Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2018

Melodikrysset v 33, 2018

Av Kvasthilda - 18 augusti 2018 23:28

Men sjutton också. Gick ifrån skrivfönstret där jag redan hade hunnit skriva en del o när jag återkom, uppdaterade den o allt försvann. Tappar liksom en hel del av gnistan på det viset och man får lov att tänka om och börja på ett annat sätt. Bah! Vad jag började att skriva medan texten fanns kvar, var att jag löste krysset under de sista tio minuterna, dvs snudd på i snabbgenomgången, med ett par frågetecken. Allt är dock ifyllt och inskickat sen timmar tillbaks o så här fick jag ihop det idag: 


Vi började det hela i dubbelnollornas värld. Melodin var You Only Live Twice med Nancy Sinatra och filmen förstås densamma, Man lever bara två gånger. O han återuppstod ju, efter ett kort inhopp av George Lazenby, Sean Connery som James Bond. Fast han kom tillbaks mitt i Roger Moores streak också. 


Däremot kommer aldrig James Bond att bli amerikan. Manhattan Brass Quintet spelade just America, ur West Side Story


Lasse Winnerbäck tog med sig Miss Li i en duett, i hans fina Om du lämnade mig nu


Marquees sedan som dagrömde. Daydream


Vi hoppar raskt över till Vikingarna o deras tysklandskarriär under namnet Vikinger. De sjöng en av sina låtar från ett tyskt album. Den här tog mig en stund att hitta, då Vikingarnas fulla repertoar inte tillhör mitt dagliga lyssnande. Knappt ens delar av det. På Kramgoa Låtar 1997 fanns den svenska versionen, Var det nånting som jag sa

Var det nånting som jag sa
som fick dig att ge dig av
Var det nånting som jag sa
du vill inte längre ha
ringen som jag till dig gav

 

Var det nånting som jag sa
snälla ringer du mig sen
Var det nånting som jag sa
du ska få vad du vill ha
om du kommer hem igen

det mina vänner, var inte helt lätt att hitta. 


Vi byter genre igen o drar till med Alexander's Ragtime Band. Fast nu var det ju inte Alexanders band, utan Sirba Octet men ragtime var det. 


Några apor bor det inte här vad jag vet men det fanns uppenbarligen ett band som heter Arctic Monkeys och för krysset spelade de sin One Point Perspection


Meen, se då tittar lilla solen in igen. O det har den gjort idag. Från högsommar, till höst för en vecka o nu brittsommar. Medan det säkert på andra ställen i landet inte ens märkts av att hösten är på väg. Töreboda brassensemble spelade så glatt om solens strålar. 


O där kom ju hösten då. Tove Janssons fina Höstvisa, med musik av Erna Tauro

Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött,
nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom trösta mej en smula, för nu är jag ganska trött,
och med ens så förfärligt allena.
Jag märkte aldrig förut, att mörkret är så stort,
går och tänker på allt det där man borde.
Det är så mycket saker jag skulle sagt och gjort,
och det är så väldigt lite jag gjorde.

 

Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.


Jag är lapp och jag mina renar. Så sjöng han ju Sven Gösta Jonsson. Vid foten av fjället heter melodin. Vi tar en av dem till krysset. En ren


Either. Det är visst en av Zara Larssons nya låtar. 


O vi slutar med en underlig brygd, Strange Brew. Bandet, som sades vara den första supergruppen... Hmmm? var i alla fall Cream. Det är nåt skumt med ölen säger jag då. 


O med det löddret runt läpparna avslutar jag denna veckas fylleriövningar. Sov gott i stugorna. Nu ska jag gå o nanna. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards