Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 31 juli 2021

Av Kvasthilda - 31 juli 2021 11:52

En timmes försening idag. Vi har Sommar-OS i radion och svenska damerna vann sin handbollsmatch mot Brasilien och är vidare mot kvartsfinal. Eldeman är på semester. Första halvan av dagens kryss var knökfullt av uppdrag, mitt textdokument fylldes helt med texter till låtarna. Så här ser mitt förslag ut, denna hundraårsdag av svärmors födelse: 


I väntan på semesterns start på måndag lyssnar vi till lite sommarmelodier, Sol vind och vatten är ett fint val. 

Sol, vind och vatten är
Det bästa som jag vet
Men det är på dig jag
Tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
Höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av

Ted Gärdestad. 


Familjbesök står på schemat och nästa uppdrag levererades av Family Four. Eller inte. Lennart Palm spelade deras Vita Vidder. DET vill jag inte ha. På månader än. Om det inte vore vita sandstränder, men de finns inte där jag rör mig. 


Däremot finns det två sommarlåtar som handlar om våra sommarmånader, juni, juli och augusti. Arvingarna har gjort en som heter Sommar igen, men idag var det förstås Gyllene Tiders låt, som heter just Juni, juli, augusti. Vi plockar ut Per också för en av kryssadresserna. Gessle förstås. 


Rönnderdahl, han valsar runt på Sjösalas ängar där solen lyser på Orrberget

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng
Solen står på Orrberget. Sunnanvind brusar.
Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng.
Hör min vackra visa, kom sjung min refräng!
Tärnan har fått ungar och dyker i min vik,
Ur alla gröna dungar hörs finkarnas musik
Och se, så många blommor som redan slagit ut
På ängen!
Gullviva,
Mandelblom,
Kattfot
Och blå viol


Vi studsar vidare in i mello och dansar loss till Rena Rama Ding-Dong. Ewa och Eva. Välj det namn du tycker är finast. Båda funkar. Ewa Roos och Eva Rydberg. 


Har du ingen maaaamma eller paaappa? En kompis till mig kunde hela Djungelboken utantill och en av hennes favoritscener är den där gamarna tittar hungrigt på Mowgli.

Ja, vi är, ja, vi är, ja , vi är dina vänner nu, ja , vänner nu.
Det är så svårt, ja , det är svårt att ensam va', att ensam va',
men det är bra, men det är bra, att vänner ha, att vänner ha.
Ja, vi är vänner som du har, vår vänskap den är så stor.
Du ska vänner ha.


Vi räcker alltid fram en vass och slipad klo. Du ska vänner ha.
När du ej mer på nåt kan tro, kan du hos oss få lugn och ro.
Vi tycker bra om alla, det är inget brott,
att tycka mycket bra om alla djur som smaka gott, smakar gott.
Och du förstår att vår, vår vän du är, och vänner är ett kärt, ett kärt besvär.
Vänner i djungeln, ja , det är bra. Du ska vår vän va'.

Mmmm. De tvetydiga gamarnas röster gjordes av Stig Grybe, Mille Schmidt, Carl-Axel Elfving, Gunnar "Knas" Lindkvist och Stefan Feierbach. 


Jag klarar mig fint, sa Mowgli, efter knocken från den "stora dumma djungelbjörnen".... I'll be Fine är ett bidrag från Mellon 2015.

I'll be fine when the flood is over
I'll be fine in the morning light
I'll be fine, just a little colder
In the middle of the night
In the middle of the night
Just wanted to love you
You let go, go, go
Just wanted to love you
You let go, go, go
Just wanted to love you
You let go, go, go
In the middle of the night
In the middle of the night, yeah

Molly Hammar tävlade men åkte ut i sin delfinal. 


En känd radioröst. Jadu. Man tas tillbaks till högstadie- och gymnasietid och alla program i radion. Tracks-listan framför allt, men dagens klipp var hämtat ur Poporama, där Kaj Kindvall presenterade ett svenskt skaband som hette T-shirts. Försök googla det..... 


Från tröjor till instrument. Earl Scruggs spelar banjo


En till högstadie-låt. 1979 släpptes albumet The Wall med Pink Floyd. Från skivan fick vi en tegelsten till, Another Brick in the Wall


Lennart Palm igen! Jag mår illa. Nej, det var det han spelade. Illa, jag mår illa. Magnus Ugglas låt. 


Vi slutar himmelskt. Take Me To Your Heaven. Charlotte Perellis låt i händerna på Albin Lee Meldau blir något helt annat. Vi hörde hans version av ESC-låten från 1999, hämtat ur 2018 års Så Mycket Bättre. Va? Arton?? Tiden går. 


O tiden har rullat på. Dagens kryss är över. Min andra vaccinspruta är levererad. Svärmor föddes för hundra år sen. Får se var jag löser nästa kryss. Min semester börjar på måndag. Nästa augustisemester ska jag försöka byta bort. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards