Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 maj 2019

Av Kvasthilda - 25 maj 2019 17:49

Har inte hunnit sitta still i fem minuter idag. Full rulle hela dagen. Skulle ha varit på rull också, men mina tåg var inställda idag. I morgon blir det dock jobb. Hann göra halva krysset idag innan det blev annat på schemat. 

Så här fick jag ihop det idag: 


Den som tar ett hjärta
Borde veta vad som sker
När man säljer sin lögn
För att bota sin ensamhet

 

Du som tog mitt hjärta
Ge tillbaks det helt och rent
Och jag hatar att jag älskar dig
Så att jag nästan kvävs
Här i min ensamhet

En vacker duett med Patrik Isaksson och Sarah Dawn Finer. 


Underbart är kort, så brukar det ju vara. Povel Ramel spelades utan ord av Putte Wickman på klarinett och Ivan Renliden på piano, bland andra. 


Thorleifs på det, med Puff, The Magic Dragon. Den heter Puff, en pappersdrake (mycket tråkigare) och den har bland annat spelats in av Jan Malmsjö. Vi söker en pojke i låten. Givetvis. Peter och Draken. Fast det är en Disneyfilm, men pojken här heter också Peter

"Kom med, så ska vi resa
ut på stora äventyr"
Ropar Puff till Peter
När han upp mot himlen styr
Prinsar och prinsessor
Ska buga för oss två
Och kungens vakter som får se oss
I givakt ska stå

 

Ja Puff, den glade draken
Flög över strand
Han svävade i himlens sky
Till ett soligt sommarland
Puff och Peter leker
Jämt med varann
Och många stora äventyr
I sitt sagoland de fann


Vi byter musikgenre - och det är vad nästa uppgift handlar om. The Smiths spelade Hand in Glove och deras musikstil kallas indiepop


Nåt helt kom sen. Undrar om han dansade till indiepop? Herr Jolly Bob från Aberdeen. Knappast. Den var ju inte uppfunnen då. 

Helen Sjöholm med fina Gabriellas sång. Musiken skrevs av Stefan Nilsson och texten av Py Bäckman. 


Vi går på opera och lyssnar till ett stycke ur Trollflöjten. Fågelfångarens aria. Hermann Prey (borde vara fågeln då o inte fångaren) sjöng rollen som Papageno


Ett annat litet djur spelades det om i nästa uppgift. Teddybjörnen Fredriksson. En kär liten nalle för krysset. 


Lite svårt att hänga med i textmassorna sen, som i de flesta hip-hoplåtar. 

Ger dom 10 budorden, så Få dom att förstå
Vad hip-hop går ut på
Det e' inte nåt jag själv kommit på
Det e' universal, law
Om ni förstår

Nä, inte direkt... Tio budorden låg på spellistorna under 2000 med Feven


Åsså en Eldemandubbel. Olika låtar, olika teman. Inte nåt gemensamt. Vad jag vet. 

The Riders spelade När guldet blev till sand och andra delen var Jan Johanssons låt som blev signaturmelodi till platsen alla Kirunabor åker över helgen. Till byn. Eller Hem till byn då.  


På begäran sa Eldeman. Sparks i radion. Var inte så länge sen de var med senast. Kul är det hur som helst. De uppmanar oss att Never Turn Your Back on Mother Earth. Den var med på albumet vid namn Propaganda från 1974. 


Åsså säger vi till slut Adios Amigos med hjälp av Jim Reeves, en annan av Eldemans favoriter. 


O med det kan jag fixa matlåda till morgondagens tidiga skift. Måste nog fixa mackor av nåt slag, då det blir svårt att värma nåt. Kan bara hoppas att det inte tar hela dagen att byta hjulen... 



Av Kvasthilda - 25 maj 2019 09:00


Tema nr 215 Plocka

145/365


Pigan spanar in lite tegelstenar. Vilken ska man ta? Vilka? 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards