Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2018

Melodikrysset v 42, 2018

Av Kvasthilda - 20 oktober 2018 10:31

Halvtid när jag börjar skriva. Såhär långt inga stora besvär i krysset. 


Vi började i andra änden av landet. Eller kanske inte. Niklas Strömstedt frågade varför kompisen var på andra sidan landet? Varför är du i Göteborg? 

Jag ser på nyheter och sport
du kommer ringa om en stund
Varför är du i Göteborg?
Jag letar godis och choklad
Men alla gömmor är så tomma dem kan va
En halv tomat och majonäs
Kommer jag leva tills imorgon
Och 47 mil härifrån
checkar du in och får ett rum

 

Varför är du i Göteborg?


Kanske hans ex är där? Men det har han inget för, för där står Eva Dahlgren i födelsedräkten.... Jag klär av mig naken. Dagens första Lennart Palm... 

Östen Warnerbring sjunger om Klockorna i Gamla Stan som skrevs av Alvar Kraft till Edvard Persson och filmen med samma namn som melodin. 

Hör i kvällens frid hur klockorna ringa,
från en svunnen tid en hälsningen bringa.
De ger en gammal gränd dess poesi,
dess harmoni, dess melodi.
Din sång dej hälsar när du kommer till världen,
dess klang dej följer på den sista färden.
Underbara, silverklara klockor,
som gav mitt liv, dess melodi.


Sen fick jag Harry Potter-vibbar. Herbert von Karajan dirigerade Berlinerfilharmonikerna över Svansjön. Det var nog betydligt fler drakar i Potterfilmerna än en o annan svan

Så Mycket Bättre sätter igång nu igen. Nästa illustration kom ur fjärde säsongen. Lill Lindfors sjöng duett med Ebbot Lundberg i sin Musik ska byggas utav glädje. Eller ja, hon sjöng, Ebbot bräker mer. 


Chess.... Den utspelar sig One Night in Bangkok


Owe Thörnqvist skrev Titta titta. Underhållningsorkestern spelade utan sång, men om man läser texten.... mowahaaa, eller lyssnar till Owes sång kan man ju läsa mellan raderna att det är en rätt frustrerad lärare som helst av allt vill vråla just LÄS åt barnen. 

Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där, ja vad hittar vi där?

 

Titta på Göte, titta på Göte, lite grann bakom flöte! Ha,ha!
Men lilla Hugo, men lilla Hugo, han kan räkna till tjugo! Ha,ha!
För han har väl inget annat för sej, kan man tänka. Huvudsaken .......

 

TYST I KLASSEN!


Berlinerfilharmonikerna igen, nu med sång av Christine Shäfer. De tog sig an Giuseppe Verdi och hans Rigoletto


Elton John på speldosa? Jahapps. Han har då alla möjliga underligheter "på skiva", herr Eldeman. Don't Let The Sun Go Down On Me


Bonnie Tyler säger att Lovin' You's a Dirty Job. Om det då är Todd Rundgren hon menar.... Naeh. Men de sjöng ihop. 


Lennart Palm, Återkomsten. Han spelade Johnny Bodes En herre i frack som skrevs just till en herre i frack. Ursnygge Gösta Ekman d.ä. 


Vi slutar med Afrodite och deras Mellobidrag Never Let It Stop

So never let it go never stop
'Til you know
We'll be reaching for the top tonight
Surrender to the beat up and sown
In the heat
We'll be shakin', shakin'
So never let it go never stop
'Till you know
We'll be reaching for the top tonight

De vann svenska uttagningen och tog sig till en åttonde plats i ESC. Afrodite är tre tjejer, idag som då, Gladys del Pilar, Blossom Tainton och Kayo Shekoni, även om konstellationen ser annorlunda ut idag. 


O med den stjärnsmällen går vi ut i lördagen. Ha det gott - ikväll får vi mer Så mycket bättre! Väl mött! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards