Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 19 januari 2019

Melodikrysset v 3, 2019

Av Kvasthilda - 19 januari 2019 15:44

Det hann bli söndag innan jag fick tid över att redigera o skriva klart det här. Började så smått igår, men hade för lite tid kvar till jobbstart så jag skrinnlade det hela :) 

Löste det mesta i snabbgenomgången, eftersom jag missade 45 minuter av programmet. Så här fick jag ihop det: 


Vi började med en symfoniorkester som spelade Elvis Are You Lonesome Tonight


Från det till nåt svenskt, Alldeles lagom. Fast Peps Persson är väl långt från lagom. Per är hans tilltalsnamn. 


Sen gick vi in i filmens värld där Emma Stone gör en Audition i LaLa Land. Har inte sett filmen (ännu). Mycket ogjort i den grenen... Emma fick en Oscar för sin roll. 


Vi stannar i filmens värld - o kanske lite av la la land. Barnrike? Lennart Palm spelar signaturen till Ville och Valle och Viktor. Detta var nog en utfyllnad till det som komma skulle :) 


I 2017 års upplaga av Så mycket bättre var Kikki Danielsson med. Under Kikkis dag tolkade Sabina Ddumba hennes Varför är kärleken röd? 

Varför är kärleken röd?
Varifrån får den sin glöd?
Kroppar som möter varandra
Känslor i lust och i nöd
Ingenting får mej att vända
Vill vara tillsammans med dej
Du som kan få mej att tända
Lever för dej


Dagens finska skiva - handlar förmodligen om nåt liknande som originalet, I'm Gonna Knock On Your Door. Lill-Babs gjorde en svensk version där hon krävde att få igen sina kärleksbrev.

Nu ska jag väcka upp sta'n,
skrika ditt namn,
du ska' få se min vän.
Att jag kan bli desperat,
om du så vill ha't,
För mina kärleksbrev dom vill jag ha igen.

Man får förmoda att det uppstått en fnurra på tråden då. 


Oh, catch that buzz
Love is the drug I'm thinking of
Oh, can't you see
Love is the drug for me
Oh, oh
Oh, oh

Tillbaks till skoltiden. Inte för drogerna utan musiken. Roxy Music


Nästa kryssfråga handlade om insekter. Sång om syrsor


Å dagens Eldemandubbel. Två kvinnor sjunger om en kvinna och en man... The Beatles Eleanor Rigby gjordes av Cleo Laine och den andra handlade om en prästson, Son of a Preacherman med Dusty Springfield. 

Billy Ray was a preacher's son
And when his daddy would visit he'd come along
When they gathered around and started talkin'
That's when Billy would take me walkin'
Out through the back yard we'd go walkin'
Then he'd look into my eyes
Lord knows, to my surprise

 

The only one who could ever reach me
Was the son of a preacher man
The only boy who could ever teach me
Was the son of a preacher man
Yes he was, he was, ooh, yes he was


Mello 18. Nu kom uppgiften som en tidigare kunde höra ihop med, men Eldeman gjorde nåt annat av den :) Samir och Viktor shufflade sig igenom landet igen. 

Följ med oss
Ja följ med oss
Och vi ska komma in i trans
hela natten ur balans

Följ med oss

Ja följ med oss
Så lyssna

 

Kom igen Stockholm
kom igen Malmö
Kom igen Karlstad och Göteborg
Ö-vik Kristianstad Umeå Örebro

Sundsvall ja allihopa

Är ni på
Shuffla shuffla
Shuffla shuffla


Kidsen gillar dem. Om kids av idag gillar Krakel Spektakel går inte att ens gissa. 

Dinkeli dunkeli doja,
heter en grön papegoja.
Dinkelidunk heter en munk,
som bor i en pepparkakskoja

Rolf Lassgård har spelat in barnvisor på skiva. 


Vi går tillbaks till Så mycket bättre och lyssnar den här gången till Charlotte Perelli från 2018 års säsong. Hon tolkade Eric Gadds Do You Believe in Me? med svensk text, Kommer du tro på mig?


O det var (går-)dagens sista kryssbidrag. Söndag idag och kanske man ids fara ut o raida lite giganter...? 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards