Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 september 2018

Melodikrysset v 35, 2018

Av Kvasthilda - 1 september 2018 18:25

Eftersom jag jobbat idag, sen före ottan har jag inte hunnit göra nåt åt det här tidigare. Skrev ut kryssplanen i morse men har inte haft en chans att sitta med det, så det får bli nu då :) 


O jag ljuger så bra. Nä, det gör jag inte. Jag har inte hunnit idag. O det är på sanningen. Det gör dock Linda Bengtzing.


Vi lånar två av hennes bokstäver o letar ett klassiskt verk, Aida av Giuseppe Verdi. 


På aida kan man brodera blommor.... Mowahahahaaa. Krystat much? I Sjösala vals sjungs det om fyra blomster. 

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng
Solen står på Orrberget. Sunnanvind brusar.
Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng.
Hör min vackra visa, kom sjung min refräng!
Tärnan har fått ungar
och dyker i min vik,
ur alla gröna dungar
hörs finkarnas musik.
Och se, så många blommor
som redan slagit ut på ängen!
Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol.

Gävle symfoniorkester spelade Taube under Hans Eks ledning. 


Så kom veckans Eldemandubbel. Vikinger sjöng från ett av sina tyska album nåt om att sträcka ut handen, o det är ju givetvis just Sträck ut din hand, Lasse Berghagens låt i tysk version. "Hahahaa, jag gillar de där skivorna" sa Eldeman... Mmmm, vi märker det. Gemensamma nämnaren är ett ord i raden, så nästa ledtråd var första ordet.... Gunnar Petrone bjöd upp till dans, Kom i Kostervals


Jon English sjöng sen, ledmotivet ur teveserien Mot alla vindar, Six Ribbons

Tooralee, tooralie, all I can share,
Is only six ribbons, to tie back your hair
Tooralee, tooralie, all I can share,
I gave you six ribbons, to tie back your hair


Micke Muster... Var sjutton hittar han alla udda artister? Han sjöng Roy Orbisons Still, men Galenskaparna och After Shave gjorde en egen text till denna o tog bort t-et. Sill. Dessa fiskas i trålar

Sill, sill, nu kommer silla in
Sill, sill, fet och go' och stinn
Jag tar feskebåten min, jag ska fiska sill
Var är trålen, för nu går silla till


Vivaldi på det, ur Fyra Årstiderna hörde vi ett stycke, visst var det Sommaren


Du måste finnas. Helen Sjöholm spelade Kristina från Duvemåla i musikalen med samma namn. 

Nej, du måste finnas, du måste! Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste! Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting om du inte fanns


O det var ju det där med sommar, In the Summertime. En något annan version än Mungo Jerrys. 


En av mina skolfavoriter, Leo Sayer med sin When I Need You

When I need you
I just close my eyes and I'm with you
And all that I so want to give you
It's only a heartbeat away

 

When I need love
I hold out my hands and I touch love
I never knew there was so much love
Keeping me warm night and day

 

Miles and miles of empty space in between us
The telephone can't take the place of your smile
But you know I won't be travelin' forever
It's cold out but hold out and do I like I do


King Louie - Jag vill va' som du


Vi avslutar med en duett, Skriv till mig. Michael Saxell sjunger med Irma Schultz. 


Så. Hej då sommar. Välkommen höst. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards