Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 februari 2019

Av Kvasthilda - 23 februari 2019 17:50

Efter någa timmer ute i blåsten fann jag till slut lite lugn och ro att skriva kryssblogg. Löste det hela medan det pågick men har sedan haft lite annat på dagsschemat. Besvärligt när det krockar med mitt heligaste lördagsnöje.

Eldemandubblarna blir fler och fler men jag börjar ana att det har nåt med tidspress att göra. Idag hade vi tre stycken men med ett något avkortat program... Äh, kan ha fel i det också. Gissar bara. Såhär har jag fått ihop det idag. Ett stort frågetecken har jag och säkert många med mig... 


Vi började i fel ände liksom. På nåt sätt. Elvis Return to Sender. Fast inte med honom, utan i nån instrumental version. Dock karaokear man av liv och lust. 

Den gick över i nåt helt annat, Sov du lilla videung. Zacharias Topelius skrev texten men det var Alice Tegnér som gjorde musiken. 


Vi gick direkt på nästa eldemandubbel. Salem al Fakir och Josephin Bornebusch berättar att de är så glada, I'm So Happy. Det är signaturmelodin till en mycket omtalad teveserie som jag inte sett ett enda avsnitt av, Solsidan

Vi stannar i filmens värld men hoppar in i Mel Brook's galna värld av producenter. Uma Thurman tycker att If You Got It Flaunt It


Vi marscherar vidare. Blaze Away. Det är just en marsch som normalt sett spelas på - instrument. Ja, vad ska man annars spela på? Här gjordes den helt av röster - förmodar jag. Inte ett instrument inom syn, ehhh hörhåll. 


Vilma är visst en italiensk sångerska som illustrerade nästa bidrag från 1968. Denna melodi har sjungits in på svenska av både Sylvia Vrethammar och Magnus Uggla, låter lite Så Mycket Bättre om det. Visst delade de säsong? Jo, Magnus sjöng Sylvias Tycker om dig. Vilken version tycker du är bättre? 

Tycker om dej
vill alltid vara nära dej men vet ju ändå
att våra stunder får bli så korta
Tycker om dej
hur mycket ska du kanske aldrig nånsin förstå
snart går du ifrån mej och allt är borta


Barnvisa på det. Mora Träsk - var det inte, men deras låt En kulen natt hörde vi. Utan deras text. 

Ahh
En kulen natt, natt, natt
Min båt jag styrde
På havets vågade, vågade våg
Så skummet yrde
Och vart jag sågade, sågade såg
På havets vågade, vågade våg
Där ner i djupet-e-pet-e-pet-e-pet
En fisk jag såg
Och det var DUUUU!


Totalt genrebyte på det. Ringhals brinner. Tur att de inte meddelade detta till brandkåren för det var nästan omöjligt att höra vad de sjöng, Asta Kask. Svensk punk när den är som skränigast. 


Något lugnare var då Mia Skäringers tolkning av Taubes Nocturne, eller Sov på min arm

Sov på min arm! Månens skära
Lyftes ur lundarnas skugga skyggt
Och på din barm o min kära
Täljer dess återglans timmarnas flykt.


Efter pausen hörde vi ett mellobidrag. Tänkte väl det. Inga mellolåtar o vi är mitt inne i deltävlingarna? Eller nä. I slutet. Sista ikväll. 2016 tävlade Martin Stenmarck med Du tar mig tillbaka. I år är han tillbaks, så ja. 

Älskling, ta mig tillbaks
Till då när allt var möjligt
När det var du och jag

 

Älskling, ta mig tillbaks
Till den första kyssen
När allting stod i brand
Snälla ta mig tillbaks


Sen kom bryderiet. Eldeman spelade en utländsk låt, textlös sådan och den svenska versionen innehåller ett tjejnamn. Detta var inte så svårt att räkna ut, med de bokstäver som finns, men vilken sjutton är låten?? När jag hörde uppgiften var min första gissning Streaplers Vad har du under blusen Rut?, men den var det inte. Inte heller Ingmar Nordströms Rena Fina Rut. Vilken jäkla Rut är det då?? Mormor? Hoppas han reder ut detta nästa vecka. 

Nejdå. Öppnade Spotify o letade fram den. Rolandz med Hörru Rut. Låter som nåt en Kirunes hade kunnat utbrista. Hörru...


Så mycket bättre ja. Love Antell var med för några år sen. Idag sjöng Love sin Ideal och livet


Vi slutade som vi började. Med en eldemandubbel. Dessa hängde ihop i alla fall, med Benny Andersson. Först ut var Ainbusk med Jag mötte Lassie. Benny skrev musiken men Marie Nilsson-Lind skrev texten. 

Andra låten var Gimme Gimme Gimme. Cher spelade in ett helt ABBA-album efter medverkan i Mamma Mia, Here We Go Again.  


Ikväll är det dags för sista delfinalen i Mello.... Hur går det, tror ni? 



Av Kvasthilda - 23 februari 2019 09:00


Tema nr 334 Vandra mot ljuset

54/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards