Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 2 februari 2019

Melodikrysset v 5, 2019

Av Kvasthilda - 2 februari 2019 10:52

Sista tonerna rullar ut i sista uppgiften o jag har tid att sitta med kryssbloggen också, trots jobbhelg. Så här fick jag ihop det idag, denna kalla första lördag i februari. 


Man kan inte stressa fram kärlek, det säger Phil Collins. Eller hans mamma... 

My mama said, "you can't hurry love
No, you'll just have to wait"
She said, "love don't come easy
But it's a game of give and take"
You can't hurry love
No, you'll just have to wait
Just trust in a good time
No matter how long it takes


Stockholmskravallerna 1948. Där pratade en ung Slas om kultur. Stig Claesson. 


Vi tittar till Klas Klättermus i nästa bidrag. 


Lisa Nilsson sjöng en dikt av Kristina Lugn, När jag var gift med Herrman.

När jag var gift med Herrman
då var det allmänt känt
att jag var en mycket skicklig
hushållsassistent.

 

Jag bjöd på glada tårtor
på pölsa och på vin
och jag var alltid ensam
och snäll och rar och fin.

 

Jag kände sorgen växa
i vårt trånga hjärterum
när jag var gift med Herrman
och dog av valium.

Mycket text. 


The Extra Terrestrial var näst i tur. Vi hörde signaturen från E.T


Himmel. Vem satt still sen? Disco i allra bästa 70-talsstuk. Amanda Lear med sin Fashion Pack

In people always have to smile in Vogue
They only travel by Concorde
Doing things you can't afford.
They are the fashion pack
People you see in the magazines
They are the fashion pack
They're always smiling in theit limousines
They only come on their trendy track
They are the fashion pack.
In Paris you got to be seen at Maxim's
The Palace
The "7" and then go Chez Regine
Champagne
Caviar
Haute-coututer
Expensive cars
Saint Laurent and Loulou
Rich ladies with a few bijoux.
Who is in ? Who is out ? Tell me
Tell me
Tell me
Who is in ? Who is out ? Woman's wear Dally.


Världens bästa Karlsson. Karlsson på taket. Från världens bästa Astrid. När de gjorde filmen i mitten av sjuttiotalet, användes Centralbadets tak i Stockholm som scen. Det var tillräckligt stort och säkert för att ha barnen på och där byggde man upp Karlssons hus. 


Eldeman gav oss nästa uppgift med ett leende i mungipan. Avsignaturen till Da Capo. Goodnight Sweetheart, inte att förväxlas med The Boppers version. Al Bowlly heter han som gjorde den, på stenkakornas tid. 


Lennart Palm på det. Han spelade Gösta Linderholms Rulla in en boll


Sen bränner vi hus. Inte med Talking Heads som gjorde det på 80-talet, utan i en duett från 99 med Tom Jones och The Cardigans. Sångerskan heter Nina Persson. Burning Down the House


O dagens dubbel. Eldemandubbel. Owe Thörnqvist höll sig I köket, men om Albin och Pia också var där, får vi inte veta. Och Anna hon skulle stanna, vare sig hon var där eller inte - heller. 


Patrik Isaksson skrev Du som tog mitt hjärta och i en duett tog han med sig Sarah Dawn Finer. 


O detta hjärteknip avslutar dagens kryssblogg. Det gick ju fort! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards