Direktlänk till inlägg 25 januari 2020
Hela dagen har gått o jag har inte hunnit kryssblogga. Slog igång appen på mobilen och löste krysset i snabbgenomgången idag. Inte så svårt.
Vi började med en melodi som i Kiruna hade hetat Kaisaniemi. Typ. Vi har en spån, som ibland gpr som Kaisaniemiudden... Kaisaudde-udden. Kajsas udde. Fred Åkerström sjöng Alf Hambes text.
Svengi-jengi är en finsk grupp som tog oss in i dansjazzens värld och spelade All of Me.
En helt annan takt och ton på det. Fina Marie Fredriksson med Tro.
Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen
Så byter vi genre igen och lyssnar till en instrumental version av Igelkottaskinnet.
Och gubben han sade till gumman sin
Ta och sätt en lapp uti byxan min
Uti ändanom uti ändanom
Allt uti byxorna i ändanom
Och gumman hon tog sig ett igelkottaskinn
Och alla vassa taggarna vände hon in
Uti ändanom uti ändanom
Allt uti byxorna i ändanom
Taskig tant det där, men hon ordnade ju upp det till slut.
Good Morning
Good Morning
We've talked the whole night through
Good Morning
Good Morning to you
På svenska blev den signaturmelodi till Frukostklubben.
En av Eldemans många gitarrgrupper på det. The Lodnicks spelade Cornelis, Somliga går i trasiga skor.
Bollnäs blås tog över etern sen med en låt av Robert Karl Oskar Broberg, under vilket namn han då gav ut den här melodin. Robban? Ingela var tjejen i alla fall. Han har en hel skiva med Tjejer.
Jo, Ingela, vilken pingela lala. Ingenting elala, går upp mot ingelalala
För Ingela, lyfter grabbarna på hatten
Ser sig inte för kör rakt upp I rabatten
Tappar både huvudet och fattningen och ratten
Sen ligger de och drömmer hela långa natten
Ingela, vilken pingela lala. Ingenting elala, går upp mot ingelalala
Oj oj vilken grej, oj oj vilken tjej
Miriam Makeba med sin välkända Pata Pata, som är en afrikansk dans.
Pata Pata is the name of the dance
We do down Johannesburg where
And everybody starts to move
As soon as Pata Pata starts to play
Saguquka sathi ‘bheka’
Nants’ iPata Pata
Saguquka sathi ‘bheka’
Nants’ iPata Pata
Yiyo mama, yiyo mama
Nants’ iPata Pata
Yiyo mama, yiyo mama
Nants’ iPata Pata
Där är det dåligt med vinter på der flesta håll. Här har vi då vinter. Mycket sådan.
Du ska inte tro det blir sommar,
Ifall inte nån sätter fart
På sommarn och gör lite somrigt,
Då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
Jag gör hela kohagen grön,
Och nu så har sommaren kommit,
För jag har just tagit bort snön.
Idas sommarvisa. Eldeman hade kunnat ta Maries melodi ovan i en dubbel, men jag antar att det räckte till att stoppa in en melodi till för att fylla ut tiden.
Bostons symfoniorkester spelade ett stycke av Shostakovich. Det skrevs 1941 till en tragedi från 1606. Kung Lear.
Don't worry 'bout me
You should worry 'bout you, yeah, yeah
Keep doing what you do best, babe
That's loving only yourself, babe
'Cause I've been sleeping okay (No, no, no, no)
Don't worry 'bout me
You should worry 'bout you (Oh, oh)
Yeah, that's your problem, so fix it
'Cause I ain't none of your business
Now I've been sleeping okay (No, no, no, no)
Zara Larsson.
O vi slutar med att följa en gul tegelväg med Dorothy och Toto (som också gjort en melodi med namnet Africa som vi hade ovan.. - fast en annan Toto i det fallet). Boston Pops.
Follow follow follow follow follow the yellow brick road
Follow the yellow brick follow the yellow brick follow the yellow brick road
You're off to see the wizard, the wonderful wizard of Oz
You'l find he is a whiz of a whiz if ever a whiz there was
If ever oh ever a whiz there was the wizard of Oz is one because
Because, because, because, because, because...
Because of the wonderful things he does
(Bye!)
You're off to see the wizard the wonderful wizard of Oz!
Och Oz skriver vi in som sista kryssadress idag.
Mycket upprepningar idag. I texterna. Nästa vecka är det livesändning.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|