Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2021

Av Kvasthilda - 29 maj 2021 11:01

Så fick jag till slut lite tid över denna helg för krysset. Så  här fick jag ihop detta (igår): 


Först ut var Dolly Parton med sin Apple Jack. För mig är Apple Jack en ponny eller en docka jag vill ha, men det är även en dryck och en man Dolly sjunger om som spelar banjo. 

He lived by the apple orchard in this little orchard shack
His real name was Jackson Taylor but I called him Apple Jack
Now old Apple Jack was loved by everyone he ever knew
Apple Jack picked apples but he picked the banjo too


Play a song for me Apple Jack, Apple Jack
Play a song for me and I'll sing
Play a song for me Apple Jack, Apple Jack
Play a song let your banjo ring


Flickorna i Småland, de tillverkade nog äppelmust, snarare än den starka Apple Jack-drycken. El Halcons spelade på sina gitarrer. 


If your man only knew how you're feeling
I'd see right through you, oh oh
If your man only knew that you still love me
I'd known you love me, oh yeah yeah

Erik Hassle. 


Sen blev jag ytterst förvirrad. Makens förtjänst som pratade samtidigt som Eldeman levererade ledtråden. Jag hörde bara Lejonkungen men fick inte ihop "en del av titeln" alls till krysset. Nä, för vi sökte ju låttitlen. Circle of Life. Sicket knas. 


O knasig är Donna Summers discodänga, Love to Love You Baby. Oj, vilke diskussioner det gick på skolan när den var poppis. Just det, discomusik skulle vi också ha till krysset. 


Ove Lind på det, med en Sylvainmelodi, Anna, du kan väl stanna.... 

Anna, du kan väl stanna hemma hos mej
Månen och grammofonen frestar den ej
Vinet och apelsinet det har jag köpt åt dej
Så lilla Anna, åh lilla Anna,
Du kan väl stanna här hos mej


En lite knasig dubbel på det. Två uppgifter, utan mellanrum. Jao, ett bindestreck vi sbrukar se mellan ord i en o samma uppgift. Vi hörde Tommy Körberg sjunga Guldet blev till sand ur Kristina från Duvemåla. Björn och Benny hämtade inspirationen till musikalen från Wilhelm Mobergs Utvandrarsvit. 


Welcome to the City.... det vete sjutton om Utvandrarna fick sig till hälsning där de anlände Ellis Island. Den är däremot en låt av Amy Diamond.

Have a good bite out of the city
Take a long, cold look at the world
You might crash, burn
Either way, you'll learn
Good bite out of the city

En väldigt tidig hit av den unga damen vi ser i teverutan just nu. Eller vi o vi. Inte jag då, som vanligt. 


Svensk Ramelorkester spelade ordlöst, men Povel själv har spelat in nästa melodi med Grynet Molvig, Dom små små detaljerna. Ja, de är nog så viktiga. Inte dem. De. Eller dom. 


Claes Malmberg och Beatrice Järås illustrerade nästa kryssadress där Claes kanske var Herre i sitt hus. Den är hämtad ur Les Misérables


Vi slutade lördagens kryss på Jills veranda tillsammans med Mia Skäringer som tillsammans med Jill sjöng Bruce Springsteens My Hometown i en hyllning till sin far. 


O på en veranda kan man nog umgås. Helst inte på andra sätt innan vi blir av med den här jädra pendemin... 



Av Kvasthilda - 22 maj 2021 11:07

Det blev en underlig lördag såhär långt. Klev upp före ottan för att min mobil inte har notiser på låst skärm. Missade ett samtal och ett mail igårkväll. Ett av tågen inställda och bil i stället. Hade kunnat sova minst en timme extra, nästan två! Och det känner jag hade gjort mig väl. Vatten ställer till mycket! Ett galleri som håller på att rasa ihop pga underminering av vårvatten och smältande snömängder. Så, jag fick lyssna och lösa krysset på hemmaplan i stället och så här ser min lösning ut idag: 


Fiender är tråkigt. Jamenvisstärdet? Vem orkar ha fiender? Idag verkar det dock omöjligt att klara sig utan, då alla ska tycka nånting och ofta annat. Det är så lätt att gömma sig bakom en skärm och inte se vem som sitter bakom nästa. 

Vi borde blivit vänner
Vänner är för evigt, de har man kvar
Fiender är tråkigt
Superdupertråkigt, så kom tillbaks
Det spelar ingen roll nu
Håller inte koll på vad vi sa
Fiender är tråkigt
Hatar att ha tråkigt, så kom tillbaks
Kom tillbaks

Veronica Maggio


Matz Bladhs spelade ur Kristina från Duvemåla, Guldet blev till sand. O vi tar lite glänsande guld till krysset. 


Älskade Kim Larsen. Han sjöng en engelsk text idag, Where do we go now, mon ami.

When I was young,
my future seemed clear.
Daddy lived for whisky,
and mamma lived in fear.
But when he passed away,
I heard my mamma say:
U-u-uh
"Where do we go now, Mon Ami?"

Originalet är Gasolins underbara Hva gør vi nu, lille du? 


Ramlar inte under ytan får man hoppas. Galleriet vete sjutton vad som händer med. Hörde att en del elskåp låg under vatten. Galet. Vi hörde Isto Hiltunen i Alla pinnan, men vi brukar höra Uno Svenningsson göra den på svenska. 


Vi tar oss till operan. Jag har inte idats forska i vilken av alla operor vi hörde ouvertyren ur, men den skrevs av Giuseppe Verdi. Finns några klassiker att välja på. 


You fill up my senses
Like a night in a forest
Like the mountains in springtime
Like a walk in the rain
Like a storm in the desert
Like a sleepy blue ocean
You fill up my senses
Come fill me again

Annie's Song av John Denver


Lite annan takt på det, när vi åker till USA o dansar lite charleston. Kanske i Charleston? Melodin heter Charleston. Tjatigt? Nja. Melodin är så underbar o vem ser inte korta frisyrer framför sig, med dito kjolar och en massa fransar till klackeskor med svingande knän och vickande rumpor? 


Lisa Syrén presenterade ett radioprogram i juletid. Vet inte om det var Ring så spelar vi, men omöjligt är det ju inte. Hon har några produktioner under skjortan. 


Efter jul och vinter kommer en vår - och det är vad vi har här nu -fast idag snöar det. Hans Arrendal spelade Taubes Sjösalavår, som vi delade på o stoppade på två kryssadresser. 


Många pölar finns det för barnens segelbåtar att irra runt på. Vem kan segla med Nina Lizell. Den som pratade med sin fantastiska basröst och ekade efter hennes rader, var Lee Hazlewood. 

Vem kan segla förutan vind?
- Who can sail without the wind?
Vem kan ro utan åror?
- Who can row without an oar?
Vem kan skiljas från vännen sin...
- Who can say goodbye to their love...
Utan att fälla tårar?
- Without crying?


Tomsnack? Hollow Talk. Än en gång hörde vi Choir of Young Believers som gjorde signaturen till teveserien Bron


Baby goodbye, baby farewell
I don't wanna lie
'Cause we can't stay together
My friend
This is the end, the picture is drawn
You're not even on
Because you're gone
Gone, gone, gone, hey!

O vi säger Baby Goodbye till slut, med EMD. D-et är Danny Saucedo och de tävlade med melodin i Mello 200-nio.


Ikväll är det dags igen - för Tusse att sjunga för Sverige. Det spekulerades ju i att han inte ens skulle ta sig från semifinalen, men mycket är nog struntprat. Fiender är tråkigt. Vad tror ni? Hur går det? En del starka nummer i år. Jag lyssnade på Spotify tidigare och fick mest bara huvudskak av låtarna, men har sett semifinalerna och de gjorde sig bättre live. Betydligt. 

Men. Håll avstånden! Häruppe är det visst hopplöst - fast vi har så stora ytor att röra oss på! Norrbotten ligger i bottenligan i hela världen just nu. Nästan. Europa i alla fall. Tiden för sprutan närmar sig, men det går låååångsamt. 



Av Kvasthilda - 15 maj 2021 11:22

Fullknökad helg har inte gett mycket tid till att kryssblogga. Nu har jag precis kommit hem efter en vecka i stugan och tänke varva ner med detta. Utkastet är knappt värt namnet ens, men så här fick jag ihop det den här veckan... 


Vi började resan med en Joyride, tillsammans med Roxette, Marie Fredriksson och Per Gessle. 

She says, "Hello, you fool, I love you
C'mon join the joyride"
Join the joyride


Vad är nästa stycke exempel på? Ehh. Vi hörde Kate Royal i ett mycket kort utdrag ur Näktergalen. Igor Stravinskij skrev operan som bygger på HC Andersens saga om just Näktergalen. 


Tomas Kågström sen, tolkade Ted och Kenneth Gärdestad i deras Jag vill ha en egen måne

Månen skiner även över Thailand. One Night in Bangkok ur Chess framfördes av Orchestra Manhattan. 


Povel Ramel skrev en svensk text till Far Away Places, som blev När plommonen blomma. På scenen stod Martin Ljung och Brita Borg

När plommonen blomma i Blemmingeby,
vaknar ett minne hos mig.
När plommonen blomma bort i Blemmingeby,
tanken går till dig,
lilla Katrin.


Vi sökte en brittisk popartist på det. En av de jag lyssnade på nån gång för tusen år sen. På 80-talet. Howard Jones. Pearl in the Shell sjöng han för oss idag. 


Nästa uppgift var lite eldemansk. Vem skrev texten till stycket och tänk på ett barnbarn. Vi hörde Kungsången som skrevs av C.V.A Strandberg och melodin får oss ju (kanske) att tänka på Carl XVI Gustaf och hans äldsta barnbarn är H.K.H Prinsessan Estelle


Hon kan ju vara Kungens lilla piga, som var nästa ljudillustration. Vi hörde Lasse Åberg och Göran Ringbom i ett samarbete. 


Ulla! min Ulla! säj får jag dig bjuda
Rödaste Smultron i Mjölk och Vin?
Eller ur Sumpen en sprittande Ruda,
Eller från Källan en Vatten-terrin?

Stycket kommer ur Bellmans Epistel Nr 71 och vi plockar säj ur första raden och stavar om det lite och stoppar säg i krysset. 


Lennart Clerwall drog igång en bunt instrument och kallade på hjälp. S.O.S. ABBAs melodi på stålinstrument och jag vet inte vad. 


Sen kom det diverse lösryckta dialoger o monologer, en hel del snack. Percy Nilegård. Bakom den rösten finns Johan Rheborg


Åsså slutar vi med en IDOL-vinnare, Nadja Holm. 

Now are you ready for a real good time, yeah
This is what you get, this is what you see
I be all you need
So you better get used to me, yeah (I want it, I want it)

Used to Me heter hennes melodi. 


O med det tog veckans kryssövningar slut. 



Av Kvasthilda - 8 maj 2021 11:55

Veckans mellox... Inga större svårigheter. Gammalt o nytt i en salig blandning, som vanligt. 


Anders Glenmark sjöng om att "hon har blommor i sitt hår som bara han kan se. O här är det definitivt så. Har nån blommor i håret så är de endera osynliga, eller konstgjorda. Här vräker snön ner i omgångar. 

Ingenting känns komplicerat
Ingenting känns svårt
För hon har blommor i sitt hår
Som bara jag kan se
Hon somnar nära mig på natten
Vaknar likadant
Och hon har blommor i sitt hår
Som bara jag kan se
Hon har sagt det själv, jag har hört det själv
Att hon vill ha mig, mitt liv i sitt liv


Lennart Clerwall tog fram gitarren och spelade Happy Birthday Sweet Sixteen. På svenska gjorde Flamingokvintetten den med titeln Hon är 16 år idag

Idag det sker, hon fyller år
Hon är så lycklig för sin nya vår
Nu är hon sötast av de flickor man vill ha
Hon är 16 år idag


Nästa fråga ställde han med ett skratt. Vi sökte ett gruppnamn och två tredjedelar var nog ifyllt överallt. A-Haaaaa! Eller, A-Ha. Take On Me. Läste att det ska släppas en film om gruppen. 


Nästa kryssadress kom via dragspel. Mockin' Bird Hill. Svenska adressen är Rosenhill.

Tra-la-la, tweedeledeedee
Kom hit om du vill
Så sjunger alla fåglar
I ett träd straxt intill
Tra-la-la, tweedeledeedee
I drill (april) på drill
De sjunger på ackord
Sin adress Rosenhill

Alice Babs har sjungit in den. Bland andra. 


Galen av kärlek var hon, Jill Johnson. Crazy in Love


Helt instrumentalt levererades nästa melodi. El Condór Pasa. För den som undrar, har vi hört den med Simon and Garfunkel. 


Det finns en grupp vid namn Four Seasons som genom Clint Eastwod gjordes aktuella i en film om ett rövarband. Nej, en rockgrupp av kåkfarare och busar. Filmen och bandet heter Jersey Boys, en film jag inte sett. Frankie Vallis Big Girls Don't Cry fick illustrera detta. 


Pengar stal de säkert. Eller tjänade efter filmen iaf. Money heter en melodi som tävlade i Mello 2007, med Elin Lanto. 

I want money, money, I want lots of lovely money
Show me what it takes to be a real rich bitch
I want money, money, I want lots of lovely money
I deserve every penny, every penny I can get


En knölig och invecklad ledtråd. Fattade inte riktigt vad man "studerar" på en restaurang, men insåg att han menade den meny man får i handen att läsa och fundera vad man vill äta. Brittas Restaurang i det här fallet. På finska. Annars är det Gösta Linderholm som gör den. 


Ja, missförstå mig rätt. Don't Get Me Wrong. Pretenders

Don't get me wrong
If you say hello and I take a ride
Upon a sea where the mystic moon
Is playing havoc with the tide
Don't get me wrong


Lite blues på det. Här är vi blå för att sommaren är så långt borta och kalla isvindar far över nejderna. Brrrr.

Summertime
And the livin' is easy
Fish are jumpin'
And the cotton is high
Oh your daddy's rich
And your ma' is good lookin'
So hush
Little baby
Baby, don't you cry
Oh don't you cry (don't you cry)

Fina Summertime kommer ur musikalen Porgy and Bess


Förgätmigej. Glöm mig inte. Don't You Forget About Me. Skotska gruppen Simple Minds avslutar dagens kryss med de orden. 


O glöm för all del inte att tvätta händer och hålla avstånden. Jag har äntligen fått tid för vaccination, men det är en månad bort ännu. Så nära... O ändå så långt bort. Hoppas hinna få andra dosen före semestern. Kryssa lugnt! 



Av Kvasthilda - 1 maj 2021 11:07

Veckorna rullar och bloggen står still. Trist. Tråkigt. Ungefär som mitt liv med Covid runt knutarna ser ut. Själv har jag klarat mig. Peppar Peppar... Idag var krysset lite klurigare än vanligt. Om det har med min, kanske något distraherade hjärna att göra vet jag inte, men det blev en del googling idag - o en titt in i Facebookgruppen MHTW som ger om möjligt ännu mer kluriga ledtrådar än Eldeman - ibland. O ett svar jag gav långt innan vi hörde föresta tonen. O nä, inte mellolåten. Nå, kommer till det. Så här fick jag ihop det hela idag. 


Vi började med det man får efteråt... Ehh. Ja. Afterglow. Ed Sheeran. Han är visst jämngammal med mina barn. 


Det är våren på det. Jules Sylvain. Här fick vi mer vinter för att par dagar sen. Kräksnö med snödrivor längs järnvägen. Såna där drivor som nya gillar at spränga med loken/tåget. Bam säger det, så slår frontrutan igen av all snö som flyger upp o slammar igen. Man är blind i några sekunder innan vindrutetorkarna fått bort det igen. 


Nästa låt hade jag svårt för en gång i tiden. Har ingen aning om varför. Både Sinéad och låtmakaren är (var) genier. Sinéad o'Connor med sin vackra Nothin'g Compares 2 U.

It's been seven hours and 15 days
Since you took your love away
I go out every night and sleep all day
Since you took your love away
Since you been gone, I can do whatever I want
I can see whomever I choose

 

I can eat my dinner in a fancy restaurant
But nothing
I said nothing can take away these blues
'Cause nothing compares
Nothing compares to you

Den skrevs av Prince


Så kom Eldemandubbeln, där mitt redan ifyllda svar kom. Eller andra svaret kom medan Eldeman rabblade uppgiften. Första delen var Thorleifs med Stad i ljus och för andra delen skrev jag Ledin långt innan vi hörde Sommaren är kort - på finska. 


Sommarschlager deluxe, i Charlie Normans tappning. Stig Olins Jag tror på sommaren


Vi gick på revy för nästa adress. 

Alla kan ju inte älska alla här i världen,
bland andra har jag särskilt svårt att älska er.
Ja, kärleken är märkelig och sällsynt, ja,
det är den och särskilt sällsynt bliver den när er man ser.
Den första gång jag såg er klack det inte till i hjärtat,
den andra gång jag såg er var det lika tyst.
Jag haver nu i många år väl lyssnat uppå hjärtat
förutan att om eder hava hört ett knyst.

Hasse o Tage i sitt essä. Jeja Sundström bakom micken. 


Religion så god som någon. HasseoTage. Anton Ewald tävlade med New Religion i årets Mello. 


Kungliga toner i Glas såsom fågeln. Gustaf III skrev en hel del musik som vi sjunger än idag i olika sammanhang, många under sin tid som prins. 

Glad såsom fågeln i morgonstunden
Hälsar jag våren i friska natur'n,
Lärkan mig svarar och trasten i lunden,
Ärlan på åkern och orren i fur'n.

 

Se, hur de silvrade bäckarna små
Hoppa och slå,
Hoppa och slå
Vänliga armar kring tuvor och stenar!
Se, hur det spritter i buskar och grenar
Av liv och av dans,
Av liv och av dans
I den härliga vårsolens glans!


Edit Piaf på finlandssvenska. Arja Saionmaa sjöng att Jag är Hamburg. Lars Forssell hade översatt den franska texten till svenska. 


Högt över havet flyger fåglar. Free as a Bird, det är en av The Beatles många låtar, dedikerad till John Lennon. London Royal Philharmonic spelade. 


Vi slutade med en artist som inte var med oss så länge. Han sjöng oftast på tyska, men många i min generation känner väl igen hans låtar. Rock me Amadeus, Falco.


O med det avslutar jag idag. Håll ut. Håll avstånd. Hoppas det finns ett slut på eländet. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards