Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 februari 2019

Melodikrysset v 7, 2019

Av Kvasthilda - 16 februari 2019 10:25

Börjar skriva före halvtid. TRE Eldemandubblar såhär långt. Vi ska ut o jaga isgrisar idag så därför startar jag upp det här, men fortsätter i eftermiddag igen. O säger som Agnetha, It's so nice to be rich. Hade varit nice i alla fall. 

Tillbaks igen, många timmar senare o konstaterar att det är ett konstigt klippt avsnitt vi hör idag. Eldeman är ledig. O många eldemandubblar har vi fått idag. 


Vi börjar med en sådan. Mello. 2009 tävlade Agnes med Love Love Love och 2017 stod Nano på scenen med sin Hold On

I wanna feel love love love
Lift me up to the sky
Oh give me love love love
Take me higher than high
I will show you heaven
When I get you alone
I don't wanna wait anymore


Nästa melodi i dagens andra dubbel, fick vi inte texten till, kanske lika bra det. Lillan ska sova... (annars får hon smäll...). Den följdes av Mio min Mio


Ett nytt mellobidrag. Fast gammalt. Loa Falkman med Symfoni

Symfonin, ljuder stark och fin
Den stiger upp mot stjärnorna den melodin
Symfonin, tar oss över gränserna
Musik för oss samman till ett enda folk


Dagens tredje eldemandubbel handlade om författare som läste delar ur sina böcker. Först ut var Selma Lagerlöf med ett avsnitt ur Nils Holgerssons resa - o just Nils var näste man till rakning. Eller att läsa ur sina verk. Nils Ferlin läste Av ständig oro. Ja, himmel. Den mannen gjorde jag ett häfte om i gymnasiet. Ett av få arbeten jag har kvar än!  


Sen kom huvudvärken. Livet är till för att levas. Jodå. Den devisen är helt OK, men levererad av en, för mig fel person. OJJ. Lasse Stefanz. 

Nä, vi behåller sista delen av namnet när vi får höra nästa bidrag. Det bidraget man gärna hade varit till fullo. Agnetha Fältskog med It's so nice to be rich. Jotack. Hasse Alfredson skrev texten till den. 


Vi ska ställa till en roliger dans,
och vi ska binda både krona och krans
till dansen.
Vi ska ställa till en roliger dans,
och vi ska binda både krona och krans
till dansen.

 

Hej hopp - en roliger dans!
Hej hopp - båd' krona och krans
till dansen.
Hej hopp - en roliger dans!
Hej hopp - båd' krona och krans
till dansen.


Det var det sista före pausen. Melodikryss-signaturen hann inte ebba ut innan de drog igång bandet med Eldemans nästa uppgift. Eftersom det var ett avkortat program idag blev det lite konstigt med av-ingarna o på-ingarna. Inga sista uppgiften före nyheterna, eller välkommen tillbaka, utan bara ett fortsatt malande. 


Vi tog oss ut på ängen med Östen Warnerbring. 

Det var längesen jag plocka några blommor
det var längesen man kysstes i en port
det var längesen man hade ansiktsblemmor
det var längesen man såg nån`franska kort
Men å andra sidan får man kort från Spanien
och å andra sidan älskar jag min fru
men det var
längesen jag plocka några blommor
så jag sticker nog iväg och gör det nu


Always look on the bright sife of life. O livet tillhör Brian. Tillhörde. Det var då Ett herrans liv


Dagens femtioelfte eldemandubbel. Vi söker svenska färger. Inte Faluröd, utan nåt annat. Roy Orbison gjorde Blue Blue Day, som på svenska blev En grå grå dag. Streaplers o mannen i den fula hatten ovan har gjort den - bland andra. Den andra melodin var The Beatles Yellow Submarine så vi skriver gul i krysset. 

I den stad där jag vart född
Fanns en gammal man som gått på sjön
Jag vet ett land, sa' han till oss
Undervattensbåtar bor det där

Så vi segla' mot vår sol
Tills vi fann ett hav av röd viol
Vågor gungar vi uppå
I vår gula undervattensbåt

Gul, gul, gul är vår undervattensbåt
Undervattensbåt, undervattensbåt
Gul, gul, gul är vår undervattensbåt
Undervattensbåt, undervattensbåt


Vi slutar i Paradiset. Nä, med Vanessa Paradise. Hon tog en promenad på den galna sidan. Take a Walk on the Wild Side. Lou Reeds låt. Lite annat stuk på hennes version. 


Ikväll är det Mello igen. Gamla uvar mot nya stjärnskott. Vem tar sig vidare? 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:00


  Tema nr 297 Stubbe 111/366   "Visst är man lite fånig" sa grannen när hon la en hatt på en stubbe i höstas och dekorerade den med lite rönnkvistar. "Fånig får man visst vara", svarade jag då. Den är jättegullig med den lite trötta hatten ov...

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards