Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juli 2019

Av Kvasthilda - 28 juli 2019 19:06

Ligger lite efter - igen. Varenda månad. Fick inte med mig de foton jag jobbat med när jag åkte förra veckan så jag har inte kunnat klura nåt på temabilder. Skrev ut temalistan och markerade det jag har gjort redan men listan blev kvar i Falun. Huff. 

Gubben har bytt mobil, så nu funkar inte hans bankID. Jamenjiiiiippi. FIXA. Var är bankdosan då? Kiruna.... Huff. Måste leta fram den o se om vi kan fixa hans BankID. Annars MÅSTE han in på banken i morgon. Man är väl inte betrodd... Alltid kul när det hopar sig. O jag fattar fortfarande inte varför tandläkarskitet ska betalas i JULI av årets alla jävla månader?? 

Ongen somnade innan vi hade taxat ut från gaten o sov sen tills fem minuter innan vi landade i Kiruna. På andra sidan om mig sov en tonnis på väg till nån skola i Kiruna. Han somnade med pannan i boken han försökte plugga. Han hängde över mitt bord o jag lät honom sova. Tänkte stänga bordet, men det fick stå öppet tills han rörde på sig. 

Lägenheten är instängd o skitvarm. Ungefär som hos mor o far. Svårt att öppna fönster då de är på den sidan där solen just nu befinner sig. 

I morgon kväll har jag jour. Blir garanterat nån utryckning då vi är för lite folk. Konstant. 

Av Kvasthilda - 28 juli 2019 09:00


Tema nr 234 Rallarros

209/365


Rallarros, aka mjölkört. Chamaenerion angustifolium

Så mycket trevligare än lupiner. 


En tuva rallarrosor vid stationshuset i Långträsk.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juli 2019 11:47

Det är hemskt vad livet kan vara förgängligt. Ett par driftiga unga killar fick sätta livet till efter vägen igår. Frontade med en lastbil. Oerhört tragiskt. Småbarnsföräldrar. Barn på samma dagis som Åbeliten. En hade ett förhållande sen många år, den andra ett alldeles färskt. Jag blev så arg på Maken när vi skulle åka hem från stugan senast. Han åkte mot Skellefteå för att köra Emilia till flyget och han blev sur över nåt. Jag tyckte han kunde varva ner lite o åtminstone säga hej som folk, men nädå.... Skickade honom ett mess senare o sa nåt i still med att "Tänk på ditt sura jag om vi kör ner i älven". Vad fan som helst kan ju hända o man skiljs inte på det viset. Man gör bara inte det. Många timmar efter vägen o det är inte alltid man kan påverka hur andra beter sig i trafiken. 

Usch. Vila i frid grabbar. Ingen jag känner väl, men det gör ont ändå. 

Av Kvasthilda - 27 juli 2019 11:43

Lördag morgon och jag höll helt på att glömma det. Kryssdag. Sitter på altanen hos mor o far med Lapptoppen och kom ikapp så småningom. Var tvungen att vänta in onlinesläppet av dagens kryss. Så här fick jag då ihop det idag: 


Det började med Chanson d'Amour... rattadattadaaa. Manhattan Transfer


Där skiner säkert solen också. Om den tar sig ner mellan husen. The Banjo Kings speladed You are my Sunshine.

You are my sunshine, my only sunshine
You make me happy when skies are gray
You'll never know, dear, how much I love you
Please don't take my sunshine away

Hon är som ett helt solsken


The Godfather of Soul. James Brown sjöng sin I Feel Good

Whoa! I feel good, I knew that I would, now
I feel good, I knew that I would, now
So good, so good, I got you


En lite annorlunda uppgit på det. Det är inte alltid musik i programmet. Här hörde vi en intervju med en författare. Vi sökte journalisten. Damen med sitt eget bolag. Stina Lundberg Dabrowski


Sen går vi o köper blommor. I en liten blomsteraffär... Nä, The Little Shop of Horrors var det. Butiken med den köttätande växten. Somewhere that's green med just Ellen Greene. 


Litte horror över nästa saga också. Kurtan berättar en saga om en gris... Kurt Olsson, Lasse Brandeby. 


Melodifestival anno 2007 sedan och vinnaren det året. The Ark med sin The Worrying Kind

Words, I like to break 'em
Words I'd like to shake 'em
Shake them from my troublesome mind
And why? -Heaven knows, It's a joke I suppose
But baby, I'm the worryin' kind


Känner du Fia Jansson som bor uppå Söder? Spinning Wheel Combo spelade. 


Sen drar vi ut på Haga med Jarl Kulle. Texten skrevs av Lars Forssell


Kikki Danielsson tog sig an ABBAs Det var det ingenting på. Deras engelska original heter Why did it have to be me?.


Mello igen, tio år senare. Nano vann inte med sin Hold On, men många tyckte att han borde gjort det. 


Vi slutar med dagns finska skiva. En så'n Karl på finska. Kanske. 


O med det stänger jag butiken för idag. Kanske vi drar ut o badar med SysterYster. Har inte bestämt oss ännu, men det blir väl så. 



Av Kvasthilda - 27 juli 2019 09:00


Tema nr 156 Kromad list

208/365


Och ursnygg färg till det.


Rosa lack o kromad list i 59 års modell.... Typ. Sommarnatt är det hur som helst. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 juli 2019 11:41

Vi är inne i årets varmaste dag. Luften står still. O jag drog på mig ett par långa tajts. Nånä. Måste hitta nåt annat än det här. Blir alldeles för varmt. Eventuellt åker vi till Rättvik idag. Om huvudet håller mot värmeböljan. Galet varmt. Nä. Jag gnäller inte. Har aldrig varit nån vän av värme. 22 grader räcker i blir över. 28 o därutöver? Nä, ge mig en mörk  källare att gömma mig i. Känns hur som helst inte som en optimal dag att tillbringa, traskandes runt på en travbana... Måste komma ihåg att ta med mig kepsen så man inte får nåt värmeslag. Smart med en svart kepa då... Har slängt en flaska vatten i frysen, så den ska väl kanske hålla normal temp när det är dags att dricka den senare. 

Av Kvasthilda - 26 juli 2019 09:45


Tema nr 184 Mjuka former

207/365


En raggarbil, en raggarbil, det är en bil med brudar i...

O är där inga brudar i, är det ingen raggarbil....

En raggarbil, en raggarbil, det är en bil med brudar i...




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 juli 2019 19:04

Åsså var det Kristinas tur. Kicki. Tina. Stina. Kärt barn har många namn. Eller kanske så att flera olika tjejer har olika smeknamn. 


~~~~~~~~~~~~~~ 


Här plågar alla fruntimren oss med galen värme. Idag är det kring 30. Lite osäker på exakt siffra men en grad hit eller dit gör vare sig till eller från i denna hetta. Varmt ute, vamt inne. Alltid varmt inne hos mor o far. Vi tjatar om att de måste dricka men då de alltid har samma temp inomhus borde det kanske inte påverka deras vätskeintag nämnvärt. Vi andra som förgås i temperaturer högre än 23 grader har däremot problem med vätskebalansen. Pratade med en av bröderna och nämnde att vi köpt Resorb (den här gången var det faktiskt just Resorb, annars är det ju som att kalla vilken docka som helst Barbie, "nä, den är nån annan, inte en Barbie". Vätskeersättning. Dyra droppar, sa han. Jo förvisso. Det är det. Men ganska slött. Man kan göra egen, tyckte han. För billigare peng. Jo, det kan man... Busenkelt. 


~ 1 liter vatten

~ ½ tsk salt

~ 2 msk socker 


Koka ihop. Svalna av. 


Sen kan man alltid smaksätta den. Köpte ett par flaskor rabarbersaft på IKEA idag. Funkar nog utmärkt. I den här värmen går det tre liter vätska, per person...! Minst en liter vätskeersättning. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Vad som mer inhandlades på IKEA idag var regnbågskassar. Max två per person. Vi fick med oss fyra. Plus fyra. Gick in två gånger o köpte två var. Mötte en snubbe när jag gick med första omgången till bilen. ~ Var hittade ni dem? Var de på nedre plan? Svåra att hitta? 

~ Nej då, vid paket och dylikt. Intill kontorsgrejerna. 

~ Ja, de är snygga. O det går till en bra sak

Dotra fick en blänkare på instagram i morse så vi bestämde oss snabbt för att åka till grannstan o köpa ett gäng kassar. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards