelangelo. Eldeman söker femte ordet i refrängen... Jaja. I SISTA refrängen då. För just är vad vi söker. Han blir otålig o tjatar Michelangelo, men så svara då! 


Vi drar ut i Europa o hör en ESC-vinnare, Alexander Rybak med sin ljuvliga Fairytale


För att åka ut i Europa kan man behöva en bil, Det är där Flickor-na sitter. Flickor bak i bilen. Den kan ju drivas med bensin. Eller nåt annat. 


2012 tävlade Christer Sjögren i Melodifestivalen i en duo med Lotta Engberg. Don't Let Me Down. De tog sig till Andra Chansen med den. 

Hold me, touch me, never let me go
Don't let me down, don't let me down
Squeeze me, thrill me, say you love me too
Don't let me down, don't let me down
'cause baby this time I don't wanna let you go


Värmlands och Sveriges största kvinnliga stjärna. Zarah Leander. Vill du se en stjärna? 


Sista uppgiften idag handlar återigen om nåt vi har långt, långt, låååångt till, Sommar. 2015 gjorde gruppen Idolerna denna underbara sommarlåt.

Som jag har väntat på att du ska komma
Du som får min värld att blomma
sommar

  sommar 

sommar
  sommar
Så förtrollad, så förälskad
Ditt ljus i sommarnatten
O ljumma vindar, varma vatten
Sommar
  sommar
somm-a-ar igen

Idolerna som bestod av Lalla Hansson, Lennart Grahn, Tommy Blom och Svenne Hedlund. Ett skönt gäng! 


O det var faktiskt allt för idag! Ikväll tävlar... vilka? Edvard Blom är visst en av dem i alla fall. Väl mött! 



Av Kvasthilda - 3 februari 2018 09:00


Tema nr 250 Slingrig

34/365


Sleggesvingen, Narvik.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards