Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 24 mars 2018

Melodikrysset v 12, 2018

Av Kvasthilda - 24 mars 2018 23:45

Som sagt, jag löste ju krysset i direktsändning men vissa lördagar har jag bara inte tid att skriva. När jag nu sätter mig o till slut skriver det här, är det faktiskt måndag kväll (fast jag gjorde ett första utkast enligt datum ovan....)! Ska se om jag hittar mina anteckningar, annars får jag slå igång snabbgenomgången så jag friskar upp minnet lite. 


Vi började med en sommarfavorit. O just nu är det nog De dagar vi drömt om. Långt till sommaren. Tomas Ledin


Vi tittar på film o letar en titel till densamma. Aldrigen söndag. Herb Alperts & The Tijuana Brass. 


Därifrån tar vi oss från Tyskland, via Danmark till Sverige.... Dorte Kollo sjöng en dansk version av en från början tysk låt, men som Siwan sjöng med svensk text om sina hemtrakter. 

Ingenting går upp mot gamla Skåne
I Landskrona, är det toppen tycker jag
Ingenting går upp mot gamla Skåne
På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra


Sen kom en eldemansk uppgift. Kanske itne så knölig som han kan göra med men lite. Visan handlar om en yrkesman som hanterar detta och behöver dessa för att färdigställa. Tyå. Nåt sån't sa han. Den glade bagaren i San Remo hanterar sina bröddegar och lägger de färdighanterade degklumparna på gräddning i en ugn... En deg, flera ugnar


Sheena is a Punk Rocker. Oj. Tillbaks i ungdomen igen. Ramones. Ett amerikanskt punkband. 


Men I Lissabon där dansa de. Kanske inte till punkmusik. 


Sen sjöng Charlotte Perelli sin Take me to Your Heaven. Hon tävlade med den I ESC 1999 och vann hela balunsen. Givetvis vann hon den svenska uttagningen också, men då hette låten Tusen och en natt

Du finns i mina drömmar, Tusen och en natt
Väcker mina känslor, varje tidig gryningsmorgon
Sagan om vår kärlek kan bli verklig, kan bli sann
Om du älskar mig i Tusen och en natt.


Olle Adolphson skrev musiken till nästa melodi. Beppe Wolgers skrev den fantastiska texten om Det gåtfulla folket

Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land,
detta land är ett regn och en pöl.
Över den pölen går pojkarnas båtar ibland,
och de glider så fint utan köl.
Där går en flicka, som samlar på stenar, hon har en miljon.
Kungen av Träd sitter stilla bland grenar i Trädkungens tron.
Där - går en pojke som skrattar åt snö.
Där - går en flicka som gjorde en ö av femton kuddar.
Där - går en pojke, och allting blir glass som han snuddar.
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket.


Sen hörde vi ett musiksamarbete över generationer. Maia Sharp sjöng Crossing Lines tillsammans med Art Garfunkel - o kanske inte Paul Simon som man kan tro? Vet inte om han varit med på ett hörn, men på skivomslaget nämns Buddy Mondlock. 


Sen får vi se upp. Men om man ser upp missar man dem ju. Eller kanske träffar dem? Singing in the rain skulle få oss att undvika regnpussarna


B52's gjorde signaturmelodin till The Flintstones. Från det skulle vi hitta ett husdjur. Det är inte en vanlig liten vovve de har, stenåldersfamiljen. En liten, lila dinosaur är det, vid namn ..... Dino


Vi slutar som vi började. I drömmarnas värld. På Drömmens skepp för att vara exakt. Bo Setterlind satte ord på det hela. 

Ett skepp, som strålar i drömmen,
speglar vårt livs förlust,
bestrött med skiraste blommor
det nalkas en himmelsk kust.
Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar,
skimrar av sång, av sång.
Vindarna vaknar och vänder,
vaknar och vänder sig om,
vågorna skimrar,
skimrar av sång, av sång.


O trots att klockan var så mycket när jag skrev det första utkastet, som jag förkastade... kom vi inte i säng än på många timmar. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards