Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 september 2019

Av Kvasthilda - 22 september 2019 09:00


Tema nr 55 Fascinerad

265/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 22 september 2019 08:42

Det pratas om att vara först eller sist på nåt i radion. Söndagsmorgan? En av diskussionerna gäller personsökare. Man var DET o jäkligt inne om man hade en personsökare under en viss period för en herrans massa år sen. Maken hade en. Han skaffade den för att jag skulle kunna skicka honom en signal om det närmade sig förlossning när vi väntade något av våra två yngsta barn. 1991-93 nån gång. Då fanns inga mobiler. Inte i var mans hem. De där gigantiska tegelstensbatterimodellerna kom nånstans i den vevan. TV4Guld har en sån med i sin reklam. Eller hade. Ser aldrig eller väldigt sällan den kanalen. Ser aldrig eller sällan på teve över huvud taget.... O sen Maken flyttat ner till stugan blir det än mer sällan. Nåja. Personsökare. Vi hade nån kod för den. Man kunde lämna siffror som meddelanden om jag minns rätt, och beroende på kombination var det olika viktigt. Han jobbade i Abisko då, i slutet av graviditeten. Borde ha varit med sonen så 93... Vi flyttade ju upp till Kiruna, precis innan mellanpigan föddes. Jo, det var med sonen för jag var tvungen att leta grannar o bekanta o tigga skjuts till lasarettet då jag åkte på en rejäl förkylning och ville vara frisk till förlossningen. Var mycket man tänkte på då. BBs sommarstängning. Två små barn som behövde passning, om nåt skulle hända. En galen hosta och snorande utan like. Ville inte ha bihåleinflammation lagom till förlossningen. Hittade en syster till en kompis som kunde köra mig (undrar vem som passade flickorna?) o satt i väntrummet och den ena efter den andra kom in, men en av patienterna var en relativt nyfödd liten en som gick före alla i kön med en hemsk hosta och feber. 

Men som sagt. En personsökare hade han. Tror han skaffade en klocka med inbyggd dito också. Jo. En Swatch. De kom med den funktionen 1994, hittar jag när jag googlar lite snabbt. Hade han fått en signal, skulle han leta fram en telefon nånstans o ringa hem. Ojojoj... Tänk så mycket enklare det är med mobiltelefoner! Men han var en av de första att köpa en sån där apparat där du behövde en lastbil för att lyfta batteriet. Köpte den i Sundsvall? Härnösand? Jisses... Vi hade en granne i Siksjön som hade en i stugan. De laddade den med ett bilbatteri. Dåligt med ström där. Fast jag tror att de också var först i byn med att sätta upp solpaneler. 

Behövde nog aldrig skicka nån signal till Gubben för han måste ha kommit hem innan förlossningen. Eller. Svärmor o Mamma kom upp för att vara barnpigor o när väl gossen föddes firade de det med ett glas hjortonlikör. 

Nästa vecka fyller hans äldsta syster år. 29. Var fasen tar tiden vägen? 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards