Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 maj 2019

Av Kvasthilda - 4 maj 2019 10:49

Va? Löser inte du Melodikrysset? Gubben kom hem från ett ärende. Nä... Just ja. Det är ju lördag idag. Dagvill deluxe. Drog igång radion o löste det sista i snabbgenomgången. Nästan. 


Det började med en av mina favoritmelodier. Inte med hawaiianen Israel Kamakawiwo'ole och versionen jag älskar, utan den som kanske är originalet av den, Over the Rainbow med Judy Garland

Somewhere over the rainbow bluebirds fly
Birds fly over the rainbow
Why then, oh, why can't I?


Vi tar oss över regnbågen mot Route 66, denna galet långa och raka väg genom USA. 

Nästa artist har varit i USA med sin soul, Eric Gadd. Do You Believe in Me? Jodå. Efter Så Mycket Bättre gör jag det. Fast jag har sett honom live ett par gånger också. Första gången var när han avslutade Falu FolkmusikFestival en sommar. Då var han ung och smal. Länge sen. Sen dess har kanske inte rösten mörknat, men karln' har fått lite mer "pondus". 

Ett stycke Schuman spelat på oboe efter det. Fick inte veta så mycket i snabben. 


Flickorna i Småland. Den spelades in av ett gäng svarta amerikaner, Delta Rhythm Boys som var på turné i Sverige på femtiotalet. En underlig kombination. 

Det är flickorna i småland,
det är flickorna från mon.
Det är flickorna som vallmoblom och
lilja och pion.
Ja, det är flickorna i Småland
susilull och susilo, som går vallande
och trallande på vilande mo.


Sen fick vi veta att Lulu's Back in Town. Kanske inte med så många ord. 


Bond. Bästa Bondfilmen. Skyfall. Musiken gjordes av Adèle


Mats Bladhs spelade en låt som spelades i en av Knäpp upp-revyerna. Povel Ramels melodi om Fat Mammy Brown


Putte Wickman och Claes Croona på det. De spelade All of You av Cole Porter. 


På det fick vi oss en eldemandubbel utan sammanhang. Alls. Fred Åkerströms Jag ger dig min morgon gav oss ge för krysset, följt av Gabriellas sång, fast helt utan sång


Vi hoppar in i Mellon, årets upplaga. Nina Hedlund med sin Victorious. Finalen blev inte så victorious för Lina, men låten är bra! 


Vi slutar med jazz. Muskrat Ramble. Jag trodde Louis Armstrong var inblandad men en googling gav mig ett, för krysset mer passande namn, Kid Ory och vidare forskningar säger att det ju var han som skrev den. Han var en av jazzens första stora. Se där. 


Och dagen till ära då. May the 4th be with You! Ikväll är det visst laddning för ESC. Finalen går den 18e. 



Av Kvasthilda - 4 maj 2019 09:00


Tema nr 302 Topp

124/365


En takdel läggs på plats högst upp i topp på Fjällbyns fjärde hus



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards