Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2019

Melodikrysset v 43, 2019

Av Kvasthilda - 26 oktober 2019 11:27

En grå lördag. Det har snöat. Massor. Kommer nog lite mer som det ser ut. Singlar en del flingor i luften. Krysset löstes, med visst besvär och så här fick jag ihop det idag: 


Det började i alla fall med en enkel fråga. Vi hörde Malta som tävlade i Mellon 1973 med sin omtalade Sommar'n som aldrig säger nej och den klassiska raden Dina bröst är som svalor som häckar... Malta bestod av Göran Fristorp och Clabbe af Geijerstam. För krysset tar vi den andres förnamn, inte Clabbe, men Claes


Feber. Det sjunger Ricky Martin om. Fiebre

Yo me la paso cada día
Pensando en ti y en tus ojos negros, y en tu risa bella
Yo me la paso cada día pensando en ti (ay, ay, ay, ay)
Y que entre tus brazos pierdo la cabeza

Nån som kan spanska? En del förstår man, men långt från allt :) Sen verkar alla texter på Internet vara olika och jag kan inte renskriva nåt då jag inte riktigt hänger med i deras sång, hur tydligt de än sjunger... 


Tomas Blank dirigerade Göteborgs symfonietta genom musiken till en tonsatt dikt av Nils Ferlin, En valsmelodi och de klassiska orden i texten beskriver herr Ferlin själv, "för jag är ganska mager om bena, tillika om armas och hals". 


Lite mer kraft, om man så vill i nästa inslag. Björn Skifs och Kisa Magnusson sjöng Jordens ljus ur musikalen Godspell


Sen fick vi Beach Boys 'Til I Die i jazztoner. Mark Egan bildade 1982 en konstellation av musiker som kallades Elements och en av medartisterna var Bill Evans som var med här. 


Lite revykomik på det. En äkta Stockholmere som var baksidan på Tjadden Hällströms första skivinspelning 1955, enligt vad jag kan läsa mig till. Framsidan var Ljus och Lykta


Efter det musik från gymnasietiden igen (eller strax efter, Ljuva 80-tal). Tears for Fears sjunger att Everybody Wants to Rule the World


Gunnar Sandevärn (som jag av nån anledning alltid vill stava med dubbel-v) tog sig an Frank Sinatra och hans Fly Me to the Moon


En repris från förra veckan, fast inte med Melba Moore själv den här gången, utan med finska Vicky Rosti och titeln på den kan jag inte uppge just nu... Måste lyssna om för det - men nä, inte ens det funkar. Finska är inte min forte lixom. Lite lättare är det vi ska ha till krysset. This is It heter låten o vi plockar de två sista orden ur engelska titeln. 


Klassiskt på det. Vackra Clair de Lune av franske tonsättaren Debussy, dock inte på sedvanligt piano utan på blåsinstrument, panflöjt tror jag?  


Vi slutar bland månens kompisar, stjärnorna. Stars gjordes av Simply Red.

I wanna fall from the stars
Straight into your arms
I, I feel you
I hope you comprehend

Namnet till gruppen kommer från sångaren Mich Hucknalls nick "Red" som i sin tur grundar sig i hans röda hårsvall. 


O stjärnor syns i teve ikväll igen. Så Mycket Bättre. Rätt kul koncept nu med tre grundartister som gästas av flera andra under en eller flera dagar och de tolkar varan hejvilt över bordet. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards