Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 juni 2019

Av Kvasthilda - 8 juni 2019 11:57

Det var lite stökigt kring krysset idag. Vet inte hur jag fostrar mina avkommor, som ringer mitt i krysset. Grannen hade i alla fall vett att komma när vi kommit till snabbgenomgången. Dock tyckte jag krysset var rätt enkelt idag. En kluring, men bokstäverna man fick senare gav så småningom rätt ord. Så här fick jag ihop det idag: 


Dagen började med en Eldemandubbel och skumpa på det. Champagnegaloppen. Till  krysset skulle vi ha skumpan, dvs champagne. Andra delen handlade om att ha grädde i kaffet. Eller att inte ha det. 

Kaffe utan grädde
Är som kärlek utan kyssar
Och kärlek utan kyssar
Är väl ingen kärlek, säg?

Det var här kluringen låg. Vad är drycken om man tillsätter, ja det det sjungs om.... Himmel. Aromatisk. Vi hörde den på speldosa. Lite klurigt det med. 


Han tog ännu en E-dubbel, direkt på den första. Nu letade vi komiker - och här blev jag avbruten. Hörde nåt om Karamellodikt. Senare slutledningsförmåga fick mig att landa på Henrik, borde väl vara Dorsin då? Hörde inte alls vad han pratade (eller sjöng?) om. Jo, Tingeling.... Låten som fick ryssarna att se rödare än flaggan. Eller en av dem, det var en hel serie melodier. 

Den andra delen handlade om nåt gammalt. Gamla komiker. Hade fortfarande örat upptaget och hörde inte alls vilka det var. Förmodligen Helan och Halvan? Damen? Ingen aning. Men det var ju en av herrarna vi skulle ha o vi tar Stan till krysset då. Stan Laurel. 


En dubbel till, men en "vanlig" den här gången. Helt instrumentalt hörde vi Peter Lundblads Ta mig till havet. För krysset ska vi ha hans initialer och första ordet i titeln. PL o ta då. 


Tommy och Helene sjöng till BAOs ackompanjemang. 

Nu mår jag mycket bättre Tack och lov att jag finns
Se på mig jag är rasande bra Ja, jag mår som en prins.
Vad vill du ha till middag? Kanske leverpastej?
Jag ska städa åt dig. När du faller för mig, mår du så mycket bättre.

Texten skrevs av Kristina Lugn


Far och son Neuman spelade för nästa kryssadress, en till dubbel med samma fråga (o svar) som förra gången. Fast nu var det Povel Ramels Ta av dig skorna. Det blir PR och ta för krysset här då. 


Lisa Miskovsky tog sig an en gammal amerikansk melodi och sjöng den på nytt sätt. 

Raindrops are falling on my head
And just like the guy whose feet are too big for his bed
Nothing seems to fit
Those raindrops are falling on my head, they keep falling

Den skrevs av Burt Bacharach och Hal David. 


On the Road to Morocco befanns sig Bing Crosby, i sällskap med Bob Hope


Väl där hittade de på överste Haiti och hans hjord. Eller nån annan elefant illustrerat av Mancinis Baby Elephant Walk


Vackra Sommarpsalm

En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.
Och solens ljus
och lundens sus
och vågens sorl bland viden
förkunna sommartiden.

The Real Group sjöng. 


Vi tar oss ner till sjön och hör Jules Sylvains Titta in i min lilla kajuta


I natt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut.... Petra Holmborn (vem är det ?) sjöng den på samiska. 


Underbart. Jag älskar den låten. Calle Moraeus med Orsa Spelmän. För krysset ska vi ha en  av dem. En spelman


Vi slutar med en klassiker. Bröderna Gärdestads Angela

Jag är glad att jag kan lätta ankar ibland
Och få svänga en känga med Angela
Ingen vet hur man gör
För att få mig på humör
Mmmm som Angela


Här har båten kommit i sjön. Sommaren har anlänt stugan. Underbart! 



Av Kvasthilda - 8 juni 2019 09:00


Tema nr 50 Ensam kvar

159/365


Den ensamma hanen på andra sidan Ryggen.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards