Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 januari 2020

Av Kvasthilda - 4 januari 2020 20:21

Löste melodikrysset i direktsändning idag, men har inte haft rätt dator med mig att skriva kryssblogg. Det får komma sen. Eller efterdateras till ett tidigare klockslag :) 

Maken hade besök när jag åkte hem med ryggsäcken (i jobbilen) så jag ringde sonen i stället så han fick komma o hämta mig från jobbet. Är du hemma eller på jobbet? Ska du hem eller till jobbet? Jag är hemma just nu, ska till jobbet o hämtas därifrån.... Lite förvirrat för honom, men till slut fattade han vad jag ville :D 

Dock ringde han o undrade om han var på rätt ställe för hans mor kom ju aldrig ut. Fastnade i samtal med en norsk förare så jag lämnade jobbet ett par minuter efter sluttid. Oops. Enda tåget som går norrut idag. I eftermiddag/kväll. Vet inte vad de har för jobb på norsk sida men han var lite orolig att han inte skulle hinna över. Dock kunde han köra i ett mycket tidigare tågläge än sitt eget så han kommer ju hem tidigt ändå. Om inget annat händer. Man ska inte jinxa det där. Man är inte "hemma" förrän man stannar tåget på slutpunkten. 

Undrar om Maggan får sova i KOS inatt. Jag slapp ju det. Men hon borde ha skickat mig ett mess om det blev så. Inte världens roligaste ställe att sova tidiga nattimmar på. 

Nä, ska kanske leta fram krysset då o skriva lite. Eldeman har semester ännu. 

Av Kvasthilda - 4 januari 2020 11:00

Årets första melodikryss avklarat. Eftersom det här börjar skrivas 20.29, har jag redan nämnt att jag löste det i direktsändning. Inga större svårigheter idag, om än lite svårt med koncentrationen i stationshuset i svappis. 

Så här fick jag ihop det idag, denna fjärde januari och Dotras födelsedag. 


Säg mitt namn sjöng hon, Eva Dahlgren. 


På det en film-/melodititel, Klart till drabbning. Jules Sylvain och Åke Söderblom. Fast inte idag. 


Just a Gigolo varvades med I Ain't Got Nobody och det var inte David Lee Roth vi hörde utan en äldre version.

I'm just a gigolo and everywhere I go
People know the part I'm playing
Paid for every dance, selling each romance
Ooh, what they say

Som de skrev i MTHW en apa... Primat. Fast inte. Han gjorde rösten till King Louie i Djungelboken, och heter Louis på det, med efternamnet Prima


En tysk klassiker från 1898 på det. Så talade Zarathustra. Eller då Also sprach Zarathustra. Maffigt intro, skrivet av Richard Strauss. 


Dennis King på det som spelade en melodi av Kai Gullmar, Swing it Magister'n!. Texten som vi inte hörde skrevs av Hasse Ekman


Svensk visa på danska, bara det låter Trubbel. Var det månne Mikael Neumann som sjöng? Melodin skrevs i alla fall av Olle Adolphson. 


Paul McCartney på det. Fast inte. Limhamns brassband spelade ur hans repertoar och vi sökte två "instrument-material". Ebony and Ivory


With Every Heartbeat. Vi hörde Andreas Kleerup och Robyn

We could keep trying
But things will never change
So I don't look back
Still I'm dying with every step I take
But I don't look back


And it hurts with every heartbeat
And it hurts with every heartbeat
And it hurts with every heartbeat.....


En liten vaggvisa efter det. Nocturne av Evert Taube. 

Sov på min arm! Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm snart du drömmer
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.

Inte bättre med en kudde då? 


Evabritt Strandberg landande sedan i en hamn i Amsterdam. Den är en av Jacques Brels låtar. 


Han kanske befann sig i samma hamn, Jolly Bob. Han från Aberdeen. Anders Dahl och Sapmi underhålls-orkester spelade. 


Jag vill inte jobba som en apa! Nej! Så hamnade vi där igen. Zillah och Totte.

Ah! Semester! Jag ska aldrig mer jobba!
Jag ska bara sola och bada och äta glass,
Och sånt som man gör på sommaren
Zillah vad kan man mer göra på sommaren?
Man kan åka båt kanske?
Åka båt det ska jag göra!
Jag vill inte jobba som en ap-ap-ap-apa
Jag vill inte jobba som en ap-ap-ap-apa

Zillah är buktalare. Totte en söt liten chimpans. 


O med de apkonsterna slutar jag årets första kryssblogg. 



Av Kvasthilda - 4 januari 2020 09:00


Eget tema nr 1 Förberedd

4/366


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards