Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 juni 2018

Av Kvasthilda - 23 juni 2018 12:33

En härlig midsommardag! Solen skiner och det blåser lite. En sån härlig dag - apropå dokumentären som snurrar i radion just nu, med Kenneth Gärdestad. Han var med i krysset också idag. Typ. 


Vi började i disneys tecken i alla fall. Sofia Källgren gjorde rösten till Belle i Skönheten och Odjuret


Sen kom Kenneth. Thomas Kågström spelade en av Gärdestads låtar på piano. Jag vill ha en egen måne


Laura Ingalls Wilder skrev en serie böcker som filmatiserades till en älskad teveserie, om Det lilla huset på prärien


Såhär i midsommartid... Älskliga blommor små skrevs av Evert Taube och Ulla Sallert sjöng den för oss idag. Här har dock de flesta sommarblommor gjort sitt och midsommarstången blev utan andra färger än grönt. 


Säj inte nej
säj kanske, kanske, kanske
en dag kan hända jag blir din vän.
Säj inte nej,
säj kanske, kanske, kanske
säjer du aldrig jag ringer ej igen.

Sven-Ingvars spelar på Kirunafestivalen i helgen men det blir inget för mig i år. Är väldigt kluven till det. Vill, men inte. The Steelmen spelade deras låt utan ord. 


En eldemansk uppgift sen. The Beatles spelade en "nymixad" version av sin Yellow Submarine. För krysset skulle vi ha två namn, Ringo Starr som satt bakom trummorna och John Lennon ("den med kortast efternamn") som talade in några rader i början. Ja, himmel. 


Veronica Maggio berättade om Hela huset och tog med sig Håkan Hellström på en rundtur. 

Festen har dött för längesen
Soffan har blivit till en säng
Jag lånar någons stövlar i storlek 45
Går ut genom dörren och där är sommaren
I gräset sover någon än, ser ganska obekvämt ut men
Jag knäpper några bilder och skrattar för mig själv
I samma stund så vet jag att allting har ett slut

Som vilken midsommardagsmorgon som helst... 


Sarah Brightman sjöng tillsammans med London Symphony Orchestra ackompanjemang klassisk musik från Österrike. Tonsättare var Gustav Mahler


Vi tar oss över till USA och en annan amerikansk teveserie. Rich man, poor man, eller De fattiga och de rika


Över till nåt helt annat. Värsta Schlagern. Linda Bengtzing sjöng tillsammans med Markoolio


Veckans Eldemandubbel. Första uppgiften gäller en ort i Småland, vi stannar till i Eksjö sta' på Ränneslätt av Albert Engström. I andra uppgiften sökte vi en Povel Ramel-melodi. Vi hörde rätt melodi, men Wenche Myhre sjöng texten till Underbart är kort i stället. Vissa ordrader krävde sin tunga kan man ju säga. Melodin i grunden var Varför är där ingen is till punschen? Ja, jisses. 


Vi slutar i en film och tar oss ner genom Europa till Grekland o ser vad Zorba har för sig. 


O där var det alltså slut för idag. Jag har inte riktigt mellohjärnan påslagen och kan inte laborera mer än så. Nu ska jag ut o pokenada lite - o dra igång den där appen som ger pengar motsvarande ett mål mat till Röda Korset för X antal steg (Every Step Counts). 



Av Kvasthilda - 23 juni 2018 09:00


Tema nr 175 Midsommarfirande

174/365


"Svansen" bärs in...




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards