Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 2 juni 2018

Melodikrysset v 22, 2018

Av Kvasthilda - 2 juni 2018 23:47

Melodikrysslördag var det ja. Jag for in till Piteå på förmiddagen idag o missade en del av dagens kryss. Snabbgenomgången gav mig dock det som saknades... 


Vi började med nåt som Eldemasn kallade aktuellt för  i år. Ja, Sverige är ju med i fotbolls-vm. Bäst när det gäller. Gyllene Tider tillsammans med Linnéa Henriksson. 


Vi gräver inte guld i USA i år, var går Fotbolls-VM? Nåja, det vi hörde sen var en melodi om Jolly Bob från Aberdeen


IKnte Jolly Bob sen, utan Jalopy... Den var signaturmeodli till ett flertal program om gamla bilar. Det senaste i raden är Bosse Bildoktorn


Vandraren, han tar sina apostlahästar o kliver på han. Nordmans låtar, eller snarare texter, skrevs av Py Bäckman. Så även denna 1994. Tiden går! 


Evert Taube på det. Han skrev en och annan melodi om en och annan sjöman. Dagens gubbe var Fritjof Andersson (och hans Paradmarsch). Tomas Blank med Göteborgs symfonietta. 


Kikki  Danielsson på det, i en mer än vanligt typisk Eldemandubbel. Siffror är vad vi söker. Krystat värre... Den första var ju Dvärgarnas marsch, Hej hå. De var sju till antalet. Anra halvan av dagens dubbel (nåja, långt från den enda), var mer invecklad. Kikki Danielsson sjöng med ett av landets äldsta dansband - råkar vara SysterYsters favoritband från tiden när dansband var så icke-inne det gick att komma. Hennes grupp var Flamingokvintetten. Tillsammans med Kikki är de sex stycken o vi skriver just det i krysset. VI. En romerska sexa. Kikki o flamingona spelade o sjöng Nånting fånigt... (Something stupid som vi haft mer än  en gång i MelloX-et).


Nånting halvfånigt är nog Annie from Amörka. Ett av Julia Caesars många nummer. Damen med röstresurser bortom många andras. 


Povevl Ramel översatte en låt till svenska o då löd texten: Far, jag  kan inte få upp min kokosnöt..... 


Ja, Alcazar har ju hotat om nedläggning i höst. Jag har sett dem på Kirunafestivalen i flera konstellationer, men en av de konstanter gruppen haft, är Andreas och Tess. In the name of love sjöng de i allra bästa Europride. 


Melodifestivalen när ett av Eldemans favoritställen att leta kryssuppgifter i. Nästa uppgift handlade om Mendez, som tävlade i år med sin Every Day. En av sonens favoriter om jag minns rätt. 


Tove Janssons Höstvisa spelades sen av Linda Lampenius. 


Vi avslutar dagens kryss med ännu en Mellolåt. My No 1. Inte Elenas bidrag, utan Papa Dees från 2005. 


O med det avslutar jag detta.... Mitt i natta. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards