Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 december 2018

Melodikrysset v 49, 2018

Av Kvasthilda - 9 december 2018 10:18

Sådär, ett dygn senare har jag tid att kryssblogga. Fick inte igång min bärbara dator under uppehållet och jag var alldeles för trött när jag kom hem så det blev mest att slötitta på I Am Legend i stället innan kudden kallade på mig. 

Det som jag trodde skulle bli 100% julkryss blev ju nåt annat :) Julkrysset kommer nästa vecka? Inför 3e advent? Eller är det sista lördagen före jul? Nah, man är nog less på julmusiken (hur man nu kan vara det?) till nyår när resultaten ska gås igenom, så 3e adventshelgen låter som en plan. Nåja. Nu återvänder vi till gårdagens kryss i stället. 


Vi började med en svnek melodi på norska. Gruppen Kontrast sjöng, ja vad de nu sjöng men hos oss var det Marie Fredriksson som sjöng Ännu doftar kärlek

För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro

 

Jag vill alltid ge dej tid
Att ta emot min längtan
Och jag hoppas du tar vid
När min tro är svag


Göteborgs symfonietta under Tomas Blanks ledning tog oss ut på böljan den blå tillsammans med Evert Taube, där vi mötte det finska skeppet Taifun.

Vi mötte ett skepp I den svalkande monsun
Där vi ångade mot Röda havet opp
En fullriggare det var och dess namn var Taifun
Som nu segla från Ostindien till Good Hope

Möte i Monsunen


Sen lite mörkare händelser. Musiken skrevs av John Williams, som idag dirigerade Boston Symphony Orchestra i densamma. Liam Neeson spelade huvudrollen i filmen, regisserad av Steven Spielberg, Schindler's List. Jag har ännu inte sett hela filmen. 


Nicolina. Henne hörde vi om i nästa kryssbidrag.

Att vara kär, det är en ryslig pina,
den som försökt den säger inte nej.
Jag var så rysligt kär i Nikolina,
och Lina hon var lika kär i mej.

Anna Öst och Family Four låg på Svensktoppen med denna låt i slutet av sextiotalet. Gruppen bestod av fyra av Annas barn. 


Dalasymfoniettan i Falun tog nästa låt, För kärlekens skull. Bröderna Gärdestads fina låt. 


On My Own Again, Det är en av Andreas Kleerups låtar. 

I know someone had to go,
So I'm on my own, again.
So if you mean it,
I'm letting you go,
I guess I've seen it,
I've been here before.
I'm missing you so (oh oh).


I Dennis King bad lärar'n att svänga loss. Swing it! Magistern


En annan King, var B.B. Han tog oss Into The Night där han var lika ensam som Kleerup ovan. 

There's people all around me but I feel so alone
I guess they'd like to help me but I have to do it on my own
I know I don't have much of a choice
I'll go out of my mind or into the night, into the night


O en nattens drottning, får man väl kalla henne. Madame Butterfly, i Puccinis opera med samma namn. 


VED - Veckans Eldeman-Dubbel. Sven Olof Waldroffs orkester tog första uppgiften, En röd liten stuga

Den andra handlade också om ett "hem" men av annan karaktär. Jan Utbult spelade en melodi som kan vara en av två, den ena där den andra förekom..... Gubben Noak.... men vi vill ha Björnen Sover. De har väl förhoppningsvis krupit in i sina iden vid det här laget. 


Sen tog oss Johnny Bode ut på början den blå igen, med hjälp av Två solröda segel


Vi avslutar (går-)dagens krysserier med hjärtesorg. Heartbreaker gjordes av Pat Benatar 1979.

You're a heartbreaker
Dream maker, a love taker
Don't you mess around with me
You're a heartbreaker
Dream maker, a love taker
Don't you mess around, no no no

Jag gick i grundskolan och då stod hjärtesorgerna som spön i backen. Tonårskärlek... 


Missade även säsongsavslutningen av Så Mycket Bättre igår, men ska se om jag kan ta igen det senare ikväll. Monica Z tolkas av gänget på Gotland. Har hört lite spridda skurar från folk. Intressant. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards