Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 april 2019

Av Kvasthilda - 13 april 2019 11:39

Asså... När ska jag hinna få ihop bilder till 365an nu då?? Ligger två veckor efter o har noll o ingen inspiration. Får hoppas jag hittar lite motiv nästa vecka. Nåt kul ska man väl kunna fota. O kanske hitta ett tema i det. Bah. 


Sitter o lyssnar på Barnaministeriet. Det pratas om porr idag. De är i Stockholm och intervjuar ungdomar på en fritidsgård och vissa av dem tycker det är helt sjukt hur mycket porr och hur lättillgängligt det är. Får bara hoppas att de unga killarna som pratar, verkligen tar till sig vad som är sjukt i det hela. Våldet och de totalt snedvridna kvinnosynerna. De pratar om de eventuella skillnaderna mellan gratisporr och betalsajterna. Nån trodde att det är "bättre" porr på betalsidorna. Gratisporren är våldsam. Tänk om det gick att stoppa skiten helt. De pratar också med en kvinna - tappade hennes jobbtitel, men hon nämnde också att filter stoppar även bra sidor. De man söker sig till för att få råd och hjälp. Moment 22. Vilket skit. 

Av Kvasthilda - 13 april 2019 11:01

Så blev det lördag igen och Melodikrysset i radion, idag live från Palladium i Växsjö. Det är Litterära veckan där och man kunde ju ana att dagens kryss skulle vara fyllt till brädden med skrivna alster, dvs tonsatta dikter och annat. 


Vi började med en text av Kristina Lugn. Hon skrev Nu mår jag mycket bättre och Benny Anderssons orkester, BAO spelade in den tillsammans med Helen Sjöholm och Tommy Körberg. 


En av våra nationalskalder, Gustaf Fröding. Hans dikter tonsattes och ett helt album spelades in med Mando Diao. Idag hörde vi inte den klassiska Strövtåg i hembygden, utan Eldeman hade valt en helt annan melodi, Men

Men att evigt krankt betrakta
sina sjuka drag och miner,
se, hur döden lömskt och sakta
härjar oss till grå ruiner,

 

det är pina utan ände,
spanska stövlar, hjul och stegel
- bäst att le åt sitt elände,
bäst att slå itu sin spegel


Harriet Löwenhjelm skrev dikten om Beatrice Aurore. Hjalmar Casserman satte toner till den och Roland Cedermark spelade för oss idag. Vi sökte ett ord i inledande textrad. 

I gamla sta'n vid Kornhamns torg
i Hallbecks antikvariat,
en gammal drömbok köpte jag
i folioformat.

Se'n drömde jag förliden natt
om Beatrice-Aurore,
det var en gammal käresta
väl död se'n många år.

Hon stod mej när, hon tog min hand,
hon manade mej: kom,
med ens förstod jag att hon var
den enda jag tyckt om.


Oj, Eldemanledtrådar. Ett något ovanligt samarbete är det mellan Håkan Hellström och Svenbertil Taube. De sjunger inte bara pappa Everts melodier. Idag var det Elias Sehlstedt. Vackert så


Dagens första Lars Forssell. Leo Ferré skrev Le Piano de Pauvre. Den översattes till svenska av Lars och blev då De fattigas piano


Oh. Vilken härlig da'! Jill Johnson tolkade Ted Gärdestad i Så Mycket Bättre!. Sista avsnittet dedikerades till Ted och artisterna gjorde egna tolkningar av hans låtar medan broder Kenneth lyssnade med tårar i ögonen. 


Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.

Vi brukade sjunga den när vi paddlade Strömsholms kanal en gång, för sådär tusen år sen. Håkan Hellström har också spelat in den... Här var det Göteborgsmusiken som spelade, under ledning av Jerker Johansson. 


Inför nästa uppgift tog Eldeman upp dokumentären om Josefin Nilsson. Bra att det pratas om den, även i dessa sammanhang! Många som hör. Det ledde till Ainbusk Singers som sjöng Jag har gått inunder stjärnor.

Jag har gått inunder stjärnor för att komma fri till dig, så stolt, så fri som en människa får vara.
Du skall binda mig till jorden du skall övervinna mig, att min frihet blir min ljusa tankes bara

Pär Lagerkvist skrev dikten som tonsattes av Fredrik Jonsson. 


Apropå systrarna Nilsson. En annan av våra stora skalder och vismakare var Dan Andersson. Han skrev bland annat Till min syster

En sång till dej, min syster, när all marken väntar vår!
Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin.
Där lärde vi oss tunga steg i våra yngsta år,
och ingen vet hur djupt vi drack vår barndoms beska vin

Den framfördes idag av Thorstein Bergman. 


Lill-Babs som Anna Stark. Det var dagens andra Lars Forssell. 


Flashback Big Band spelade Ramel. Han skrev en revy som hette Alla 4. En av melodierna i revyn handlade om en väldigt ointressant gubbe. Karl Nilssons hela liv presenterades i visan om honom. 

God dag på er alla, mitt namn är Karl Nilsson
och jag ville sjunga en visa om mig själv.
Jag föddes i Småland av egna föräldrar
ja, närmare bestämt i en by som hette By.

....

Vi flyttade till Skövde och dom gick i skolan
Och dom tog studenten och blev gifta och fick barn,
Som just vuxit upp och gift sig och fått barn,
Som just har slutat skolan och gift sig och fått barn,
Som just vuxit upp och gift sig och fått barn.
Och jag blev skild och gift och stins och far till 15 barn.
Som just vuxit upp...


O med denna tråkiga man fortsätter lördagen. I eftermiddag är det Pokéjakt igen. Om jag inte åker på jobb. Tja! 



Av Kvasthilda - 13 april 2019 09:00


Tema nr 218 Profilbild

103/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards