Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 februari 2018

Av Kvasthilda - 24 februari 2018 14:15

Men fy vad orättvist. Shiny Dratini ska vara rosa. Inte blå. Dragonair ska vara rosa. Inte blå. Dragonite ska vara grön. Inte gul. VARFÖR har så många hittat BLÅ Shiny Dratinis???? 

Av Kvasthilda - 24 februari 2018 11:03

Lite vilse idag eftersom det är OS-sport överallt. Trist att det inte gick bättre för herrarna i Curling. De har glidit igenom hela turneringen o spelat gudomligt med fick lite otur med ett par stenar i finalen och USA slog ut alla stenarna i 8e omgången... 5-5 inför åttan o 10-5 efter den. Asch. Melodikrysset är en timme sent o Eldeman läser just upp vinnarna från förra veckan. Så här blev det sen då när vi väl kom igång. 


Vi befinner oss i Örnsköldsvik och Eldeman försöker alltid knyta an till Mello i staden han är. Ö-vik är lika med hockey. Vad har nu det med Mello att göra? Vi hörde Just a Minute. Rongedal. Bröderna Rongedal är tvillingar, liksom bröderna Sedin som kommer från trakten kring Övik. Där är kopplingen. 


Åsså går vi på bio o ser en läskig barnfilm. Bröderna Lejonhjärta

Tillbaks till Mello o året 2001 då Friends tävlade med Lyssna till ditt hjärta.

Lyssna till ditt hjärta
som vet vad du känner
Det finns ingen annan
än du som bestämmer

Lyssna till ditt hjärta
du har allt inom dig
Det finns inte nån som
kan ta det ifrån dig

Idag illustrerades den med deras engelska version, Listen to Your Heartbeat

Så länge hjärtat slår o jorden snurrar är väl allt OK, Kanske. Elle tourne de la terre, eller då på svenska, Snurra min jord

Snurra min jord
låt mig följa med dig
Jag är lika värnlös som du
Snurra min jord
du får inte ge dig
Jag vet ingen stjärna som du
Snurra så följer jag med
jag vill leva i fred som du
Jag tror på dig jord
och jag följer din stjärnas lag
Gärna natt, men natt blir kanske dag


Jessica Andersson tävlade i Mellon 2007 med Kom. Med den kom hon bara till Andra Chansen. En av låtmakarna då var Lina Eriksson. Ett av alla de där namnen som kommer fram kring mellon men som inte fastnat som Ingela Pling eller Lasse Holm, eller Bobby Ljunggren, Fredrik Kempe, Thomas G:son o många andra. De där man alltid ser o kommer ihåg, Dock finns Lina där bakom o har skrivit massor. 


En liten Jules Sylvain-pärla på det.

Pepito han ger sin Pepita en röd liten ros,
aj-aj-aj - vilken röd liten ros.
Men den säger mer än herr Petterssons ring med turkos,
aj-aj-aj - vilken ring med turkos.
Pepitos kyssar är flammande lågor,
Petterssons kommer mera som svalvande vågor.
Pepito förklarar sin kärlek i glödande sång,
aj-aj-aj vilken glödande sång.
vad Pettersson säger om kärlek är gammal jargong,
aj-aj-aj vilken gammal jargong.
Om vaggan stått i Lund eller Granada - jada -
d'ä' det som gör skillna'n så rasande stor,
på en falsk eller äkta spanjor.

Vi plockar spanjoren Pepito och hans röda ros ur texten. 


Vi hoppar fram till Mellon 2009 och hör Agnes och hennes Love Love Love. Hon har ju släppt sitt efternamn sen IDOL-tiden och använder bara sitt förnamn. Dock har hon ett rätt "känt" schlagerefternamn. Finns rätt många Carlsson i den svängen :) Med olika stavning... 


Ont, det gör ont men det går
Det gör ont en stund på natten
Men inget på dan

Eller jo. När M.A Numminen sjunger gör det ont i själen. 


Nästa uppgift fyllde jag i tillsammans med MA långt innan vi hörde nåt av det. Inte så mycket att välja på med de sammansättningarna. Take on Me spelades i karaokeversion och en av norges största exporter gjorde den, A-Ha


Nästa uppgift gällde en ESC-vinnare, från 1982. Unga Nicole från Tyskland som sjöng om fred, Ein Bisschen Frieden


Det fattas ett stolsben för mej, det fattas ett stolsben för mej,
besvikelsen den är total för att det fattas matrial
stolsben å nej, det fattas ett stolsben för mej,
När man handlat på ikea fattas alltid nån grej

Framåt Fredag... Originalet var Östen me Resten o de tävlade med Hon kommer med solsken 2002. 


O med det har vi klarata av även denna veckans Melodikryss. Hur ser kvällen ut för er? Jag ska försöka ta det så lugnt jag kan o hoppas att förkylningen varvar ner o huvudvärken går över så jag orkar se Mellon, delfinal... tre? Nej fyra är det ju. Sista delfinalen. Voj voj. Var tog tiden vägen? Vem går vidare idag? Mariette? 



Av Kvasthilda - 24 februari 2018 09:00


Tema nr 279 Staplad

55/365


Åbeliten håller koll att mommo inte gör nåt med hans pengar - annat än att fotografera dem.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards