Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 september 2018

Av Kvasthilda - 8 september 2018 16:35

Några timmar av dagen har tillbringats ute för att jaga Pokémons men nu har jag tid att skriva kryssblogg. Hann lösa det innan vi började raida, men det här tar ju lite mer tid :) 


Dagens kryss börjar ute i skärgården, hos farbror doktorn. Ja, Skärgårdsdoktorn alltså. Musiken hämtades ur teveserien. 


Vi stannar i filmatiseringarnas värld, men backar några hundra år. Musiken till filmen Arn skrevs av Laleh. Snö heter ledmotivet. 


Han var kung över Sverige och Norge och norska huvudstaden heter idag Oslo. Där ligger Karl Johan, på vilken alla barnen sjöng i Cornelis Turistens klagan

Det sjunger några ungar på Karl Johan
Dom låter starka och fina som bara ungar kan
Själv e jag bakom lås och bom på mitt hotell
En kväll bak barrikaden en vanlig kväll


Oskar Linnros, han är bara Bäst, han. Enligt egen utsago i alla fall.  

Jag tänker lova att d e du och jag för evigt
Fast jag hatar dom jag sagt så till förut
Jag tänker lita på att marken orkar med mig
För jag e bäst i Sverige snart


Alfred, han var en Fattig bonddräng och musikens till Alfreds alldeles egen melodi skrevs som de flesta andra av Astrids låtar, av George Riedel. Malmö symfoniorkester spelade. 


Sen tar vi in på Värdshuset Vita Hästen. André Rieu höll i stråkarna. 


Värdshuset kan ha legat i kanten av gröna ängar där Jan Malmsjö sjöng för oss, En sång en gång för länge sen. I original heter den Green, green grass of home och gjordes bland andra av Tom Jones. 


Vi far ut i Hackebackeskogen o ser vad Klas Klättermus och hans vänner gör. Grönsaksvisan. Vet inte vad den heter egentligen. 

Men... 
den som äter palsternackor
han går inte av för hackor,
morot, selleri och dill
är inte heller illa.
Han blir så lagom mätt i magen,
glad och munter hela dagen,
får sån spänst i bena att han
inte kan stå stilla.


Nästa låt kom ur filmen om Brian. Life of Brian. Always look on the bright side of life. Dock hörde vi inte den versionen med Eric Idle utan Art Garfunkels tolkning av densamma. 

Always look on the bright side of life
Always look on the bright side of life

 

Some things in life are bad, they can really make you mad
Other things just make you swear and curse
When you're chewing on life's gristle, don't grumble give a whistle
This will help things turn out for the best

 

Always look on the bright side of life
Always look on the right side of life


Lennart Palm i Lerum tog sig an Gyllene Tider och deras Flickorna på TV2. Vi skriver tv o två. Hallåornas tid är över. Nu styrs allt digitalt. 


Eros Ramazotti på det. Alla fine del mondo. Förstår inte många ord italienska men ingen sjunger som Eros så man kan lyssna ändå. 


Hjärta och smärta. Nils Ferlin kan han också. Lotta Engberg sjöng hans tonsatta dikt, I folkviseton

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter


O med det säger jag tack o hej för den här veckan. 



Av Kvasthilda - 8 september 2018 09:00


Tema nr 312 Tro, Hopp & Kärlek

251/365


En del av det iaf. Utsikten gör ju att vem som helst kan bli troende. Eller. Nä. Men vackert är det och man hoppas varenda gång man åker där, att man ska uppleva den fantastiska utsikten över fjorden utan inblandning av dimma eller moln eller mörker. En solnedgång över fjäll och fjordar. Inte helt fel. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards