Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 juli 2021

Av Kvasthilda - 11 juli 2021 00:21

Leden att jag inte lagt upp inlägget tidigare. Bloggplatsen har legat nere när jag haft tid idag... igår. Såhär fick jag ihop veckans kryss: 


Kära syster... Syrran i texten är inte alls lika gullig som min Allra Käraste Syster Yster. 

Kära Syster, han är allting för mig ska du veta
Men han kan alltför lätt bli din
Du kan få alla män
Den du tar kanske är den jag mister
För Kära Syster
En av dom är min

Helene Sjöholm


Puccini.... Han stod för största musikmattan till första filmen i Jägarna-serien. Inte teve-serien, utan filmserien. En av karaktärerna i TV-serien, Liza är en dotter till en vän till oss. 


En annan fantastisk film var A Star is Born, den senaste versionen med Lady Gaga och Bradley Cooper i huvudrollerna. Stefani Joanne Angelina Germanotta, eller just Lady Gaga sjöng Always Remember Us This Way för oss idag. 

So when I'm all choked up
But I can't find the words
Every time we say goodbye
Baby, it hurts
When the sun goes down
And the band won't play
I'll always remember us this way


Sen fick vi en Eldemandubbel med ord i titeln. Den första var Öppna din dörr, Tommy Nilssons låt, spelad av Lars Roos. Den andra melodin levererades av Tony Osbourne. En av Eldemans favoritgrupper, The Beatles All You Need Is Love


Under broarna. Nej, Bron. Water Under the Bridge. Det är en melodi av och med Adele

If you're gonna let me down, let me down gently
Don't pretend that you don't want me
Our love ain't water under the bridge
If you're gonna let me down, let me down gently
Don't pretend that you don't want me
Our love ain't water under the bridge
Say that our love ain't water under the bridge


Thorleifs levererade näsa uppgift, Ginny Come Lately. För mig är Ginny Harrys hjärtevän. Rons lillasyster i Harry Potterfilmerna.... Ginny är rödhårig o nåt jag fick höra nu och då när jag gick i skolan var : "Ring Brandkåren! Det brinner!" Svenska titeln på låten är "Leka med elden". Eld är ett våra grundämnen och det element vi ska ha till krysset idag. 


Kom jag nu ihåg rätt....? Did I remember... Vi hörde Billie Holiday


Lite genrebyte på det. Fast inte helt fel tidsrymd. Magnus Uggla sjöng en av Karl Gerhards gamla örhängen, Jazzgossen

Jo, där kommer ju en gosse
Med en byxa som är rakknivvass
Mockaskorna har han på sej
Och hans hobby är att dansa jazz
Han är smal och smärt som vidjan
Han ler i mjugg
Han har skärp om lilla midjan
I pannan lugg
Han och andra söta gossar
Som har tusch på sina ögonlock
På sitt lilla bakverk frossar
Sen på Royal vid five o'clock
Han på höga klackar trippar
Som jazzexpert
Och i små synkoper vippar
Hans lilla stjärt
Och i små synkoper vippar
Hans lilla stjärt


Vi går på bio och ser The Producers, med bland andra Uma Thurman. Hon gör rollen som svenska Ulla och sjunger If You Got It, Flaunt It.... 


Uma är en skådis av idag. Vi backar tiden för nästa adress och tar oss till Hollywoods guldålder. Nåja, de levererar guld även idag, men nu snackar vi en donna som inte backade för nåt. Fräck. Frispråkig. Ja, det är några av epiteten som tillskrevs Mae West. Hon sjöng idag ett riktigt amerikanskt örhänge, All of Me.

All of me, why not take all of me?
Baby, can't you see I'm no good without you?
Take my lips, I'll never use them
Take my arms, I want to lose them

Den har spelats in med storheter som Ella Fitzgerald och Frank Sinatra för att nämna ett par. 


Sen far vi till Frankrike och tittar till Amelie från Montmartre. Det är titeln på en film som i original heter Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain. Vi sparar huvudrollen till krysset. 


Dagens krysseri avslutas med den fantastiska Miriam. Bryant i efternamn. Hon har ett blödande hjärt om man får tro dagens sista titel. Mitt hjärta blöder sjunger Miriam

De stänger men ingen bryr sig
Blir blind när alla lampor lyser
Mm, det här är värt att dö för
Jag tror mitt hjärta blöder


O med det säger jag tack för denna vecka. Håll ut. Håll efter. Vi är långt från "turfria". Cyberkram på er. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards