Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2018

Melodikrysset v 31, 2018

Av Kvasthilda - 4 augusti 2018 10:52

Ja, kanske jag hinner skriva kryssblogg idag. Sitter med mobilen intill mig. Mina tåg blev inställda idag så det är jour i stället. Sitter precis o lyssnar på sista uppgiften och den vackra melodin.. Vi kommer till den sen. Fint. 


Vi börjar med en av mina favoritlåtar. Så svårt att sitta still när man här Peps Oh Boy. Underbar.

Oh boy!
Vilket vackert väder, solen skiner idag
Oh boy!
Inga tunga kläder behövs, och det gillar jag
Så upp och hoppa, det är sol idag

Hade den som signatur på min mobil när Maken o Sonen ringde för många år sen :) 


Himmel. En finsk skiva med en tevesignatur. I original - och på svenska hette serien Doctor Snuggles (med c eller k då). 


Säg mitt namn, Ja det gör vi väl. Eva Dahlgren. Ett rackarns långt intro var det i alla fall. 


Mer nostalgi-teve för alla som var unga på 90-talet. Teveserierna höll längre då. Under åren 1999-2000 visades 90120 Beverly Hills i teve. Serien som kretsade kring syskonen Brenda och Brandon och deras vänner i och kring just Beverly Hills. Fint ska're va. 


Swing it Magister'n. Kanske han hette Paganini? Nä. Men Mills Brothers sjöng on en Mr. Paganini o sa att You'll have to swing it


Smaklösa. Det får man hoppas att korna som regnade över Gotland 2003 inte var. Böndernas lagårdar fylldes av regnande kor.

Det regnar kor, halleluja
det regnar kor, ifrån himmelen
högmjölkande idisslare
står som spön i backen ner
Det regnar kor, halleluja
det regnar kor, ifrån himmelen

Egentligen var det ju en massa gubbar som kom ner från skyarna. It's Raining Men. Halleluja. 


Kenneth Branagh har spelat vår svenska deckare Wallander i X antal filmer. Han har också spelat en lismande trollkarl i andra Harry Potter-boken, som jag just lyssnat färdigt på. Nu var det ju inte direkt Kenneth det handlade om, men han gick från vår Wallander till en belgisk deckare ur en brittisk roman av Agatha Christie. Hercule Poirot löste Mordet på Orientexpressen i en ny film från i fjol. Den vill jag se! 


Jaja, man kan ju mumla o humma för mindre. Eller nynna då. The Humming heter en av Enyas låtar.

And all the light, will be, will be
And all the future prophecy
And all the waves, the sea, the sea
And on the road are you and me
Mmmhmmm, mmmhmmm
Mmmhmmm, mmmhmmm

Enya har ett mellannamn som nästan ser ut som Paganini... Hur det låter går sjutton inte att veta. Irländska namn är inte att leka med, vare sig i stavning eller uttal. Eithne Pádraigín Ní Bhraonáin. Vill man kan man säga Enya Patricia Brennan i stället. Brennan - Branagh. Jadu. Många konstiga kopplingar blir det, helt i Eldemannaanda. 


Nä, då tar vi oss Opp opp opp i stället. Till slut är vi väl uppe på kärlekens topp. Eller oppe, vilket du vill. 


Eldemandubbel på nytt sätt... Två låtar för en uppgift. Mjaha. When I'm 64 avlöstes av One ur A Chorus Line. Vi söker alltså ett tal, inte ett ord... Mowahahhaaa. 


Men vi återgår till Orientexpressen och lyssnar på en till melodi från filmen, Never Forget heter den och Michelle Pfeiffer sjunger. 

We will never forget you
You will never leave
In our hearts we kept you
We'll be safe


You'll remember all the days of summer sun
Hold me close in dark November
Before the winter comes

Så vackert. 


O med det slutar jag dagens kryssövningar o håller tummarna att jag kan vara med o ta ner en MewTwo idag också. Ha det gôtt! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards