Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 september 2019

Melodikrysset v 37, 2019

Av Kvasthilda - 14 september 2019 11:11

Lördag. Har löst krysset med en fråga jag inte vet varför den blev vad den är, men jag ska söka vidare. 


Vi började med en av förra veckans återkommande bokstäver. Fast inte. A som i ABBA funkar ju inte när det är Frida vi ska ha. Hon sjöng här Även en blomma

Även en blomma
En människa som jag
Vill leva varje dag
I djupa andetag


O blommor finns på ängar. Kan man hoppas.

Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin
och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.

Vi plockar vinden till krysset. Dana Dragomir spelade på sin panflöjt. 

Stora fält av blommor. Fält om våren.... Jadu. Det leder till Springfield som är staden där Simpsons bor. 

O på dessa fält kanske man har turen att se en o annan igelkott. Säkerligen inte den Internationella Igelkotten Ivar, men väl en o annan liten taggig varelse som vaggar omkring. 

I ett land och i en skog o i en liten stuga
bodde Internationella Igelkotten Ivar
Iiiii-do-iiiii-do-iiii

 

Innehavarn' inuti var inte ofta inne
Ivar ville vistas iii ... vartenda land som finns på I

Iiiii-do-iiiii...

Ideligen pilande till Island och Italien
Från Israel han irrade av misstag till Bulgarien....


Sicket knas. Shake that bootie... Me Namoré var nästa bidrag till dagens kryss. Shakira är kär. 

Vandrar runt på ovanstående ängar, eller åtminstone längs dem på små byavägar i grus, det gjorde Rasmus och Paradis-Oskar. Som vanligt väljer Eldeman den äldre filmen, från 1955 som illustration. Rasmus på Luffen eller Luffaren och Rasmus som den första filmen faktiskt heter. De e någe visst me de - att vandra omkring och hälsa på de små små djuren, som igelkotten ivar, kanske?

Vi vandrar på en sommaräng men du ser väl bara grönt
men tolv millioner grässtrån vajar här o tycker de e skönt
vi e ju ute för att se hur Sommarsons flicka mår
-vem e de?
Jo de e det lilla strået som har gråtit ända sen igår


Tänk va härligt de e att gå
o hälsa på hos de många små
som man sällan får se men som ändå e me
ja de e någe visst me de


Tänk va härligt de e att gå
o hälsa på hos de många små
ja de e någe visst, ja, de e någe visst
ja de e någe visst me de

O apropå Frida, så har hon också gjort en inspelning med den såg jag på YouTube


Tror inte de hittade kokosnötter men Rasmus fick sin far (o mor) till slut. Povel Ramel översatte en melodi som Danny Kaye har gjort och på svenska blev det

Far jag kan inte få upp min kokosnöt,
Alla sätt jag prövat har vart fel.
Med min lilla yxa högg jag tills jag blev stel,
Bordet fick hack, parkett golvet sprack men nöten den är hel.


Aviciis far Klas har startat en insamling till förmån för mental hälsa och i december har han med viss hjälp dragit ihop en hyllningskonsert till sin sons ära, Avicii Tribute Concert for Mental Health Awareness. Stora och små kändisar kommer vara med och hylla Avicii, eller sonen Tim som han föddes som. Vi hörde hans Wake Me Up


Charlie Norman spelade sen för oss. Swing it Magister'n!


På det lite Pet Shop Boys i Go West

(Go West) Life is peaceful there
(Go West) In the open air
(Go West) Where the skies are blue
(Go West) This is what we're gonna do

 

(Go West, this is what we're gonna do, Go West)


Jan Malmsjö sjöng en låt ur filmen Släpp fångarne loss, det är vår! av Tage Danielsson. 


Sen kom låten jag hade lite problem att hitta rätt titel till, men det ordnade sig. Lite kluriga sökningar gav mig en låt som bland annat Elvis spelat in. Han sjöng en del religiösa låtar under sina senare år. Inte riktigt min grej. 

Put your hand in the hand of the man
Who stilled the water
Put your hand in the hand of the man
Who calmed the sea
Take a look at yourself
And you can look at others differently
Put your hand in the hand of the man
From Galilee

Vi puttar in första ordet i krysset. 


Cornelis sjöng sen på sitt hemlands språk, holländska, melodin om Hönan Agda, där hönsgårdens tupp bråkar hejvilt med henne. 


O med den sista fjäderdragningen avslutar jag detta för idag. Hoppas ni har en bra dag. Själv ska jag leta fram en värktablett o fara på jobbet. Ha en skön lördag! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:00


  Tema nr 297 Stubbe 111/366   "Visst är man lite fånig" sa grannen när hon la en hatt på en stubbe i höstas och dekorerade den med lite rönnkvistar. "Fånig får man visst vara", svarade jag då. Den är jättegullig med den lite trötta hatten ov...

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards