Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 4 april 2020

Melodikrysset v 14, 2020

Av Kvasthilda - 4 april 2020 10:04

Lördag morgon igen. Inte ett inlägg under hela veckan. På flera veckor. Men Melodikrysset håller jag mig till ett tag. 


Vi började i ett av Eldemans favoritteman. James Bond och Levande måltavla. Titelmelodin A View to a Kill gjordes av Duran Duran

Dance into the fire
That fatal kiss is all we need
Dance into the fire
To fatal sounds of broken dreams
Dance into the fire
That fatal kiss is all we need
Dance into the fire

 

When all we see is the view to a kill


Jag såg Tarzan igår och han befann sig i en av dessa vi söker sen, fast inte exakt den djungeln Mowgli och hans vänner levde i. Vi hörde Bare Neccessities sjungen av Louis Armstrong. Förmodar att det var fler än jag som fick frasen "Eta myyrer?" i skallen. Björnen Baloos sång där han berättar för Mowgli vad som är nödvändigt för att klara sig i djungeln. 

Jodå. Livet enligt en djungelbjörn är rätt underbart. O det var nästa uppgift. Lennart Palm bjöd på den fast i Mellon var det ju Moramannen från Orsa som tävlade. En favoritlåt av Kalle, vilken, Kalle? Moraeus. 


Sen gissade jag vilt att svaret skulle vara Nirvana, som ju är ett av Eldemans favoritband, men första tonerna sa mig något helt annat. Nordman. De befann sig på samma plats som jag de senaste kvällarna. Under norrskenet. 1994. Ett av äldsta dotras favoritband o hon föddes bara fyra år innan de spelade in den. Tänk så det kan bli. 


En annan av mina gamla favoriter är Charlie Chaplin. Vi hörde hans musik ur filmen The Kid, där han "adopterar" ett barn han hittar på gatan och lär honom att kasta sten på fönster så att han i sin roll som glasmästare kan åta sig att laga samma fönster. 


Lycklig att du lever. Vi hörde en duett ur Jills veranda där Sanne Salomonsen sjöng tillsammans med Jill. 


O-oh Alexandra du har ingen chans
Starkare än nå'nsin tar vi vår revansch
O-oh Alexandra lögnerna du gav
Prövade vår vänskap ännu finns den kvar

Sound of Music hette gruppen som tävlade i Mellon 1987. Den bestod av tre unga artister i pudelfrisyrer, Peter Grönvall, Angelique Widengren och Nanne Nordqvist. Ja, himmel... 


Något mer lågmält och vansinnigt vackert är Lalehs melodi Snö som hon skrev till filmen om riddareArn. De stora producenterna och filmfolken runt om i världen trodde inte att en sån liten och späd ung tjej kunde skriva sån mästerlig musik. 


Vi byter genre och språk. Zarah Leander sjöng för Hitler o hans gubbar under krigstiden. Hennes röstläge är alt. Jag ger mig inte in på att försöka skriva ut vad hennes låt heter. 


Chaplins film handlade om en pojke - så även nästa kryssbidrag. Fattade aldrig vad den döda ankan hade med det att göra, men det var väl namnet på den korta melodin...? Dead Duck. Filmen heter About a boy, där Hugh Grant får lära sig ett och annat av den unga pojke han oförhappandes får ta hand om. 


Nina & Kim hörde vi sen med Om du stannar hos mig

Om du stannar hos mig
Så lovar jag dig
Att ingen ska störa att allt blir okej
Om du stannar kvar
Ska jag ge allt jag har
Den kärlek som finns här är bara för dig
Om du stannar kvar hos mig


Vi slutar med filmmusik, lite i moll. Vem kan segla förutan vind - på två språk. Nina Lizell sjöng på svenska och Lee Hazlewood på engelska. Amerikansk engelska då han är från USA


O med det avslutar jag denna lördags kryssblogg. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards